Inlägg från: Anonym (Hej R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej R)

Ska livet vara såhär?

Anonym (R) skrev 2024-12-19 09:01:21 följande:
    Jag är kvinna.
    Anledningen till att jag mår dåligt: 
    Jag har hamnat oerhört snett i livet. Jag har förlorat allting. 
    Min hälsa, mitt rykte, min framtid, jobb, bostad, relationer.
    Jag har aldrig mått bra.
    Jag lever i en kafkaartad situation.jag har en fot i graven, vilket känns oerhört konstigt. 
    Jag har försökt ta mitt liv, och har då hamnat på psyket. Jag fick ingen hjälp överhuvudtaget, blev hånfullt bemött. 

Det jag tänker är att du inte har ett skyddsnät omkring dig som tex familj, föräldrar, syskon, partner eller andra som kunnat hjälpa dig när du behövde det som mest. Vissa släktband är mer upplösta och alla sköter sig själva. Speciellt om du bor/bodde ensam.

psykvården samt inom slutenvården är, har jag märkt efter egen erfarenhet, väldigt beroende av läkare/ överläkare som har god erfarenhet och kan sitt jobb. Har du otur och hamnar på en avdelning med läkare som är mindre bra på sitt jobb så kan det gå illa. Men kom ihåg det finns nya möjligheter. 

Jag fick rådet av min psykolog att alltid komma ihåg att söka hjälp igen även om det gick åt skogen första gången. Det är svårt att orka i ett tillstånd som du är i nu. Därför ber jag dig nu att orka söka igen.
    Förklara tydligt att du känner att livet är kört och varför. Att du önskar bli tagen på allvar, att du inte kommer orka fler missuppfattningar och vård som missbedömer och hånar.

Själv var jag nära ge upp allt för bara två månader sen. Träffade först idioter till läkare, sen fantastiska läkare som nu sett till att jag äntligen får hjälp som jag egentligen behövt väldigt mycket tidigare. 

snälla sök hjälp. Skriv här igen om hur det går. vad för läkare du träffar osv.

• Anonym (Hej R)

Tänkte bara flika in till er som tar upp det med självförvållat tillstånd. 

När en person är på botten så är det endast möjligt hjälpa med livsuppehållande åtgärder. Även om det är akut dåligt psykiskt mående så är det samma princip.

Det akuta måendet är inte kapabel till rannsaka som första hjälp. Det kommer isf om det är aktuellt, senare i en behandling. 

Svar på tråden Ska livet vara såhär?