Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn
Man ska aldrig ge receptbelagd medicin till någon annan än den det är utskriven till.
Man ska aldrig ge receptbelagd medicin till någon annan än den det är utskriven till.
Men hur vågade du ge receptbelagt sömnmedel till ett barn?
Jag sa ju att jag sa emot, men de tror mig inte.
Hur gammal är barnet?
nu är det ju faktiskt så att det går att klpa melatonin receptfritt på apoteket, dock betydligt dyrare än om barnet haft det på recept.
Npr min dotter som var 14 mådde riktigt dåligt och hade sömnproblem köpte jag henne melatonin. I samma veva fick vi kontakt med Bup som jag berättade för läkaren och frågade om det var okej. Han sa att det var det absolut och att tidigare hade han skrivit ut till henne men nu kunde han inte då det var nya direktiv och att det bara skrevs ut om man hade ADHD och nån mer diagnos. Men han rekommenderade att hon skulle fortsätta med det om det hjälpte.
Hade innan jag tog beslutet faktiskt läst bland annat här på familjeliv om barn som åt melatonin, det i samband men att det är faktiskt receptfritt fick mig att prova. Hade dock inte gjort det om det hade varit ett litet barn
Man borde väl alltid ändå kontakta läkare om barn har sömnbesvär kan jag tycka än ge någon annans receptbelagda medicin!?
Medicinen måste ju stått på någon
Vem har anmält till soc?
Melatonin finns att köpa receptfritt men blir billigare med recept.
Hur mycket fick barnet? många barn har melatonin för att kunna sova men man får ju inte ge för mycket.
Själva melatoninet är inte farligt men om barnet fått för stor dos är det ju inte bra.
Eftersom någon har anmält måste det ju vara någon som vet eller tror att barnet påverkats av melatoninet på ett dåligt sätt.
Man kan få alvedon också på recept precis som melatonin men själva medicinen finns att köpa receptfritt. Men rätt dos ska självklart ges och till barn är det jätteviktigt!
Står ju på förpackningen hur mycket barn resp vuxna får ta.
För att det är. Ungefär som vi vet att du spammar i trådar.
Att fråga kan inte vara så jättefarligt. TS hade t.om kunnat använda tråden som bevis.
Ja men detta var inte receptfritt!
Det var utskrivet till en specifik person som fått ett visst antal tabletter på recept vilket vården har koll på. Om man då börjar ge till en annan så tror de ju att personen som får medicinen över förbrukar alternativt kanske ger bort till en annan, vilket man inte ska! Det kan göra att personen inte får ett nytt recept sen.
Och jag är ganska säker på att även receptfritt ska hållas under uppsikt av läkare om man använder det ständigt.
Varför döljer man en sådan sak då? Det är ju inte direkt narkotikaklassad medicin? Vad är det att skämmas för?
Eller var det inte melatonin?