• Anonym (T)

Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?

Anonym (Hm) skrev 2024-12-22 06:39:50 följande:

Jag är 35 och har två barn. Ena fick jag ganska tidigt och andra är nu två år. Jag önskar att jag kunde ha fler. Rent fysiskt går det, även tidsmässigt och orken finns där, men ekonomiskt blir det en utmaning. Föräldraledigheten är fantastisk, men också begränsad. Bara det att man själv inte får bestämma över hur månaderna ska delas upp är ett stort problem, tex att man måste ta ut 100% efter 1 års dagen för att inte förlora SGI och att tre månader måste tilldelas fadern, även om familjen själv önskar att tex bara mamman ska vara hemma. Vill Sverige öka befolkningen behöver politikerna se över systemet Och faktiskt uppmuntra barnafödande med riktiga lösningar och med Lite ord i ett sketet jultal till befolkningen. 

Jag är 39 och har två barn. Jag skulle kunna tänka mig ett tredje (jag fick det andra nyligen och känner att jag ännu är fertil samt har ork för en till) men problemet är ekonomin. Behöver bo större och det har jag inte råd med. Politikerna borde också locka med högre barnbidrag och andra förmåner om det vill gå fart på barnafödandet.
Svar på tråden Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?