Inlägg från: Anonym (Ludde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ludde)

Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Rent personligen så är det många som gynnas av skattesänkningar men drabbas inte nämnvärt av de försämringar du tar upp. 

Jag själv t ex påverkas inte av det alls, tvärtom sänks min skatt nästa år, inte jättemkt men ändå. 

Detta betyder inte att jag står bakom regeringens politik, men jag menar att drabbas man inte då bryr man sig kanske inte om det. 

• Anonym (Ludde)
    Anonym (Det kan man undra) skrev 2024-12-20 09:25:55 följande:
     Ja för alla är höginkomsttagare I Sverige, jo tjena lol
    Skrämmande hur dåligt insatta en del är.

Det är väldigt många som fått det sämre. Det var en väldigt liten klick som fick ta del av dessa skattesänkningar 

Var skrev jag alla? 

Ja, stämmer det du skriver så vinner S nästa val. Men folk bryr sig om mer än ekonomin. Vissa som har det dåligt ställt tror att de får det bättre om invandringen minskar t ex. 

• Anonym (Ludde)
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-20 09:56:20 följande:
    Det är faktiskt helt sjukt att Sd går med på och tom försvarar den här ekonomiska politiken.Många av deras väljare är låginkomsttagare, sjukskrivna, vanliga arbetare etc. Sd har tidigare pratat om de äldre, om att de står upp för vanligt folk mot " etablissemanget", om folkhemmet (Åkesson skrev en bok förmåga år sedan där han hyllar Folkhemmet).
    Det blev väl mysigt därinne i värmen i Moderaternas knä så då kastar man sina kärnväljare under bussen.
    Det visar väl att SD bara har en fråga de vurmar för, och det är invandringen. Eller invandrarna kanske man ska säga. 
    Och deras väljare verkar tro att allt anat löser sig per automatik om invandrarna försvinner från landet. 
  • Anonym (Ludde)
    Habbe skrev 2024-12-20 10:21:58 följande:

Jag har mycket nöjd med att de gör det mera lönsamt att arbeta. Fortfarande trots deras sänkningar betalar de som tjänar lite mer över 50% skatt på en löneförhöjning; bra de sänker men ingen borde behöva betala mer än hälften i skatt. Sverige har fortfarande en av de högsta skattetrycken i världen.''

Bra att de börjar titta på en bidragsreform så man inte kan stapla bidrag på varandra; för vissa som har många barn försvinner så mycket bidrag om det tar ett jobb så det blir knappt någon skillnad.

Hade vi haft vänsterstyre hade vi haft väldigt mycket högre priser på el och bensin. Förmodligen ännu fler kärnkraftverk snart nedlagda. Högre bidrag till de som inte arbetar och högre skatt för dem som kämpar och redan betalar mycket skatt som finanisierar bidrag. Högre U-hjälp som det visat sig i mångt och mycket förskingras. Vi hade haft klart högre invandring; vi ser ju vad den för med sig.'
    '
    Totalt sett är jag mycket nöjd, speciellt om jag tänker vad alternativet är. Men här verkar det vara många som är missnöjda; förstår det om man lever på bidrag och inte tillhör dem som betalar in mycket skatt som finansierar alla bidrag.

Fast grejen är ju att de som tjänar mycket har oftast kontorsjobb, de kommer inte att ta ett till arbete för jobba mer och därmed betala in mer skatt till staten. Tvärtom, de högavlönade kommer att bidra med mindre skatt till staten när skatten sänks.

De som tjänar t ex mindre än medianen, de arbetar mkt oftare på timmar samt deltid. Om de hade fått en rejäl skattesänkning då hade säkert många av dom velat arbeta ännu mer.

Sedan har vi gruppen som står utanför arbetsmarknaden, många av dom saknar adekvat utbildning, och de skulle också tjäna på rejält sänkt skatt så att det lönar sig att börja arbeta, även med sk skitjobb.

Men det är ju inte dessa grupper som regeringen värnar om. 
  • Anonym (Ludde)
    Habbe skrev 2024-12-20 10:21:58 följande:

Jag har mycket nöjd med att de gör det mera lönsamt att arbeta. Fortfarande trots deras sänkningar betalar de som tjänar lite mer över 50% skatt på en löneförhöjning; bra de sänker men ingen borde behöva betala mer än hälften i skatt. Sverige har fortfarande en av de högsta skattetrycken i världen.''

Bra att de börjar titta på en bidragsreform så man inte kan stapla bidrag på varandra; för vissa som har många barn försvinner så mycket bidrag om det tar ett jobb så det blir knappt någon skillnad.

Hade vi haft vänsterstyre hade vi haft väldigt mycket högre priser på el och bensin. Förmodligen ännu fler kärnkraftverk snart nedlagda. Högre bidrag till de som inte arbetar och högre skatt för dem som kämpar och redan betalar mycket skatt som finanisierar bidrag. Högre U-hjälp som det visat sig i mångt och mycket förskingras. Vi hade haft klart högre invandring; vi ser ju vad den för med sig.'
    '
    Totalt sett är jag mycket nöjd, speciellt om jag tänker vad alternativet är. Men här verkar det vara många som är missnöjda; förstår det om man lever på bidrag och inte tillhör dem som betalar in mycket skatt som finansierar alla bidrag.

Nja, det beror på. Ja, på lön har vi säkert det. Men totalt sätt har vi inte det. Vi har ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen fastighetsskatt (en väldigt låg avgift istället), ingen förmögenhetsskatt. Allt detta är borta.

Vem är det som gynnas av detta, jo de rika. 
  • Anonym (Ludde)
    Rataxes skrev 2024-12-20 10:35:53 följande:
    Fel, jag tjänar rätt så bra, men gör så mycket jag kan för att jobba mindre, dvs jag tar ut övertid i ledighet istället för i pengar eftersom de höga marginalskatterna sänkt priset på ledighet = inga pengar till staten. Får jag behålla mer av det jag jobbar i övertid så skulle jag ju ta ut det i pengar istället = inkomstskatt till staten.
    Då tillhör du undantagen med hög lön och övertidsersättning. Den brukar förhandlas bort. 
  • Anonym (Ludde)
    Rataxes skrev 2024-12-20 13:31:01 följande:
    Med 100-150 timmar övertid/år skulle jag aldrig förhandla bort den. Då får de höja månadslönen med 10k och ge mig 10 extra semesterdagar. Det är bara cheferna som får sälja övertiden.
    På din arbetsplats ja. På många andra så utgår inte övertidsersättning för tjänstemän. 
Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker