Inlägg från: Anonym (Skolsköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolsköterska)

Tusen frågor till alla sjuksköterskor!!!

Skolsköterska är trevligt ja. Många stannar länge på sina arbetsplatser och trivs bra. Är svårt att komma in i lärargruppen till en början, men om du vill kommer du bli en i gänget. Det kan vara ensamt, beror på om du trivs bra själv eller alltid vill ha en kollega att bolla med. Vissa skolor har ju två skolsköterskor.

Lönen idag är bra, i en större kommun ligger den i snitt på 50-53, de med högst löner runt 55-57, men inte jättemånga ligger där.

Jag stog och velade mellan polis och sjuksköterska. Kan än idag känna mig sugen på polisyrket men med tanke på hur samhället ser ut är jag tacksam att jag valde detta yrke. 

• Anonym (Skolsköterska)
    Karramia skrev 2024-12-18 18:35:13 följande:
    Tack så mycket för svar. Okej, när man söker på nätet står det mycket lägre löner. Men det kanske beror på vilken typ av skola det är?
    Det är viss skillnad beroende på vilket område skolan ligger i, ett tyngre område ger ofta bättre betalt.

Jag bor i Stockholm och där ligger väl lönerna generellt lite högre.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Karramia skrev 2024-12-18 18:40:25 följande:
    Men beror det inte mycket på vilken typ av sjuksköterska man väljer att bli? Jag tänker att en operationssjuksköterska har schemalagda operationer och att det då inte blir så stressigt

Jag tänker tvärtom att det är ganska tungt att stå många timmar, tungt för ryggen och fötterna, och varmt och svettigt i kläderna, även om det är ganska kyligt inne på operation. 

Vill du ha ett sjuksköterskeyrke där du orkar jobba när du är äldre skulle jag säga skolsköterska, företagssköterska, och även på äldreboende faktiskt beroende på hur det är upplagt. Har jobbat några år på ett boende och upplevde det som väldigt lugnt. Psykiatrin som du var inne på fungerar säkert också om man nu orkar jobba där.
    Finns ju även jobb på ungdomsmottagning, sexuell hälsa, olika BUMM mottagningar. Sjukhus skulle iallafall jag undvika till varje pris. Alltså när man blivit äldre och vill ha det lugnare. Som ung är det kul att jobba på tex akuten.

Svar på tråden Tusen frågor till alla sjuksköterskor!!!