Inlägg från: Anonym (några) |Visa alla inlägg
  • Anonym (några)

Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Anonym (Frida) skrev 2024-12-20 09:02:28 följande:
    Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Här är några exempel på bra saker som denna regering gör: 

-
    Man sänkte reduktionsplikten och därmed priset på bränsle

Man skapar en ny policy för biståndet som innebär att man går ifrån passivt biståndstagande i mottagarländerna till att använda biståndet för att åta biståndet prioritera handel och tillväxt i dessa mottagarländer

Man vill införa språkkrav i äldreomsorgen

Man vill prioritera kärnämnena i skolan, ta bort administration för lärare för att frigöra tid för undervisning/planera av lektioner och man har precis höjt anslagen för fysiska böcker i skolan med 300 miljoner till 480 miljoner totalt

Man har gett myndigheter i uppdrag att jobba för att underlätta och snabba på tillståndsprocesser för företag och privatpersoner. Man ser också över hur man kan underlätta samma sak genom att justera lagkrav.

M
    an gick just ut med att du inte kan söka asyl igen efter avslag om du efter avslaget gömmer dig i Sverige

Man har fattat, och kommer att fatta, mängder med beslut för att i grunden återställa elsystemet i landet och detta baserat på den fysiska situationen i dagens system och inte utifrån ideologiska förhoppningar 

Man har ökat strafflängden för många brott och man vill att straffrabatten skall tas bort 

Man har tagit tag i fusket med skattemedel inom det så kallade "civilsamhället" och fattat beslut om hårdare krav på, och uppföljning av, de organisationer som tar emot bidragen 

Man har, på samma tema, precis givit ett antal myndigheter order om att gå genom sina utbetalningar för att leta felaktiga utbetalningar

Och så vidare 

-
    Men det som den här regeringen framför allt gör bra är att den vågar bryta mot sådant som tidigare varit tabu att göra/beröra/säga. Sådant som varit taget för en "sanning huggen i sten" 

Regeringen talar ofta om "paradigmskifte" 

Sedan skulle de behöva ha ännu mer ryggrad att utmana dessa ?sanningar? men det kommer med tiden.

• Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-21 11:11:10 följande:

Till och med min man som är sextio år och höginkomsttagare och aldrig i hela sitt liv röstat på socialdemokraterna sa idag när vi drack kaffe och läste SvD att nu måste vi nog ha en Socialdemokratisk regering i nästa val. Vi får rösta på Magdalena. Vi var rörande ense om detta. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-21 13:15:58 följande:

Jag röstade på Moderaterna men är väldigt besviken på deras politik. De satsar ju bara på kortsiktig berikning av sina kärnväljare och satsar inget på att utveckla landet. 

Jag kommer att rösta på Magdalena för då vet jag att jag kommer få en ytterst kompetent finansminister som statsminister och det är otroligt viktigt framöver.  

Skrattande

Jag tror du får jobba lite på klichéerna när du vill spela "höginkomsttagande moderatkvinna med SvD på frukostbordet som nu med sin lika höginkomstagande man till slut sett sanningen och därför kommer att rösta på  den kompetenta Magdalena i nästa val"
  • Anonym (några)
    Mickezzz skrev 2024-12-23 17:56:58 följande:
    Nja elzonerna i Sverige bestämmer vi i Sverige.

Det finns ju en myt om att EU har bestämt detta åt oss och det är faktiskt ganska många inom politiken som fortfarande tror det men det här är ett svenskt beslut. EU kan inte bestämma om Sveriges ska ha elområden eller inte utan det bestämmer Sverige själva och det har väldigt stor påverkan på priset säger, Per Tryding till P4
    Det är inte en myt.  Den där Tryding leker med orden

Elområden infördes för att EU krävde att Sverige skulle hantera bristen på överföring från norr till söder på ett annat sätt än genom att stoppa exporten till Danmark de dagar det saknades el i södra Sverige

(Danmark anmälde Sverige till EU).

Eftersom det i praktiken inte går att bygga bort kapacitetsbristen på ett år blev Sverige tvungna att skapa elområden för att på så sätt försöka minska elanvändningen i södra Sverige.

Sverige tog formellt beslutet men det var Danmark och EU som tvingade Sverige att ta det.

Det är för övrigt samma Danmark som låter sin vindkraft åka snålskjuts på de svenska kärnreaktorernas förmåga att jämna ut störningar i det danska elnätet (sammankopplat med det svenska)

ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade

• Anonym (några)
    Mentat skrev 2024-12-23 12:34:37 följande:
    Att definiera en radie om 1 km runt där elkabeln från Tyskland kommer i land såsom ett nytt elområde vore en intressant lösning men jag vet inte om den är möjlig med hänsyn till fördrag och liknande? Har du kollat?
    Det är alltså precis SD:s förslag du talar om

• Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-23 10:26:06 följande:

Du tror mig inte? 

Självklart inte men hey, detta är nätet och man får vara vem man vill för en stund - om man vill.

Och redan på 1970-talet satt en viss Göran Persson i Katrinholms kommunfullmäktige och skrev fejkade insändare för att smutskasta de borgerliga ...

