Inlägg från: Anonym (Inte barnfri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte barnfri)

Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?

Jag har barn, men har flera vänner som är barnfria. Alltså de har aktivt valt att inte skaffa barn. Några är i förhållanden och har köpt bostad osv tillsammans med partner som också är barnfri. 
    De vill helt enkelt inte ha barn, ser ingen mening med det, känner sig lyckliga utan. 
    Jag själv har aldrig känt en drift att föröka mig, det har bara varit självklart, vad ska jag annars göra liksom. Man borde ju ha barn. 
    Tipsar om kontot Barnfrihet på Insta om du är mer intresserad av dessa barnfria människor :)

• Anonym (Inte barnfri)
    Anonym (89) skrev 2024-12-22 13:58:17 följande:
    Av hela mitt långa inlägg var det endast en liten del som handlade om mina föräldrars alkoholvanor. Det var inte varje helg utan ibland, det var helt klart accepterat att gå på fest med sina barn där jag växte upp men det var inte det som var poängen i det jag skrev. Jag menade att det verkade vara mer kravlöst att vara förälder "förr" jämfört med nu, med eller utan alkohol. Jag läste det som sagt någonstans och för mig känns det som att det stämmer. :) Ett födelsedagskalas när jag var liten var tex korv med bröd och big pack-glass på gräsmattan, idag förväntas det oftast lite mer än så. Ännu ett litet exempel bara :) 
    Men förstår att det stämmer för långt ifrån alla.
    Jag är född 85, mitt syskon 88,  jag minns många fester i radhusområdet vi bodde i. Barnen satt i tv rummet medan de vuxna var i köket eller vardagsrummet. Nån gång sov vi under ett bord minns jag, oftast blev man hemburen sovandes. 
    Min mamma tycker det är sååå konstigt när jag säger att det är tufft att vara förälder - allt var så lätt när hon fick barn säger hon. 
Svar på tråden Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?