Habbe skrev 2024-12-20 10:21:58 följande:
Jag har mycket nöjd med att de gör det mera lönsamt att arbeta. Fortfarande trots deras sänkningar betalar de som tjänar lite mer över 50% skatt på en löneförhöjning; bra de sänker men ingen borde behöva betala mer än hälften i skatt. Sverige har fortfarande en av de högsta skattetrycken i världen.''
Bra att de börjar titta på en bidragsreform så man inte kan stapla bidrag på varandra; för vissa som har många barn försvinner så mycket bidrag om det tar ett jobb så det blir knappt någon skillnad.
Hade vi haft vänsterstyre hade vi haft väldigt mycket högre priser på el och bensin. Förmodligen ännu fler kärnkraftverk snart nedlagda. Högre bidrag till de som inte arbetar och högre skatt för dem som kämpar och redan betalar mycket skatt som finanisierar bidrag. Högre U-hjälp som det visat sig i mångt och mycket förskingras. Vi hade haft klart högre invandring; vi ser ju vad den för med sig.'
'
Totalt sett är jag mycket nöjd, speciellt om jag tänker vad alternativet är. Men här verkar det vara många som är missnöjda; förstår det om man lever på bidrag och inte tillhör dem som betalar in mycket skatt som finansierar alla bidrag.
Fast grejen är ju att de som tjänar mycket har oftast kontorsjobb, de kommer inte att ta ett till arbete för jobba mer och därmed betala in mer skatt till staten. Tvärtom, de högavlönade kommer att bidra med mindre skatt till staten när skatten sänks.
De som tjänar t ex mindre än medianen, de arbetar mkt oftare på timmar samt deltid. Om de hade fått en rejäl skattesänkning då hade säkert många av dom velat arbeta ännu mer.
Sedan har vi gruppen som står utanför arbetsmarknaden, många av dom saknar adekvat utbildning, och de skulle också tjäna på rejält sänkt skatt så att det lönar sig att börja arbeta, även med sk skitjobb.
Men det är ju inte dessa grupper som regeringen värnar om.