• Anonym (Minou)

När män använder uttrycket "sitter hemma med barnen/t" under föräldraledighet

Vet inte hur många gånger jag hört ifrån män inklusive där min sambo, uttrycket att kvinnor "sitter hemma med barnet" i någon mening. Lite som att man latar sig o bokstavligt talat bara sitter hela dagarna med barnet? Ja för golvet dammsuga ju  sig själv? Maten samt matlådorna gjorde sig själva? Tvätten tvätta sig själv? Barnet bytte sina egna blöjor,kläder samt spya själv, då man bara sitter? Påriktigt? Hatar det uttrycket. Som föräldraledig kvinna man varken sitter hela dagen eller kopplar av/vilar ens för den delen med en nyfödd/liten bebis.

Ni (män) som gör det, sluta använda det uttrycket.

• Svar på tråden När män använder uttrycket "sitter hemma med barnen/t" under föräldraledighet
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Snigelkott) skrev 2024-12-16 21:19:46 följande:
    Enda sättet att bota respektlösa män från det där är att de själva är hemma med barn, minst 5 månader.

Jag gav min man ett val- lika mycket som han tänkte göra i hemmet medan jag var ledig skulle jag göra när det var min tur att jobba och hans att vara hemma.
    Jag kan komma hem och lägga upp fötterna på soffan och slösurfa tills middan är klar om det är det han vill, inga problem!

Han valde att den som är FL sköter barnet på dagtid men man delar på hemsysslorna, och att den som är FL skulle få komma ut och träna eller träffa folk 3 ggr i veckan och få sovmorron en morron på helgen.

Och det funkade bra, tycker jag.
    Bra och vettigt upplägg
  • Raggartjejen
    Tow2Mater skrev 2024-12-16 17:46:23 följande:
    Ingen aning, men tydligen ska de inte sitta. För det är ju fel att säga de sitter. Så jag hoppas de börjar göra mer hushållsarbete, kanske med barnet i sjal som tuttar under tiden?
    Har du tänkt på att de kanske fyller på tvätt - & diskmaskin innan amningen som de sedan plockar undan/hänger upp efter amningen?
    Fixar mat och städar när bebisen sover.
  • Tow2Mater
    Anonym (Minou) skrev 2024-12-16 20:55:05 följande:
    Ja men precis. Jag menar i båda fallen, hört det både på ett nedlåtande sätt och "oskyldigt" altså ej egentligen illa menat, att man använder det uttrycket "sitter hemma med barnet".
    Men precis som du sa, kan man ju säga" är hemma med barnet? " "Tar hand om barnet hemma", eller "är ledig med barnet? " Att säga "sitter hemma med barnet" låter ju kränkande, som att man bara sitter ner hemma med ungen o latar sig och i stort sätt inte gör annat?

Jag som nybliven mamma ex, "sitter" knappast bara hemma med barnet. Jag lagar mat till mig o sambon, städar, diskar, tar ut barnet så hen får frisk luft och jag får röra på mig, ammar 100 gånger där emellan och pumpar ut mjölk, blöjbyten flera ggr, kan även då det samlas på ta 2 tunga påsar med kläder ner till tvätten MEdans barnet ligger i bärselen..ni förstår poängen. Allt detta o ändå kan en man använda sig av uttrycket " aa hon sitter hemma med barnet"?..

Sen tror jag faktiskt en del män ser det som att kvinnan(eftersom flest kvinnor då stannar hela första året med barnet hemma) har det så chill för man är ledigt i ett år ifrån jobb? Är ju fan inte direkt semester o ta hand om ett barn 24/7. Så man "sitter"inte bara. Missförstå mig inte, det är ändå underbart o vara hemma med sitt barn. Jag skulle dock inte vilja att nån ser det som att man "sitter hemma" då man gör så mycket mer än o  bara ta hand om barnet. Att bara ta hand om barnet i sig är redan mycket jobb.

Som nån skrev här,ja vi ammar rätt mycket. Inte flera timmar i rad,men flera timmar om dan. Sen har vi ändå 24timmar per dag. Och vilken energi den amningen tar ifrån en. Och som jag skrev här ovan - det är just det man gör, lagar mat eller städar MEdans barnet sitter i bärselen på en.
    Det kanske är olika, alla barn är ju inte lika? Finns ju hur många trådar som helst om folk som ammar många timmar.

5 timmar
    nästan 5 timmars amning och försök emellanåt att lägga barnet för sömn

låter helt normalt. Ibland får man amnngsmaraton med bebisar. Bara att parkera sig i soffan och gilla läget.

