Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?
Jag är 35 och har inga barn, kommer inte skaffa några heller. Finns flera olika anledningar till det;
- Jag har en medfödd sjukdom som tar väldigt mycket tid att sköta om för att ligga på en dräglig lägstanivå och för att jag ska fungera skapligt. Den gör att jag kan bli väldigt sjuk i perioder och behöver sjukhusvård. Jag hade aldrig haft tid och ork till barn. Jag är liksom nöjd över att klara av att ha ett roligt arbete, sköta ett hem, ha lite tid för vänner och fritidsintressen. Hade inte heller velat riskera att ge barnet/barnen samma diagnos jag själv har eftersom den är ärftlig. Det hade känts sjukt egoistiskt.
- Jag har aldrig känt ett sug efter barn. Jag har aldrig lekt "mamma pappa barn" som liten, när andra barn lekte familj-lekar så blev jag uttråkad och gick därifrån. Har aldrig(!) tänkt tanken att jag vill bli mamma någon gång under livets gång. Jag har vetat sen jag själv var barn att jag inte vill ha några.
- Jag har vuxit upp med ej fungerande föräldrar, och har fått ta ett praktiskt och framför allt emotionellt vuxenansvar från väldigt låg ålder, utan stöd från andra vuxna. Jag slog mig fri när jag var 19. Och efter det har jag strävat efter att vara fri och tillfreds som människa. Att ansvara över en annan människa är inget jag vill tillbaka till.
Men den översta punkten väger helt klart tyngst.