• Anonym (Ts)

Är rotlösheten roten till adopterades psykiska ohälsa?

Hej! 
    Jag undrar om rotlösheten kan vara en av de centrala anledningarna till att många adopterade idag inte mår så bra?
    Eftersom jag inte har studerat ämnet så länge men av erfarenhet har hört från flera att det är just själva rotlösheten som ofta kan leda till oenighet hos många. Vilket gjorde mig nyfiken då jag har sett att många som faktiskt inte mår så bra.
    Av erfarenhet har många svårigheter att sätta ord på vad det är som gör att de inte mår så bra samt svårigheter i relationer. 

Ni får gärna med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Är rotlösheten roten till adopterades psykiska ohälsa?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2025-01-02 23:49:39 följande:

De flesta som är adopterade funderar nog lite mer på sin härkomst än vad andra gör, kan vara en orsak.

I vissa fall har jag sett föräldrar skämmer bort det adopterade barnet på ett sätt som blir för mycket, det tror jag inte är bra.

Har faktiskt två avlägsna släktingar som är adopterade och de mår hur bra som helst. Båda har extremt lätt för att lära sig och den ene av dem blev professor vid rekordung ålder.

Varför tror det är som gör att föräldrarna skämmer ut de adopterade barnen mer?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Adopterad) skrev 2025-01-02 23:43:18 följande:
    "Vita kvinnor, asiatiska män, svarta och andra" 

Okej. Jag är en "svart" adopterad kille men har aldrig och skulle aldrig säga så till någon. Men du uttrycker vad jag märker av, att folk är rädda för mig, ingen vågar riktigt prata med mig förutom gamlingar man möter på promenader. 

Du fann åtminstone en grupp du känner dig bekväm med.

Jag går ensam på gatorna och ingen bryr sig överhuvudtaget om mig utan dömer sönder mig p ga min hudfärg. Och jag lyckas inte få någon djupare kontakt med någon. Det är bara flyktiga möten och inget mer. 

Spenderade hela julen och nyåret ensam. Och övriga helger med för den delen. 2ggr per år träffar jag den enda kompisen jag har. I övrigt är jag ensam och funderar ofta på självmord. 
    Tråkigt att höra, tror du det mesta beror på ursprunget snarare än adoptionen i sig?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (familo) skrev 2025-01-03 09:08:01 följande:
    Hur kan du garantera det? De krav som ställs på adoptivföräldrar är ofta av yttre karaktär och säger inte så mycket om hur de verkligen kommer att vara som föräldrar. Skaplig ekonomi säger inget alls om föräldraförmåga.

Många som adopterar har dessutom egna trauman och sorger från ofrivillig barnlöshet etc. Och ser barnet som ett slags plåster på sina egna sår istället för en egen individ som har ökat behov av stöd. 
    Kraven var nog inte särskilt höga förr då men mest gick från ekonomin och kanske hade några utomstående som fick bidra med omdömen, vilket kanske inte sa särskilt mycket. Jag tror dock att det är mycket svårare idag då de tittat mer på hur relationen ser ut mellan föräldrarna och hur psykologiskt lämpande de är för att bli föräldrar.
    Att många som adopterar har egna trauman från ofrivillig barnlöshet är också något som jag tror på. Tyvärr är det nog så att många eller iaf en del ser det som ett sätt att rädda sin situation. De som adopterar tänker nog inte främst på att rädda barnen, de har såklart egna intressen. Barnen rädda delvis dem från sin situation men frågan är om inte båda gynnas av det om man tar hänsyn till situationen som helhet?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Adopterad) skrev 2025-01-06 17:17:23 följande:

Jag tror det har helt (för min del) med hur tillvaron var hos adoptions föräldrarna med att göra. 

Det förstörde alla mina chanser att som barn få skapa några positiva relationer. Vi levde isolerade på landet, fick inte träffa kompisar på fritiden knappt och fotbollsträningen 7 km bort fick man se till att ta sig själv till redan som 7-8 åring.

Det var mycket tjafs mellan dom om pengar. Adoptivpappan sov hellre i bilen än att komma hem till den psykiskt sjuka kvinnan. 

Många adopterade har även någon slags psykiska diagnoser med sig. Likt Add / adhd osv. Jag hade ingenting av det. Hade kunnat bli vad som helst med någon som hade brytt sig om en, stöttat en, lyssnat på en samt väglett en utefter ens intressen.

Kanske bara något så enkelt som att ta med en till biblioteket 1 gång varannan vecka.

Relationer fungerar inte för mig idag som vuxen. Varken med kompisar eller partners. Känner mig inte hemma i Sverige och inser att jag är för mycket svensk idag för att klara skapa ett liv ensam på andra sidan jorden. Hopplösheten blir avgrundsdjup igen. 

Och den enda utvägen är att avsluta sitt liv en dag.

Ja det blir mycket svårare om man inte har den där tryggheten som barn. Tror du att adoptivföräldrarna har svårare att vara närvarande som andra föräldrar? Det brukar ju börja med vilken relation man hade till föräldrarna, det kan ju vara värt ett försök att prova att börja om och starta ett nytt liv om du ändå känner att du inte har något att förlora?
    Jag vet själv flera som har åkt tillbaka till sina hemländer och vissa som till och med har valt att bosätta sig där.
    Man skulle ju kunna skriva ned om sin barndom och reflektera över den det kanske skulle kunna kännas meningsfullt då det ändå är en del av ens historia.
Svar på tråden Är rotlösheten roten till adopterades psykiska ohälsa?