Inlägg från: Anonym (Oskyldig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oskyldig)

Falsk Angivelse?

Anonym (?) skrev 2024-12-17 07:48:04 följande:

Vad hade du för försvarsadvokat? Kontakt igen för hur du ska gå vidare

Det är överklagat. Men oavsett så är problemet mest att mina föräldrar nu är "bästa vän" med den som lurat i de detta. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 13:47:55 följande:
    Det är överklagat. Men oavsett så är problemet mest att mina föräldrar nu är "bästa vän" med den som lurat i de detta. 
    ...samt att jag vet att han utnyttjad de enbart i rättsprocesser och vårdnadstvist. Egentligen vill han ha ihjäl dom och senast 1 månad innan jag blev gripen har han skrivit till mig att han ska ha ihjäl dom på sms till mig etc...

Dessa sms kan jag inte visa mina föräldrar pga kontaktförbud som exman uppmanat de att sätta upp. Alltså ett sätt att jag inte ska kunna visa saker till dom. 

De två anonyma misshandelshoten fick mina föräldrar 2 månader innan jag blev gripen. Dessa visste jag inte ens om utan jag fick se dessa i häktet på ett förhör och la ihop 1+ 1 varför de inte svarat på mitt brev jag la i deras låda att de skulle höra av sig...
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (Flora) skrev 2024-12-17 14:56:24 följande:

Ni har tyvärr betett er idiotiskt. Sorgligt är vad det är och mest synd om era stackars barn som lär växa upp och skapa sjuka draman i sina relationer de också.

Jag tror du bara får hacka i dig att det har blivit såhär pga dina egna handlingar och bara försöka gå vidare i livet, skaffa jobb och bostad.

Du måste söka psykhjälp eftersom det inte är normalt att lägga en kniv och fotografera med mera. Det är en sjuk människas handlingar. Du behöver försöka bli frisk, om inte annat för dina barns skull. 

Jag är inte psyksjuk, har utretts på rättspsyk under häktningstiden. Där kom de fram till att det enbart var konflikter som tagit udden av allt. Det framkom även att jag är överintelligent vilket min exman blev sur över. Så jag är ingen idiot fast det verkar så. Dessutom tog jag hand om fyra små barn själv, hem, jobb..Men såklart jag är medveten om att det framstås som ej friskt just den saken med kniv utanför deras dörr, men man får zooma ut hela situationen då och sätta det i perspektiv. Det var ett sätt att försöka få min exman att förstå att hans hot och hat ej är fruktsamma. Detta utnyttjade han sen...

Att min exman skickat anonyma misshandelshot till sina svärföräldrar anser jag mer sjukt ändå. Sen förekommer han och påstår de är jag. Men jag var hos polisen i veckan och visade alla bevisen att det är han och de ba..oj
    De sa att det var olaga hot + falsk beskyllning. 

Så ska dit igen och lämna in bevisen digitalt och sen kommer de eventuellt åtala honom för olaga hot på mina föräldrar samt falsk beskyllning då han påstått att det är jag. Då kommer mina föräldrar kallas och bli varse om att de blivit lurade av sin svärson. 

Det jag dock undrar över är om inte det övriga då är Falsk angivelse...om det finns någon med juridik kunskaper här? Min advokat är så otroligt upptagen så kan inte störa honom om småsaker. Det är överklagat iaf.
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-17 15:07:00 följande:
    Håller med här. Prio ett för dig ts är att du söker psyk vård och försöker bli frisk. 

Det du har gjort är verkligen inte ett friskt beteende. Troligen skulle hela familjen behöva terapi men framförallt du.
    Ska jag söka psykvård? Jag utreddes ju frivilligt på rättspsyk under häktningstiden. Praxis är 4 veckors utredning, jag släpptes efter 1 vecka och de konstaterade direkt att detta inte är någon psyksjuk person, detta har jag papper på nu. Det handlade om konflikter och missförstånd samt att någon annan hittat på att jag är galen...den som är galen på riktigt gömde sig snyggt under hela processen för att ej bli synad. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (?) skrev 2024-12-17 15:55:23 följande:
    Överklaga? Men det var 1,5 år sedan. Har inte domen vunnit laga kraft? 
    Nej domen kan inte vinna laga kraft eftersom den är överklagad. Jag vet men det är ej ett prioriterat fall eftersom jag ej längre är häktad. Då kan det ta lång tid. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (Flora) skrev 2024-12-17 15:56:02 följande:
    Känner du inte själv att hela situationen är sjuk och att du är en del av den?

