Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?
Samhället verkar bli mer och mer individualistiskt. Man sätter inte lika stort värde vid familjen utan man har mer fokus på sig själv, jobb, saker med mera.
Sedan undrar jag om det även är mer vanligt att man är ofrivilligt utan barn idag. Det finns ju många som vill och försöker men det blir inga barn.
Vad tror du det beror på att det är vanligare att vara ofrivilligt barnlös? Visst kan ju åldern ha med det att göra men inte bara det, många kan ju bli gravida lätt även när de är i 35-40-årsåldern. Och jag vet att det finns ganska många unga som försöker få barn och inte lyckas heller så det är ju inte verkligen alltid så att man börjar för sent.
Jag tänker att det finns ju mycket mer hjälp som ofrivilligt barnlösa kan få så det borde ju vara fler ofrivilligt barnlösa som till slut får barn. Även när det gäller ensamstående som inte har träffat nån att skaffa barn med är det nog lättare nu.
Men sen tänker jag på miljögifter och sånt kanske , jag vet inte .. När jag skulle föda mitt tredje barn (med planerat snitt) för några år sen frågade de om jag ville vara med i en studie där de tar en pytteliten bit av äggstocken för att undersöka om det finns miljögifter tror jag det var , jag ville inte vara med eftersom jag redan var rädd för att göra kejsarsnitt och tyckte det lät lite obehagligt att de skulle ta en bit av äggstocken.. Men tänkte att det kanske var nått sånt de skulle kolla då, hur det påverkar fertiliteten.
Och när det gäller de som frivilligt väljer barn tror jag det har mycket att göra med hur dyrt allt är och hur otryggt det är både i Sverige och resten av världen. Och så är det såklart en del som helst enkelt är nöjda utan, har några kompisar som inte vill ha barn.