Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Anonym (Ludde) skrev 2024-12-20 09:40:33 följande:

Var skrev jag alla? 

Ja, stämmer det du skriver så vinner S nästa val. Men folk bryr sig om mer än ekonomin. Vissa som har det dåligt ställt tror att de får det bättre om invandringen minskar t ex. 

S vinner nog helt klart nästa val. Framför allt är SDs väljare besvikna , de har inte fått alls mycket levererat och måste acceptera försämringar i välfärden som de flesta av dem inte vill ha. Jag tror regeringen inser detta och därför försöker de hinna med så många skattesänkningar de kan under de fyra år de ha.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ludde) skrev 2024-12-20 10:31:20 följande:
    Fast grejen är ju att de som tjänar mycket har oftast kontorsjobb, de kommer inte att ta ett till arbete för jobba mer och därmed betala in mer skatt till staten. Tvärtom, de högavlönade kommer att bidra med mindre skatt till staten när skatten sänks.

De som tjänar t ex mindre än medianen, de arbetar mkt oftare på timmar samt deltid. Om de hade fått en rejäl skattesänkning då hade säkert många av dom velat arbeta ännu mer.

Sedan har vi gruppen som står utanför arbetsmarknaden, många av dom saknar adekvat utbildning, och de skulle också tjäna på rejält sänkt skatt så att det lönar sig att börja arbeta, även med sk skitjobb.

Men det är ju inte dessa grupper som regeringen värnar om. 
    Jag jobbar mina 40 h i veckan oavsett vad skatten är.
    Min arbetsgivare låter mig inte jobba deltid och jobbar jag mer får jag inget extra för det är redan inbakat i lönen. 
  • TvillingmammaVästgöte

Till och med min man som är sextio år och höginkomsttagare och aldrig i hela sitt liv röstat på socialdemokraterna sa idag när vi drack kaffe och läste SvD att nu måste vi nog ha en Socialdemokratisk regering i nästa val. Vi får rösta på Magdalena. Vi var rörande ense om detta. 

Det är ju löjligt när de skriver i tidningarna att ingen förstår varför inte svenskarna börjar konsumera.

När barnbidraget är endast futtiga och ej inflationsskyddade 1250 kr per barn och man istället sänker skatten för höginkomsttagarna?? Min man fick sänkt skatt och det går förstås rätt in på hans fondkonton , där 95% placeras utomlands. Så det sänker den svenska kronan ännu mer när pengarna flödar ut ur landet. Självklart jobbar han inte mer för att han fick sänkt skatt. Snarare blir det tvärtom. Ju mer de sänker skatten för min man som är höginkomsttagare, ju mer kan han spara och han kommer då gå i pension tidigare! 

Höjer man istället barnbidraget så kommer hjulen att börja snurra.  Och det kanske också föds fler barn, vilket också ger tillväxt till landet.

Just nu stängs förskolor och skolor på löpande band. Samtidigt som höginkomsttagarna sparar mer och mer i sina globala fonder och sänker kronan mer och mer. 

Vi skulle behöva använda pengarna till investeringar som gynnar Sverige istället . I infrastruktur som stannar i landet. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-12-20 14:41:17 följande:

Sverige kan inte vara helt uppbyggt på att man mjölkar ur så mycket man kan av systemet i form av bidrag, ersättningar och högkostnadsskydd. Som höginkomsttagare så betalar du idag redan över 50% i skatt.

Förr om åren fanns en solidaritet i Sverige och man ville oftast inte ens ha bidrag man kunde ha rätt till. Det fanns en stolthet i att klara sig själv och inte leva som en parasit på andra.

Nu handlar det mer om att tillskansa sig så mycket bidrag och ersättningar som man kan få. Som en intelligent parasit utan stolthet.

Ja, vi måste prata mer om att bidra till samhället och även om solidaritet. Alla måste bidra till vårt samhälle efter sin förmåga. Vi måste börja bygga ett samhälle som bygger på tillit igen.

Det handlar om värderingar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-21 11:59:06 följande:

Jag har svårt att förstå att man som många borgerliga väljare tycker det är värt att leva i ett samhälle med oroliga fattiga människor (ja detta är en realitet i Sverige och det kommer slå ut ännu mer nästa år med många försämringar)utsliten välfärdspersonal, människor som inte har råd att hämta ut mediciner, gravt eftersatt infrastruktur etc för att själv få ännu mer på kontot.. Är USA förebilden? Tror man att de som är låginkomsttagare, arbetslösa eller sjuka är latmaskar som får skylla sig själva?

Jag vill inte ha ökade klyftor i Sverige.
    Men det är oerhört viktigt att alla bidrar  efter förmåga, Därför är det viktigt att man inte höjer bidrag på bred front , som ger tröskeleffekter, utan att man fortsätter  fokusera på att behålla arbetslinjen och stimulera till arbete. 

