Inlägg från: Anonym (Nöjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nöjd)

Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?

Jag är 80- talist. Även om det finns en del frivilligt barnfria i denna generation. Så verkar det ännu mer vanligare i dom yngre ja. Många unga människor verkar må sämre idag och ha mer ångest över saker. 

Personligen har jag aldrig haft suget. Och den livsstilen är inget som intresserar mig. Har tagit mig igenom livet själv och svårigheter. Har aldrig känt att jag skulle funka i en sån installation. Jag är inte speciellt mild för att vara kvinna. Löser mina problem själv etc. Och behöver inte direkt någon. Brist på att göra saker. Det problemet har jag inte. Jag har fullt upp med arbete och hobbies. Tycker det låter fantasilöst att skaffa barn bara för att man inte vet vad man ska göra annars. Men å andra sidan. Då är väl barnafödande deras grej helt enkelt. Kul för dom.

Dessutom tycker jag det låter oerhört primitivt att skaffa barn bara för att. Med en man jag då inte skulle älska. Det skulle aldrig fungera. Att föda barn och få barn. Är en oerhört stor uppoffring som kan påverka både kroppen och psyket. Och det krävs verkligen att det är rätt man för sådant. Har aldrig känt mig sugen när jag varit i relationer. Så nej, det har nog inte hänt.

Mår faktiskt bättre nu. Men jag har också lärt mig att det beror på att jag presterar som bäst. När jag är själv. Män har alltid försökt hålla tillbaka mig, kontrollera mig. Män är dominanta av naturen. Och 98% av de jag känner. Där får kvinnorna konstant rätta sig efter männen i relation och ta på sig mycket, allt för mycket.

Och det är nog ett annat problem. Att jag inte kände mig levande. Utan begränsad. När jag var i många förhållanden. Träffade en del bra killar med. Men gav upp dejtandet för ca 2 år sedan. Ibland måste man inse när något inte fungerar. Ingen poäng när man aldrig kommet känna starkt igen och bli kär. 

Svar på tråden Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?