Anonym (Frida) skrev 2024-12-21 11:59:06 följande:
Jag har svårt att förstå att man som många borgerliga väljare tycker det är värt att leva i ett samhälle med oroliga fattiga människor (ja detta är en realitet i Sverige och det kommer slå ut ännu mer nästa år med många försämringar)utsliten välfärdspersonal, människor som inte har råd att hämta ut mediciner, gravt eftersatt infrastruktur etc för att själv få ännu mer på kontot.. Är USA förebilden? Tror man att de som är låginkomsttagare, arbetslösa eller sjuka är latmaskar som får skylla sig själva?
Jag vill inte ha ökade klyftor i Sverige.
Men det är oerhört viktigt att alla bidrar efter förmåga, Därför är det viktigt att man inte höjer bidrag på bred front , som ger tröskeleffekter, utan att man fortsätter fokusera på att behålla arbetslinjen och stimulera till arbete.
Men det måste ju också finnas arbeten och att piska arbetslösa att ta lågavlönade och lågproduktiva jobb som många på högerkanten verkar vilja göra löser inget och utvecklar inte Sverige.
Det bästa vi kan göra nu är att satsa på rejäla infrastrukturprojekt. Dessa skulle få igång hjulen i vårt land , snabbt samtidigt som de ger utveckling och ökad produktivitet i hela samhället lång tid framöver.
El, energi, vägar, tåg, även försvaret behöver mer pengar. Gammal hederlig arbetsmarknadsutbildning för att utbilda till de jobb som finns och där kompetensen saknas. Att importera arbetskraft i mängder när vi har hundra tusentals arbetslösa är ju vanvettigt.
På detta bör vi satsa pengar istället för att sänka skatter.
Jag röstade på Moderaterna men är väldigt besviken på deras politik. De satsar ju bara på kortsiktig berikning av sina kärnväljare och satsar inget på att utveckla landet.
Jag kommer att rösta på Magdalena för då vet jag att jag kommer få en ytterst kompetent finansminister som statsminister och det är otroligt viktigt framöver.