Men det måste ju också finnas arbeten och att piska arbetslösa att ta lågavlönade och lågproduktiva jobb som många på högerkanten verkar vilja göra löser inget och utvecklar inte Sverige. 

Det bästa vi kan göra nu är att satsa på rejäla infrastrukturprojekt. Dessa skulle få igång hjulen i vårt land , snabbt samtidigt som de ger utveckling och ökad produktivitet i hela samhället lång tid framöver. 

El, energi, vägar, tåg, även försvaret behöver mer pengar. Gammal hederlig arbetsmarknadsutbildning för att utbilda till de jobb som finns och där kompetensen saknas. Att importera arbetskraft i mängder när vi har hundra tusentals arbetslösa är ju vanvettigt.

På detta bör vi satsa pengar istället för att sänka skatter. 

Jag röstade på Moderaterna men är väldigt besviken på deras politik. De satsar ju bara på kortsiktig berikning av sina kärnväljare och satsar inget på att utveckla landet. 

Jag kommer att rösta på Magdalena för då vet jag att jag kommer få en ytterst kompetent finansminister som statsminister och det är otroligt viktigt framöver. 

• TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-12-22 13:29:27 följande:
    Jag kan hålla med om att barnbidraget borde indexregleras men det är ju något ingen regering har brytt sig om. Att CSN-räntan gått upp beror förstås på inflationen, vilken regeringen har gjort en hel del för att bekämpa så att den åter är under kontroll. Nu är jag inte en sådan som vill hävda att allt ont på denna jord beror på motståndarnas usla politik så visst är jag medveten om att en stor del av inflationen berodde på Rysslands överfall på Ukraina men elprisernas ryckighet och väldigt höga toppar är ett resultat av förra regeringens katastrofala energipolitik (som de sedan vill låtsas som om de inte rår för, när effekterna börjat visa sig) och där låg också en komponent i inflationen.

Det där med "skattesänkningar för dem som tjänar mest" låter som om det kommer direkt från Aftonbladets ledarsida. Om man sänker inkomstskatten kommer givetvis den som tjänar 200 milj/år få ut mer av det i kronor än den som har en mer normal lön, det är inget konstigt alls. Om man fokuserar på det propagerar man implicit för att skatten aldrig får sänkas. En gång i tiden hade vi både förmögenhets- och arvsskatt och det ledde till att rika och framgångsrika människor flydde landet. Hur gynnade det Sverige? Inte alls förstås. Att de stannar kvar här och investerar i nya företag är betydligt bättre. Ändå vill jag minnas att LO propagerat för att de skall återinföras. Man kunde lika gärna fråga sig hur någon kan tycka att LO:s hållning är bra?

Nu har ju även vår statsminster insett att något är fel i Sverige och gått ut i sitt jultal och önskat sig fler nyfödda i vårt land. 

Han har lovat någon typ av åtgärd för att öka barnafödandet nästa år. Jag undrar då om han tänkt på det självklara och enkla, dvs att höja barnbidraget??  Tyvärr är jag rädd för att det är ideologiskt omöjligt för en moderat statsminister. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-22 15:28:21 följande:
    Vem tusan skaffar fler barn för att barnbidraget höjs med en hundralapp? Ingen alls. Det är dessutom hämtat från en socialdemokratisk politik.

Barnbidraget borde höjas med mycket mer än en hundralapp. Det ger en grundläggande nivå till just barnfamiljer och just ekonomin är ett av de viktigaste skälen till att unga idag inte vågar bilda familj. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-22 15:42:51 följande:
    Hur mycket då? 200? 300? Nu räknar jag extremt högt dessutom. Skulle inte påverka barnafödandet i någon riktning alls.

Jag tror visst att en höjning av barnbidraget kan stötta unga par så att de tycker sig ha råd att bilda familj. 

Övriga orsaker som oro i världen , krigsrisker och klimatet är ju faktorer som inte svenska regeringen på något sätt alls kan påverka med sin budget. 

Man säger alltid att vi har det så bra men det gäller knappast de unga som försöker att etablera sig. 

• TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-12-22 15:54:09 följande:
    Nu har ju frågan om demografin väldigt litet att göra med det inlägg du svarade på, men det kan ju vara värt att den enda gång barnbidraget har sänkts så var det en (s)-regering som genomförde det, 1996

Demografin påverkas negativt av regeringens ekonomiska politik. 

Man satsar pengar på att sänka skatten för rika , det gynnar framför allt äldre män som grupp, och inte unga i tjugoårsåldern som skulle kunna bli föräldrar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-12-22 18:43:02 följande:
    Som sagt, Aftonbladets ledarsida... Exakt vilken regeringsproposition syftar du på med att sänka skatten "för de rika"?
    Menar du att man räknar upp gränsen för när man skall betala statlig skatt? Det är en indexuppräkning. Det vore ju synnerligen inkonsekvent att klaga på att barnbidraget inte indexuppräknas samtidigt som man klagar på att skiktgränsen gör det. 

