• Anonym (J)

Ska livet vara såhär?

Anonym (Mevo) skrev 2024-12-18 22:58:05 följande:

Ditt mående är ett tecken på en kemisk obalans i kroppen. Du kommer att kunna må bättre. Du behöver hjälp att reglera obalansen. Jag hoppas att du söker hjälp för det här.

Eller utmattning och stress.

Ts, jag har också haft panik varje kväll/natt i princip. Men på dagarna oftast bra. Jag var utmattad. Men det tog åratal innan läkarna förstod det, fick bara prova medicin efter medicin (ssri) som ändå inte hjälpte.

Bra mat, sömn (melatonin utskrivet) och lära mig att vara min egen bästa vän var det som hjälpte mig.  Inte stressa. Sätta gränser. 

• Anonym (J)

Min läkare sa att ångest är ett sätt från kroppen att säga ifrån. Nåt behöver ändras.

• Anonym (J)
    Anonym (KLN) skrev 2024-12-18 23:48:05 följande:
    Ångest är ett resultat av att man inte gjort det man borde ha gjort.

Ändringen blir således att börja göra det man borde göra.
    Ja? Kroppen säger ifrån. 
  • Anonym (J)

Fast som i mitt fall var det inte så tydligt? Överstressd och mådde skit och paniken kom alltid om kvällarna. Men nu i efterhand är det tydligt 

• Anonym (J)
    Anonym (Mevo) skrev 2024-12-19 00:40:50 följande:

Utmattning och stress kan också påverka seratoninnivåer. Dvs en kemisk obalans som behöver korrigeras på något sätt. 

Det mesta av serotoninet framställs i mag och tarm. Saker behöver vara i ordning, bra mat, sömn, inte stressa, men även medicin kan behövas. Ts behöver ta hjälp från vården för att kunna reglera det här.

Ja precis . Serotonin och alla andra hormoner gör ju mycket.
Svar på tråden Ska livet vara såhär?