• Katten22

18 månaders är fortfarande blyg

Jag har en dotter på 18 månader. Hon har alltid varit blyg o försiktig emot de hon inte känner. ser har blivit mycket bättre senaste månaderna. Får vi tex besök av nya personer hemma tycker hon det är jätte kul, speciellt barn älskar hon! Hon kan springa iväg i affären där det innan knappt gick sätta ner henne. MEN som det är någon som börjar kolla o prata  med henne blir hon jätte ledsen. Man får liksom inte kolla på henne till en början. 

på öppna förskolan har hon suttit som ett ljus i mitt knä. 

men som sagt har det blivit bättre.  MEN Vi kan inte ens gå in till BVC utan att hon börjar gråta. Hon verkligen gallskriker non stop. På öppna förskolan leker hon med barnen o mammorna, men när personalen pratar blir hon jätte ledsen. Helt plötsligt har hon börjat gråta när vi ska sjunga. hon vill iväg o leka istället. 

• Svar på tråden 18 månaders är fortfarande blyg
  • Katten22
    Råkade trycka på skicka.

fortsättning::

det känns typ som att personalen tycker hon är fel, eller har något fel? de börjar säga att hon gillar inte gitarren, rädd för alla runt om, gillar inte ljud. men jag tror hon har börjat få en sån egen vilja att hon vill leka istället. 

men  sen har det alltid på något sätt Verkat vara så fel att vara blyg. De säger hela tiden jag ska komma oftare, det blir bättre på föeskolan sen. Men alla är ju olika tänker jag?. Någon som haft liknande? Sen är det ju skönt att det blir bättre.
  • Anonym (Mamma till tonåring)

Min dotter har alltid varit rädd/orolig för både nya personer och i viss mån även platser. Det har blivit bättre med åren, med svackor till och från. I situationer hon känner sig säker, tex i samband med sin idrott, är hon mycket modigare med det sociala. Man får öva, öva och öva, men också acceptera barnets personlighet och inte hålla på med hur mycket sociala grejer som helst om barnet inte orkar/vill det. 

Svar på tråden 18 månaders är fortfarande blyg