.
    Det blir bara lite komiskt med alla dessa "moderater" som nu "skådat ljuset" och därför kommer att rösta på "kompetenta Magdalena" i nästa val. Du är inte ens den enda i tråden.

(som om någon skulle rösta på M för att sedan klaga på att M genomför de skattesänkningar de lovade utföra om man vann valet)

.
    Men det åsido: jag gav ett tiotal punkter på saker som denna regering gjort bra. Vilken av dessa punkter tyckte du S och "kompetenta Magdalena" gjorde bättre under deras senaste åtta-årsperiod vid makten?
  • Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-25 12:18:10 följande:

Ja, du har helt rätt,

S kommer att vinna nästa val på ett dominerande sätt. 

Det som regeringen misslyckats helt med är kriminalpolitiken , jag är extremt missnöjd med bristen på åtgärder.

Nej, jag trodde inte att man skulle kunna få bort klan och göngkriminaliteten på ett par år men jag trodde att man åtminstone skulle försöka, lite mer. 

Jag vet men det är OK. Det här är nätet.

Valet kommer mest troligt att avgöras av folks ekonomi sommaren 2026 - om 1,5 år. Lägre räntor och en budget som ger högre bidrag med mera från den 1 januari 26 så har dagens regering goda möjligheter

Det låter mer som att SD är partiet för dig. De är också otåliga och tycker att det går för långsamt. Detta trots att vi kan se att antalet skjutningar minskat från 2023 till 2024 och att polisen tackar regeringen för de nya verktyg de får för att bekämpa brottslighet. Men du vill hellre ha Morgan Johansson som justitieminister än Gunnar Strömmer?

-
    Jag gav tio exempel på saker denna regering gjort bra. Inget av dem handlade om skattesänkningar.

Finns det någon av dessa tio punkter som du tycker att "kompetenta Magdalena" och hennes S gjorde bättre vid sina senaste åtta år vid makten?
  • Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-26 17:32:53 följande:
    Det är ju ganska intressant att du anklagar mig för att trolla när du själv inte ens vågar använda ditt ordinarie nick utan måste skriva under anonymt - några. 
    Så, vilken av de tio punkter jag tog upp tycker du att "kompetenta Magdalena" och S gjorde bättre under de åtta år de satt vid makten senast?
  • Anonym (några)
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-26 18:22:45 följande:
    Sd är ju partiet nr 1 som skapar problemen. Har aldrig sett ett mer polariserande parti, Samtidigt som de kör med sossepolitik.
    Tvillingmamma och SD har det gemensamt att de bägge tycker att det går för långsamt med lagstiftningen. Då kan det ju vara läge att rösta på SD och ge dem 51% så de kan ta över och det kanske går fortare. Eller?!

Att klaga på att det går för långsamt med lagstiftning och sedan i nästa stund säga att man ska rösta på "kompetenta Magdalena" som hade Morgan Johansson som justitieminister och som dessutom aktivt motarbetar det M-regeringen gör nu - det är självmål skulle jag säga 

Fakta: antalet skjutningar minskar från 2023 till 2024 och polisen är tacksamma för de verktyg de får av dagens regering - och då vill man istället ha Morgan Johansson som justitieminister?!
  • Anonym (några)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-27 11:17:04 följande:

Jag tycker att du kan svara med ditt riktiga nick. Varför gömmer du dig bakom ett dubbelanonymt konto? Eller är det så att du har tre olika anonyma nick och drabatterar med dig själv i tråden? Då får du gärna fortsätta med det. Debattera själv menar jag. 

Så du kan inte komma på någon av de tio punkter jag gav som du anser att "kompententa Magdalena" gjorde bättre med sitt S de senaste åtta åren som de satt vid makten?

Och ändå tänker du rösta på S i nästa val och kanske få Morgan Johansson som justitieminister på löpet?

Du "röstade på M" i senaste valet och blir arg när M sedan genomför de skattesänkningar de i valrörelsen lovade genomföra.

Du anser att brottskämning är det viktigaste för dig men är irriterad för att "det går för sakta" - precis som SD - men du vill inte rösta på SD för att de skall kunna speeda upp processerna.

Antalet skjutningar minskar och polisen berömmer den nuvarande regeringen och Gunnar Strömmer för att de inför lagar och reformer som faktiskt gör positiv nytta - men du vill hellre ha S med Morgan Johansson som justitieminister trots att S motarbetar alla dessa reformer som polisen berömmer regeringen för.

Det låter inte helt konsekvent kan man tycka
  • Anonym (några)
    Anonym (Gråben) skrev 2024-12-28 17:23:03 följande:
    Om du ska ondgöra dig över vad som inte gjordes får du ondgöra dig över riksdagsmajoriteten. 
    Ja det är ju Socialdemokraternas senaste verkningslösa trick för att försöka slippa ta ansvar för vad gjort. Och inte gjort.

De tog gärna statsministerposten men vill inte ha ansvar för vad som skedde när de regerade för "de hade inte majoritet".

Klent.
Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker