• Anonym (Frida)

Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Nästa år kommer mediciner bli betydligt dyrare att hämta ut pga besparingar på högkostnadsskyddet, a-kassan försämras och mindre pengar till arbetsmarknadsutbildningar, räntan på CSN lån går upp rejält, det extra tillägget på bostadsbidraget tas bort trots tredje året med rekordhöjningar på hyror etc. Barnbidraget har inte höjts på åratal. Samtidigt så genomförs stora skattesänkningar för de som tjänar mest. Hur kan man tycka denna politik är bra, hur gynnar den Sverige? Snälla förklara ni som är Tidösympatisörer.

• Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker
  • Anonym (Gråben)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-28 17:58:03 följande:

Eller S, C, KD och L.
    Det tror jag skulle bli en bra mittenregering. 

Med Magdalena som statsminister. Hon kommer definitivt att undvika besvärliga Miljöpartister, om det finns möjlighet för henne att bilda regering utan dem. 

En högerregering lär inte bli aktuellt eftersom SD nu kräver att sitta i regeringen och det kommer inte L att acceptera. KD får också svårt att acceptera det.

Ja, varför inte men tror nog att KD skulle få svårt i samarbetet. Då tror jag hellre på M
  • Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-27 11:17:04 följande:

Jag tycker att du kan svara med ditt riktiga nick. Varför gömmer du dig bakom ett dubbelanonymt konto? Eller är det så att du har tre olika anonyma nick och drabatterar med dig själv i tråden? Då får du gärna fortsätta med det. Debattera själv menar jag. 

Så du kan inte komma på någon av de tio punkter jag gav som du anser att "kompententa Magdalena" gjorde bättre med sitt S de senaste åtta åren som de satt vid makten?

Och ändå tänker du rösta på S i nästa val och kanske få Morgan Johansson som justitieminister på löpet?

Du "röstade på M" i senaste valet och blir arg när M sedan genomför de skattesänkningar de i valrörelsen lovade genomföra.

Du anser att brottskämning är det viktigaste för dig men är irriterad för att "det går för sakta" - precis som SD - men du vill inte rösta på SD för att de skall kunna speeda upp processerna.

Antalet skjutningar minskar och polisen berömmer den nuvarande regeringen och Gunnar Strömmer för att de inför lagar och reformer som faktiskt gör positiv nytta - men du vill hellre ha S med Morgan Johansson som justitieminister trots att S motarbetar alla dessa reformer som polisen berömmer regeringen för.

Det låter inte helt konsekvent kan man tycka
  • Anonym (några)
    Anonym (Gråben) skrev 2024-12-28 17:23:03 följande:
    Om du ska ondgöra dig över vad som inte gjordes får du ondgöra dig över riksdagsmajoriteten. 
    Ja det är ju Socialdemokraternas senaste verkningslösa trick för att försöka slippa ta ansvar för vad gjort. Och inte gjort.

De tog gärna statsministerposten men vill inte ha ansvar för vad som skedde när de regerade för "de hade inte majoritet".

Klent.
  • Anonym (några)
    Tyra myra skrev 2024-12-27 13:28:13 följande:

En politisk övertygelse måste vila på en grund av värderingar. Dessa värderingar diskuteras sällan här. Varför är det så?

För att värderingar ändå tenderar att uttryckas via konkreta förslag och det är så vansinnigt tråkigt och nördigt att diskutera politiska teorier på ett teoretiskt plan.
  • Anonym (Ludde)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-28 17:58:03 följande:

Eller S, C, KD och L.
    Det tror jag skulle bli en bra mittenregering. 

Med Magdalena som statsminister. Hon kommer definitivt att undvika besvärliga Miljöpartister, om det finns möjlighet för henne att bilda regering utan dem. 

En högerregering lär inte bli aktuellt eftersom SD nu kräver att sitta i regeringen och det kommer inte L att acceptera. KD får också svårt att acceptera det.

Vem litar på L?
  • Anonym (Ludde)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-28 19:05:56 följande:
    Finns ju rätt mycket som hindrar en sådan regering....
    Ja, inte minst Uffes stolthet. Aldrig att han sitter i en regering med någon annan som statsminister.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (några) skrev 2024-12-30 11:47:23 följande:
    Så du kan inte komma på någon av de tio punkter jag gav som du anser att "kompententa Magdalena" gjorde bättre med sitt S de senaste åtta åren som de satt vid makten?

Och ändå tänker du rösta på S i nästa val och kanske få Morgan Johansson som justitieminister på löpet?