Jag syftar på borttaget av avtrappningen av jobbskatteavdraget för högre inkomster, som gynnar dem som har månadsinkomster på över 65000 kr. Detta kostar 4,7 miljarder och kunde använts till att höja barnbidraget , hade varit bättre, gjort mer nytta. Vi kunde fått fler barn eller åtminstone gladare och nöjdare barnfamiljer. 

Regeringen tror att dessa högavlönade kommer att jobba mer, vilket är orimligt att tro. Jag känner många högavlönade , min man tex och ingen av de jag känner kommer att vilja jobba mer för att de får sänkt skatt. Varför skulle de göra det? De flesta som redan har en god lön vill ha mer tid istället för att jobba mer. Får man mer utbetalt netto kan man ju till och med jobba mindre om man har möjlighet, eller spara för att kunna gå tidigare i pension. 

Hur skall man annars hinna sänka sitt golfhandikapp? Utnyttja sin fjällstuga och åka slalom? Hinna med all träning som alla vill göra idag? Umgås med nära och kära?

Om man tror att alla bara vill maximera sina inkomster framför allt annat i livet tänker man väldigt fel, det är gammalt tänk. 

Indexeringen för statlig skatt tycker jag kan ligga kvar, det är rimligt. 

• TvillingmammaVästgöte

För övrigt så upplever jag att konsumtionssamhället börjar bli omodernt, speciellt i välutbildade och relativt välbärgade miljöer. Kanske är det en delorsak tilll att man inte får hjulen att snurra i ekonomin?  
    Man vill tänka hållbart och handlar gärna second hand.
    Min son är i tjugoårsåldern och han går regelbundet i second handbutiker, trots  att han har pengar. Själv har jag aldrig ens varit i en second hand butik så det är inte jag som lärt honom. 

Märkesplagg vill han absolut inte ha, jag ville köpa det till honom i present, men han sa att det kan han ju inte ha, det har ju bara ortenkillar säger han. 

Han skall dock få en ny mörk kostym i julklapp, till studentfesterna. 

• TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-12-22 20:02:48 följande:
    OK, den avtrappningen kan jag hålla med om kan ses som tveksam. Vad den gjorde var dock att sänka högsta marginalskatt från 55 till 52%, ett steg mot att man skall få behålla åtminstone hälften av en extra inkomst - nåja, hälften av det som blir över efter arbetsgivaravgifter etc förstås. Det verkar som om IFAU gjorde en utvärdering av utfasningen när den infördes och kom fram till att den inte ens ökade skatteintäkterna alls så talet om att reformen kostar si-och-så måste nog tas med en nypa salt. (IFAU - jag har dock inte läst rapporten)

Vad anser du: Är det rimligt som princip att man skall få behålla hälften av en extra inkomst?

Jag tycker vi har ganska låga skatter idag. Man får ju ut ganska mycket netto om man har en hyfsad lön. 

Själv har jag 60+ i lön och betalar bara en knapp tredjedel av det i skatt. Som exempel, det tycker jag är bra. 

Så jag tycker inte att vi skall sänka fler skatter innan vi täppt till de mest akuta hålen i välfärden, har en sjukvård,äldreomsorg och skola som fungerar. Vi måste satsa mer på polise, kriminalvård och försvar. 

Sen när detta är löst, då kan vi fundera på att sänka skatter igen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-22 20:53:11 följande:
    Läste något om att barn skaffar man när man känner sig trygg. Så efter varje lågkonjunktur så har barnafödandet ökat, men inte den här gången. Det förklarades av att oron fortfarande är hög. Då kan man fundera över varför svenskarna är så oroliga? Det politiska läget medger att den polariserande propagandan har spelat en roll. Som aldrig förr så ställa gtrupper mot varandra, det agiteras och splittras. Mycket helt i onödan.

Det är väl inte konstigt att de unga känner sig otrygga med den mycket höga nivå av kriminalitet vi har i samhället. 

Min son är väldigt försiktig, han skulle aldrig gå ut med en guldkedja eller annat synligt dyrbart. En av hans vänner som hade guldkedja och dyra hörlurar blev knivrånad, mitt på dagen. Detta är vardagsmat för de unga, som möter våldet och kriminaliteten på ett närmare sätt än vi som bara läser om det i tidningarna.

Man vill nog inte heller som kille  skaffa barn om man inte har råd att bo i ett exklusivt och segregerat bostadsområde, för man vet hur det kan vara för unga killar i sämre områden och skolor. 

Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker