• Anonym (?)

Matte fråga

Är centiliter samma som centimeter fast man räknar volym? Dvs en matsked = 1,5 centiliter, hade varit 1,5 cm om det räknades i centimeter? 

• Svar på tråden Matte fråga
  • Anonym (.)

Man lan intr mätavolym i "platta" längenheter.
    Däremot är en cl en kubikcentimeter.

• Anonym (Wtf)

Jag hoppas verkligen detta är en fredagstråd.

• Anonym (Man)

Svaret på din fråga TS är ja.

1,5cl är 1,5cm3

• Kodiany

Centiliter är ett volymmått, dvs det mäter mängden vatten, salt etc, eller hur mycket som får plats i ett glas.
    Centimeter är ett längdmått, dvs det mäter hur långt tex. ett snöre är, hur högt ett glas är.
    En centiliter är lika mycket som en kub med sidorna 1 centimeter. MEN om du tar en kub som har alla sidor 1,5 cm, så blir ju alla sidor längre, och den kuben får då volymen 1,5 x 1,5 x 1,5 = 3,375 cl.
    Tänk att 1,5 cl är en hel och en halv centimeterkub. (typ såga isär den andra kuben) Då "ser" du att det inte är lika mycket som om det hade varit en kub där alla sidor är 1,5 cm.
    Hoppas att du förstår - det är alltid kul att lära sig nya saker, och det är praktiskt att kunna omvandla olika mått när man bakar och lagar mat!  

• Anonym (Magda)

En centimeter är en hundradels meter.

En centiliter är en hundradels liter.

En kubikcentimeter är en milliliter, det vill säga en tusendels liter.

När man går från längd till volym kan man inte bara använda samma prefix rakt av.

• Anonym (Man)
    Kodiany skrev 2024-12-20 16:46:42 följande:

Centiliter är ett volymmått, dvs det mäter mängden vatten, salt etc, eller hur mycket som får plats i ett glas.
    Centimeter är ett längdmått, dvs det mäter hur långt tex. ett snöre är, hur högt ett glas är.
    En centiliter är lika mycket som en kub med sidorna 1 centimeter. MEN om du tar en kub som har alla sidor 1,5 cm, så blir ju alla sidor längre, och den kuben får då volymen 1,5 x 1,5 x 1,5 = 3,375 cl.
    Tänk att 1,5 cl är en hel och en halv centimeterkub. (typ såga isär den andra kuben) Då "ser" du att det inte är lika mycket som om det hade varit en kub där alla sidor är 1,5 cm.
    Hoppas att du förstår - det är alltid kul att lära sig nya saker, och det är praktiskt att kunna omvandla olika mått när man bakar och lagar mat!  

Tack för förtydligandet. Det var visst inte så jäkla enkelt haha
  • Kodiany
    Kodiany skrev 2024-12-20 16:46:42 följande:

Fast nej, nu klantade jag ju mig!!! Kuben med en centimeters sida blir ju en MILLIliter, inte en centliter, så byt ut alla centiliter till milliliter i mitt förra inlägg, så stämmer det! (Shit, vad pinsamt!)
    I mitt svar på (gissar jag) din andra tråd härom dagen så skrev jag i alla fall rätt... Idag har visst fredagströttheten tagit ut sin rätt...
Svar på tråden Matte fråga