• Anonym (Mörkt och kallt)

Märklig attityd

Min familj bor i ett annat land och jag tänker åka dit för att hjälpa mina gamla 87 -åriga föräldrar och också träffa mina syskon. Jag planerar att vara där i ca tre veckor. Min man undrar varför skall jag vara där så länge som tre veckor, han säger att han tror att anledningen till det är att jag vill knyta an med min bror och hans familj. Min man tycker att spendera min tid med mina syskon tar ifrån dagar från min semester med honom. Förra gången jag skulle träffa min bror i tre dagar var min man riktigt sur och sa att jag prioriterar mina släktingar framför honom, det var dock OK att besöka mina föräldrar. en vecka eller två.
    Min man brukar säga:"du gör dina val".

Tyvärr så tycker jag inte om min man just nu pga ovanstående och så har vi planerat en 4 veckors semester tillsammans.

Tycker ni att min makes attityd är OK? Hur skulle ni känna och göra ?
    Tacksam för synpunkter

• Svar på tråden Märklig attityd
  • Anonym (H)

Hur påverkar dina 3 veckor borta honom? Förutom att ni får, enligt honom, mindre tid tillsammans. Har ni flera icke självgående barn att som han är ensam med? Blir det ett ekonomiskt avbräck?
    Jag säger inte att du inte ska åka, försöker bara få en bredare bild.

• Anonym (T)

Nej det var inte en trevligt attityd 

Anonym (H) skrev 2024-12-16 14:40:34 följande:

Hur påverkar dina 3 veckor borta honom? Förutom att ni får, enligt honom, mindre tid tillsammans. Har ni flera icke självgående barn att som han är ensam med? Blir det ett ekonomiskt avbräck?
    Jag säger inte att du inte ska åka, försöker bara få en bredare bild.

Det handlar inte om barn eller ekonomi, vi är över 60 år gamla.
  • beli
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2024-12-16 15:13:55 följande:
    Det handlar inte om barn eller ekonomi, vi är över 60 år gamla.
    Utan att veta nåt mer om just er så verkar det vara ett fenomen att äldre män blir allt vresigare och hemmabundna och mer eller mindre kräver att även frun ska stanna hemma, och vägrar att göra resor m.m. När mannen sen dör, får kvinnan ett helt nytt liv där hon äntligen kan leva som hon vill igen, vara social, resa m.m. Jag känner till många fall.

Kan det här vara nåt sånt?
  • Mrs Moneybags

Jag tycker inte om din mans attityd, men nu har vi ju bara hört din sida. 

För mig är det en självklarhet att lägga tid på sina föräldrar när de åldras och bor man inte i samma land så blir det kanske mer koncentrerat än om man bodde på samma ort och kunde åka dit någon timme i veckan. 

Ser inte heller varför det skulle vara ett problem att vilja umgås med sin bror? Mina syskon är mina "bästisar" och det finns få jag hellre umgås med. Vet att inte alla har det så, men det måste han väl respektera. Ni har ju många veckors semester inbokat ändå, du och din man! 

Det låter tyvärr som att han kanske är avundsjuk på er fina sammanhållning i din ursprungsfamilj. 

Mrs Moneybags skrev 2024-12-16 15:30:36 följande:

Jag tycker inte om din mans attityd, men nu har vi ju bara hört din sida. 

För mig är det en självklarhet att lägga tid på sina föräldrar när de åldras och bor man inte i samma land så blir det kanske mer koncentrerat än om man bodde på samma ort och kunde åka dit någon timme i veckan. 

Ser inte heller varför det skulle vara ett problem att vilja umgås med sin bror? Mina syskon är mina "bästisar" och det finns få jag hellre umgås med. Vet att inte alla har det så, men det måste han väl respektera. Ni har ju många veckors semester inbokat ändå, du och din man! 

Det låter tyvärr som att han kanske är avundsjuk på er fina sammanhållning i din ursprungsfamilj. 

Svårt att säga hur det är men så fort jag säger att jag skall besöka min bror så blir stämning hemma dåligt.
    Jag tänker ju inte att göra som min man önskar, han få önska hur mycket han vill, jag gör mina val som min man brukar säga och jag väljer in bara honom utan jag har andra i mitt liv också.
    Det förstår tyvärr mina känslor för min man. Jag får kanske tala om för honom hur hans attityd påverkar mina känslor för honom så han får välja själv hur han vill ha det.
  • Anonym (Hmm)

Varför vill han inte att du ska träffa din egen bror...?

Anonym (Hmm) skrev 2024-12-16 17:01:45 följande:

Varför vill han inte att du ska träffa din egen bror...?

För att han vill att jag tillbringar all min semester med honom och ingen annan familj eller inte familj, han vill inte dela med sig
  • Anonym (S-G)
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2024-12-16 17:19:34 följande:
    För att han vill att jag tillbringar all min semester med honom och ingen annan familj eller inte familj, han vill inte dela med sig
    Får du ha vänner? Hobbies?
    Har han några, eller vill han bara hänga med dig?
  • Tecum

Det är lite oklart med hur du förklarar semestern. Har ni fyra veckors semester tillsammans och du ska tillbringa tre av dem med din familj utomlands så förstår jag honom helt. 
    Men har du sju veckors semester blir det ändå fyra veckor med din man och då är det okej att åka. Sen har han rätt att sakna dig men inte att ge dig dåligt samvete.

Svar på tråden Märklig attityd