Ingen normal människa på jorden gör som du gjorde med kniven. Sedan verkar din exman kanske ännu galnare, men man kan ju bara ta ansvar för sig själv. 

Jag hoppas du får upprättelse, men det var du själv som orsakade situationen. Var mer försiktig i framtiden och skriv inte och gör saker som kan tolkas som mordhot. 
    Absolut men det var situationsbaserat. Idag lever vi inte ihop och jag mår bra, trots att jag känner att mina föräldrar är totalt lurade.

Det var en toxisk dysfunktionell relation med exmannen. Situationen är ej nu, den har redan varit. Jag kan inte ändra historia men jag kan ju rentvå mig och se till att den som spelade oskyldig även var medskyldig.
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (?) skrev 2024-12-17 16:04:38 följande:
    Då tycker jag du ska ta detta med din försvarsadvokat hur du ska driva rättsprocessen vidare
    Han säger att rent krasst så ser det ut som ett olaga hot och blir svårt att komma undan det trots att det inte var något hot alls från min sida.

Däremot så anser han inte att jag ska bli dömd för 3st olaga hot bara för att exmannen vidarebefordrar dessa till mina föräldrar bakom min rygg. 

Sen så har jag varit i Tingsrätten och jag kan ju säga att jag först blev shockad över utredarnas avsaknad av kompetens och hur de utrett detta från enbart ett perspektiv, dvs att de utgick att jag var förövaren och därmed missade att utreda den andra sidan. Dvs de anonyma hoten exmannen skickat till mina föräldrar, alla hat och hot till dom som jag har i min telefon på sms från exmake...
    Sen i tingsrätten sitter det trötta nämndemän, dvs vanliga personer utan juristutbildning som ska "representera folket". Om de ser min exman och mina föräldrar i en rättssal mot mig som är häktad i handklovar så medvetet eller omedvetet har de där och då redan dömt ut mig att jag är den skyldiga.

Detta beror på Confirmation Bias, (Konfirmationsbias på svenska) 
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (?) skrev 2024-12-17 16:38:02 följande:
    Utredarnas dåliga jobb borde din advokat kunna sticka hål på. Hur röstade rådmannen i din dom? 
    Rådmannen (en kvinna) läste upp utredningen från Rättspsyk där det framkom att jag inte är galen och psyksjuk, tvärtom. Hon var nog den som fick ut mig efter rättegången faktiskt. I Tingsrättens motivering står det att exmaken ej verkar trovärdig och att flera saker kan ifrågasättas. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Jemp skrev 2024-12-17 17:15:32 följande:
    Den utredningen syftar till om du är tillräckligt frisk att stå för dina handlingar. Inte huruvida du agerar rationellt eller behöver vård. 
    Vet detta men ville ha det svart på vitt och sökte mig till affektiva enheten när jag blev släppt. Där konstaterade de samma sak. Att det har varit är konflikter, alkohol och stressrelaterat, inga psykiska sjukdomar.
  • Anonym (Oskyldig)
    Jemp skrev 2024-12-17 17:31:17 följande:
    Alltså för de hot han är skyldig till. Inte för att han anmäld hotet du faktiskt är skyldig till. 
    Ja jag var hos polisen och visade upp bevisen jag lyckats ta fram angående exmakens hot. De konstaterade falsk beskyllning. Detta är under utredning nu och kan ställa allt på spel...

Hotet jag är "skyldig" till får jag nog acceptera. Men det jag undrar är om det inte är Falsk angivelse att klippa ner en skärmbild, skicka till mina föräldrar i syfte av att skrämma dem så att de ska ta hans parti i en rättsprocess. 
    Då har ju han vilselett dom att anmäla mig. 
Svar på tråden Falsk Angivelse?