Du "röstade på M" i senaste valet och blir arg när M sedan genomför de skattesänkningar de i valrörelsen lovade genomföra.

Du anser att brottskämning är det viktigaste för dig men är irriterad för att "det går för sakta" - precis som SD - men du vill inte rösta på SD för att de skall kunna speeda upp processerna.

Antalet skjutningar minskar och polisen berömmer den nuvarande regeringen och Gunnar Strömmer för att de inför lagar och reformer som faktiskt gör positiv nytta - men du vill hellre ha S med Morgan Johansson som justitieminister trots att S motarbetar alla dessa reformer som polisen berömmer regeringen för.

Det låter inte helt konsekvent kan man tycka

Nu är du lite ologisk, tycker jag. Det fins inget perfekt parti för någon att välja, det måste ju du förstå?. Jag är inte förtjust i Morgan, det har du helt rätt i. Å andra sidan har inte Strömmer heller övertygat. Man alltid får välja vad man tycker är viktigast.

För mig är det partiledaren och statsministern och jag tror på Magdalena , för hon är mest kompetent och pragmatisk, av de tillgängliga statsministerkandidaterna. 

Jag är besviken på Moderaterna, för de har en tendens att alltid prioritera skattesänkningar, framför investeringar. Jag vill se mer statliga investeringar, som kan sätta fart på hjulen i samhället och ge tillväxt för både företag och individer.. 

Jag vill inte ha skattesänkningar och inte heller stora skattehöjningar, därför hoppas jag på en pragmatisk mittenregering med Magdalena som statsminister. 

Att rösta på SD är omöjligt för mig. De är för bakåtsträvande, bla. 

• Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-30 12:00:23 följande:

Nu är du lite ologisk, tycker jag. Det fins inget perfekt parti för någon att välja, det måste ju du förstå?. Jag är inte förtjust i Morgan, det har du helt rätt i. Å andra sidan har inte Strömmer heller övertygat. Man alltid får välja vad man tycker är viktigast.

För mig är det partiledaren och statsministern och jag tror på Magdalena , för hon är mest kompetent och pragmatisk, av de tillgängliga statsministerkandidaterna. 

Jag är besviken på Moderaterna, för de har en tendens att alltid prioritera skattesänkningar, framför investeringar. Jag vill se mer statliga investeringar, som kan sätta fart på hjulen i samhället och ge tillväxt för både företag och individer.. 

Jag vill inte ha skattesänkningar och inte heller stora skattehöjningar, därför hoppas jag på en pragmatisk mittenregering med Magdalena som statsminister. 

Att rösta på SD är omöjligt för mig. De är för bakåtsträvande, bla. 

Ja att ni sossar vill ha "kompetenta Magdalena" som statminister förvånar ingen men återigen - finns det någonting som hon och S gjorde bättre de senaste åtta åren de hade makten?

Den här regeringen inför nu lagar och ger direktiv till myndigheter för att förbättra skyddet för äldre och andra behövande inom omsorgen.

www.sydsvenskan.se/2024-12-29/overgrepp-dar-aldre-utsatts-av-omsorgspersonal-far-aldrig-forminskas/

Bra eller dåligt?

Socialdemokraterna i Uppsala kommun är säkert stressade av saken.

Och "kompetenta Magdalena" gjorde inget åt den saken under åtta år.
  • Anonym (Arbetslinjen)
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-20 09:02:28 följande:
    Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Nästa år kommer mediciner bli betydligt dyrare att hämta ut pga besparingar på högkostnadsskyddet, a-kassan försämras och mindre pengar till arbetsmarknadsutbildningar, räntan på CSN lån går upp rejält, det extra tillägget på bostadsbidraget tas bort trots tredje året med rekordhöjningar på hyror etc. Barnbidraget har inte höjts på åratal. Samtidigt så genomförs stora skattesänkningar för de som tjänar mest. Hur kan man tycka denna politik är bra, hur gynnar den Sverige? Snälla förklara ni som är Tidösympatisörer.

Folk får det bättre som arbetar! Det är det viktiga.

Vi ska inte ha ett bidragssamhälle.

Dessutom Harman minskat flyktinginvandring.

Jag är mest förvånad Hugo man inte kan se framstegen. Vissa vill väl ha ett samhälle där man går på bidrag och inte jobbar antar jag.
  • Anonym (några)

Värderingar och äldreomsorg

Där S-regeringen till stor del använde vården och omsorgen som ett integrationsverktyg så kräver nuvarande regeringen språkkrav och obligatoriska bakgrundskontroller för de som söker dessa jobb.

Jag föredrar den nuvarande regeringens sätt att se på saken. 

Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker