-
Min partner har haft magont nu som kommer och går i ett års tid. Han säger att det är alltid på samma ställe, vänster sidan av magen och beskriver värken som en molande värk. Gör inte jätteont men han känner av det lite i bakgrunden varje dag. Vad jag förstått så har han haft ont mer/mindre varje dag.Han var till vårdcentralen en gång och dom klämde på hans mage, han sa det gjorde ont men så gjorde dom inget mer. Blodprovet såg bra ut.En natt så grät han för det gjorde så ont och sa att det var en brännande könsla, åkte upp akut men dom sa att hans problem har varit för länge för att komma in på akuten så han fick inte ena en undersökning eller nånting och vi fick åka hem. Han ringde vc dagen därpå och fick inte en tid förräns slutet på januari.Sköterskan sa att han ska föra en matdagbok och se om det kan vara så att han är känslig mot något. Har även fört sig för med en dietist och testa utesluta allt för känslig mage (laktos, gluten, soja osv).Men känns konstigt att han har haft ont så länge och ingen kollar upp det ordentligt? Är så besviken på sjukvården.Är det någon här som har haft något liknande eller erfarenhet av ett sådant magont?
-
Svar på tråden Magont som kommer och går??
-
Är det något som är allvarligt om man haft länge?Anonym (Hh) skrev 2024-12-17 19:37:09 följande:
Tarmveck?
-
Tack för alla era svar!
Vi ringde 1177 igen inatt då han fick jätteont igen, har lärt mig att man inte ska ringa 1177, den vi pratade med var så sur i telefonen och sa att han inte skulle åka in och istället avvakta.
Vi åkte upp till akuten igen och den här gången fick han komma in, läkaren misstänker inflammerade tarmfickor, så han är inlagd nu för övervakning och tagit prover.
-
Han har haft problem med måendet hela året i samband med dettaz haft illamående, yrsel och inatt fick han feberAnonym (J) skrev 2024-12-17 20:58:38 följande:
Klokt är att ringa vc igen och säga att han har mer och mer besvär och verkligen be om en mer noggrann undersökning.
Hade han feber när ni åkte till akuten?
-
Oj vad jobbigt att du har dragit med det så länge, men vad bra att du har hittat att flytande mat hjälper. Hoppas du också får hjälp med vad det kan vara, är så jobbig när man har magont. Ska ta dina råd om att ändra till flytande ett tag och se om det kan hjälpa!Anonym (Ont) skrev 2024-12-18 00:32:14 följande:
Låter snarlikt vad jag har dragits med i 3-4 år. Har också ont långt ner till vänster i magen till och från (4-5 gånger per år någon vecka i taget). Alltid exakt samma ställe. Har mest smärta och gaser som symtom. Eftersom jag är tjej och aldrig hade oproblematiskt med matsmältningen eller avföring så sa alltid läkarna till mig att det borde vara gynekologiskt. Men efter en MR undersökning utan några fynd nådde jag där tillslut en återvändsgränd. Så det måste vara tarmarna. Jag är också inne på tarmfickor.
Har nu kommit i kontakt med en gastroenterologklinik. Hoppas på att få koloskopi snart. Min tröst är att det iaf inte blivit värre under de här åren. Möjligen något oftare. Har dock tjocktarmscancer i släkten så känns mindre bra...
För mig är det ofta stressutlöst. Svårt att säga dock om det är pga stressen i sig eller det faktum att mina matvanor förändras/försämras när jag upplever stress. För mig hjälper det iaf att livnära mig på mindre mängd överkag och sedan flytande mat i 2-3 dagar och sedan varsamt introducera lite vanlig mat igen som tuggas ordentligt och äts långsamt lite i taget (alltså inga stora portioner eller allt på en gång utan en liten brödbit till den släta soppan och klarar man det kan man testa något till några timmar senare osv). Försöker att ta så lite smärtstillande som möjligt men har märkt att jag blir stilla och i värsta fall helt sängliggande utan och då har det tagit mycket längre tid att komma ut det. Om jag kan äta värktabletter några dagar så att jag är helt bekväm med att röra mig som vanligt med promenader och annan aktivitet (till och med lättare jogging) så verkar jag komma snabbare ur det. Tror på något sätt att rörelsen är bra för tarmarna och att det är därför.
Hoppas din pojkvän kan hämta något användbart ur det jag skrivit och att han också snart får veta vad det beror på!
-
Sa det till han också, att lista sig hos någon annan vc.
Alla prover såg bra ut så misstanke om inflammerad tarmfickor uteslöts och läkaren tror istället att min kille har IBS. Kan IBS göra ont på vänster sida? Har inte så bra koll på IBS mer om att det är känslig mage. -
Kanske ska starta en ny tråd om ibs. Han har nämnt flera gånger att han har lös mage ofta med.
Någon har som har det och vad som kan hjälpa? Min kille tränar väldigt mycket och blev orolig vad han kan äta. Vi tänkte göra en mat dagbok till en början och utesluta sånt som är känsligt för ibs mage och se om det hjälper. -
Det togs prover för inflammation och infektion vid misstanken om inflammerade tarmfickor, men alla prover såg bra ut så vet inte vad mer man kan begära för utredning/undersökning? Läkaren ville inte göra en Mr i onödan.Anonym (Moa) skrev 2024-12-18 10:41:14 följande:
Hade samma besvär under många år. Inflammerade tarmfickor, koloskopier, polyper togs bort ett par gånger. Slutade med en fistelgång från tarmen och urinblåsan, ständiga urinvägsinfektioner, penicillin under 11 månader. Väntade på op 6 månader. Slutade med operation där en bit av tarmen togs bort. Idag mår jag jättebra.
Om jag får gissa så kommer det att bli värre innan han får en riktig diagnos. För mig gissades det på IBS, Chrons sjukdom bl a. Han ska stå på sig.
Det har eskalerat och blivit värre med värken och det är det som oroat mig, speciellt senaste veckorna. Allt tyder egentligen på inflammerade tarmfickor med hans symtom, men inget på proverna syntes. Min kille verkar lita på läkaren med, men själv tror jag inte att all hans magproblem är att han skulle ha en känslig mage när han har haft ont nu hela tiden.
Någon rekommendation för vart mer man kan vända sig? -
Vad skönt att du fick bra hjälp till slut. Han är inte så bra på det, så det blir mest jag som säger åt att han ska kolla upp sig tyvärr. Önskar att han kunde säga åt läkaren om att få mer undersökningar men han säger ofta att dom inte kan hjälpa honom och slutat ta det vidareAnonym (Moa) skrev 2024-12-18 10:41:14 följande:
Hade samma besvär under många år. Inflammerade tarmfickor, koloskopier, polyper togs bort ett par gånger. Slutade med en fistelgång från tarmen och urinblåsan, ständiga urinvägsinfektioner, penicillin under 11 månader. Väntade på op 6 månader. Slutade med operation där en bit av tarmen togs bort. Idag mår jag jättebra.
Om jag får gissa så kommer det att bli värre innan han får en riktig diagnos. För mig gissades det på IBS, Chrons sjukdom bl a. Han ska stå på sig.
-
Det har ingen sagt något om när man kollade upp sig inatt, man hoppas ju att läkarna tar prov för allt som har dessa magont symtom.Anonym (Magont) skrev 2024-12-18 12:21:11 följande:
Har han fått kolla om det är njursten?
sen kan det faktiskt ibland (men låter inte som i det här fallet) vara så enkelt som att bakterier från husgeråd av trä som inte rengjorts ordentligt, dvs inte diskats på hög värme som i en diskmaskin, ge problem med magen.
Finns det förresten någon här på fl som vet hur länge man ska äta ibs kost för att märka skillnad? Om man efter ett tag inte märker någon skillnad så kan man ju då utesluta ibs och kontakta läkare igen, är min plan. -
Vi äter inte så jättemycket mackor, men kan testa byta ut trä knivarna.Anonym (Magont) skrev 2024-12-18 12:30:43 följande:Jag provade ibs men i mitt fall var det faktiskt smörknivarna i trä pinsamt nog som var boven.
Jag tycker det låter som njursten och eftersom han har feber ska ni ligga på som sjutton om att få kolla det.
Pratat lite med honom, man han har ledsnat på sjukvården så att försöka få han att kolla upp sig igen kommer bli nästintill omöjligt.
Vi bråkade nästan inatt för han vägrade åka till akuten och slutade med att han väntade tills mitt i natten att åka då det blev för smärtsamt. -
Han rapar också väldigt mycket senaste tiden.
-
Kommer med en liten uppdatering att min kille ändrade om kosten till ibs kost nu i några dagar och han har märkt stor skillnad.
Har varit i kontakt med en ibs expert så han får stöd därifrån också. Hon nämnde också inflammerade tarmfickor och att man inte ska utesluta det helt. Sen att han ska ta kontakt med en mottagning som är duktiga på gastroskopi.