• Anonym (Tomten e far till alla barn)

Jul hos svärföräldrar?

Ska snart sätta mig i bilen till julfirande hos svärmor. Hon är bästa svärmorsan. Men hon är näst intill pank och bor i ett kallt hus. Nuförtiden behöver vi inte bo där längre. Men jag har blivit bekväm med åren och vill inte äta sill från i somras eller julmust ifrån dollarstore. Sen kommer resten av släkten som är trevliga, men det är som jag bara sitta av tiden. Jag brukar engagera mig i matlagningen för att få tiden att gå.
    Ska tilläggas att min sambo följer med till min familj bara ibland.

Vad tycker ni är det toppen att hänga med till svärföräldrarn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jul hos svärföräldrar?
  • Anonym (Ja)

Ja du låter både bekväm och bortskämd.

• Tecum

Julen är en familjehögtid där gemenskap står i fokus. Man får ställa upp helt enkelt, ta en för laget. 
    I ert fall kan ni väl ta med en egen rätt eller laga den där så har du lite att pyssla med. På vårt julkalas brukar gästerna ha med sin någon mat för att underlätta för värdfolket och få ett mer omväxlande julbord.

• Anonym (H)

Men om hon är pank, varför hjälps ni inte åt och tar ansvar för olika rättetr på julbordet? Så slipper ni äta gammal sill och ful-julmust (vad det nu är). Det låter snarare som hon gör det hon kan och barnen med respektive skapad en jävla tråd om att det inte duger, när ni har alla medel i världen att göra det bra för alla.

Anonym (Ja) skrev 2024-12-21 11:59:26 följande:

Ja du låter både bekväm och bortskämd.

Hum, ja, det har nog blivit så. Jag är inte direkt sugen på att åka dit. Tidigare, innan vi byggde vårt egna hus, så tyckte jag det va kul att hjälpa svärmorsan att renovera, tilläggsisolera hennes hus och hjälpa i trädgården. Hämta vatten, hugga ved, jaga möss, skotta taket osv. Men nu när vi har egen täppa lockar det inte längre. 
  • Studentpappa

Om hon har lite pengar så borde väl barnen skjuta till lite inför julen?

Ride it like you stole it
  • Hermis123

Varför hjälper inte din man henne med en liten slant när han själv har det bra ställt?

• Anonym (Lilly)

Jag älskar att hälsa på hos svärföräldrarna, men bara på sommaren. På vintern har jag inte varit i deras dragiga hus på tio år. De får komma hit till oss på vintern. I mitt tycke duger deras hus från sekelskiftet bara till sommarstuga. Jag hatar att frysa inomhus. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Tomten e far till alla barn) skrev 2024-12-21 19:15:16 följande:
    Hum, ja, det har nog blivit så. Jag är inte direkt sugen på att åka dit. Tidigare, innan vi byggde vårt egna hus, så tyckte jag det va kul att hjälpa svärmorsan att renovera, tilläggsisolera hennes hus och hjälpa i trädgården. Hämta vatten, hugga ved, jaga möss, skotta taket osv. Men nu när vi har egen täppa lockar det inte längre. 
    Ni har väl nog med eget hus antagligen.

Du skulle kunna stanna hemma från firandet annars.
  • Anonym (Hm)

Man kan ju ha som knytis, man kommer överens om vad man ska ha med sig till julbordet. Alla bidrar och hjälps åt. En gång om året borde man kunna bjuda till.

Det är ett slags knytis, men sambons syskon tar typ med sig soyakorvar och pommes. Vet inte hur ni är men det är inget jag vill äta. Själv gillar jag Jansson och tar med mig det, men den brukar gå åt fort. Jag har bett att få göra köttbullar som våra barn gillar. Men då blev svärmorsan förnärmad. Jag brukar ta med mig två rätter, blir det tre rätter så är det för uppenbart. Pengafrågan är lite komplex, hon vill kunna bjuda, vilket jag beundrar henne för. Så vi kan inte bidra ekonomiskt. 

Men förr hade vi det väldigt trevligt innan jag brydde mig om sånna här grejer. Så jag får fortsätta hålla klaffem och le!

• Anonym (Fredde)

Är man och jag verkligen älskar mina svärföräldrar och att fira jul med dem. Kanske inte många män skulle säga det men jag gör verkligen det.

Jag hade en ganska trasslig barndom och jul hade jag inga direkt fina minnen av innan jag träffade min sambo.
    Jul hos hennes föräldrar (det brukar bara vara vi fyra, nån gång kommer kanske någon mer släkting eller vän på fika nån av dagarna) har blivit precis det jag saknade.

Ingen stress, ingen jäkt, allt är så avslappnat och trevligt.
    Svärmor är så duktig på att göra det fint och mysigt, man känner sig så bortskämd som bara kliver in i en "julbubbla".

Vi äter god mat, spelar spel, badar bastu och kollar någon film. Ibland blir det någon skogsutflykt om det är fint väder. Går i pyjamas, ligger i varsin fåtölj och läser böcker framför brasan.

Jag riktigt längtar varje år.

Svar på tråden Jul hos svärföräldrar?