10-12 timmar
    ammade/försökte få henne att amma 10-12 timmar per dag

www.familjeliv.se/forum/thread/15780563-hur-manga-timmar-ammar-ni
  • Tow2Mater
    Raggartjejen skrev 2024-12-16 21:30:41 följande:
    Har du tänkt på att de kanske fyller på tvätt - & diskmaskin innan amningen som de sedan plockar undan/hänger upp efter amningen?
    Fixar mat och städar när bebisen sover.
    Som att du tvättat händerna efter du bajsat då; du satt ju inte på toa hela tre timmarna.
  • Jemp
    Anonym (Minou) skrev 2024-12-16 20:55:05 följande:
    Ja men precis. Jag menar i båda fallen, hört det både på ett nedlåtande sätt och "oskyldigt" altså ej egentligen illa menat, att man använder det uttrycket "sitter hemma med barnet".
    Men precis som du sa, kan man ju säga" är hemma med barnet? " "Tar hand om barnet hemma", eller "är ledig med barnet? " Att säga "sitter hemma med barnet" låter ju kränkande, som att man bara sitter ner hemma med ungen o latar sig och i stort sätt inte gör annat?

Jag som nybliven mamma ex, "sitter" knappast bara hemma med barnet. Jag lagar mat till mig o sambon, städar, diskar, tar ut barnet så hen får frisk luft och jag får röra på mig, ammar 100 gånger där emellan och pumpar ut mjölk, blöjbyten flera ggr, kan även då det samlas på ta 2 tunga påsar med kläder ner till tvätten MEdans barnet ligger i bärselen..ni förstår poängen. Allt detta o ändå kan en man använda sig av uttrycket " aa hon sitter hemma med barnet"?..

Sen tror jag faktiskt en del män ser det som att kvinnan(eftersom flest kvinnor då stannar hela första året med barnet hemma) har det så chill för man är ledigt i ett år ifrån jobb? Är ju fan inte direkt semester o ta hand om ett barn 24/7. Så man "sitter"inte bara. Missförstå mig inte, det är ändå underbart o vara hemma med sitt barn. Jag skulle dock inte vilja att nån ser det som att man "sitter hemma" då man gör så mycket mer än o  bara ta hand om barnet. Att bara ta hand om barnet i sig är redan mycket jobb.

Som nån skrev här,ja vi ammar rätt mycket. Inte flera timmar i rad,men flera timmar om dan. Sen har vi ändå 24timmar per dag. Och vilken energi den amningen tar ifrån en. Och som jag skrev här ovan - det är just det man gör, lagar mat eller städar MEdans barnet sitter i bärselen på en.
    Det låter kanske som ett större problem att du tar hushållsarbetet och större delen av föräldraledigheten, än formuleringen i sig?
  • Raggartjejen
    Tow2Mater skrev 2024-12-16 21:40:16 följande:
    Som att du tvättat händerna efter du bajsat då; du satt ju inte på toa hela tre timmarna.
    Vad har det med amning av barn att göra?
  • Anonym (Minou)
    Raggartjejen skrev 2024-12-17 19:25:08 följande:
    Förstog inte heller kommentaren 
  • Tow2Mater
    Raggartjejen skrev 2024-12-17 19:25:08 följande:
    Det var en jämförelse om hur man kan definiera sittande och icke-sittande tid. Du ser inte det?

Sitter x antal timmar och gör något annat i y antal minuter. I båda fallen (toan och ammandet).
  • Anonym (Minou)
    Jemp skrev 2024-12-17 17:52:33 följande:
    Det låter kanske som ett större problem att du tar hushållsarbetet och större delen av föräldraledigheten, än formuleringen i sig?
    Hej, jag helammar, ingen ersättning, och barn rekommenderas att ammas minst i ett år. Därav är jag hemma heltid tills dess, och hela dagarna där saker behöver bli av hemma. Sambo jobbar endast kvällar och är altså ej här under dagen.
    Har ej klagat på hushållssysslor alls om du läser igenom alla kommentarerna,jag rör mig gärna o gör gärna flera saker samtidigt även, precis som de flesta mammor därute. Därav min argument om att män nämner att kvinnor "sitter" hemma med barnet.
  • Jemp
    Anonym (Minou) skrev 2024-12-17 20:27:21 följande:
    Hej, jag helammar, ingen ersättning, och barn rekommenderas att ammas minst i ett år. Därav är jag hemma heltid tills dess, och hela dagarna där saker behöver bli av hemma. Sambo jobbar endast kvällar och är altså ej här under dagen.
    Har ej klagat på hushållssysslor alls om du läser igenom alla kommentarerna,jag rör mig gärna o gör gärna flera saker samtidigt även, precis som de flesta mammor därute. Därav min argument om att män nämner att kvinnor "sitter" hemma med barnet.

Det finns absolut inte någon rekommendation om att helamma i ett år.

Om han bara jobbar kvällar, var är han då under dagarna? Varför bidrar inte han till hushållsarbetet?

Det du undrar är ju en klassisk konsekvens av att inte dela på ansvaret. 

• Anonym (Minou)
    Jemp skrev 2024-12-17 23:08:25 följande:

Om han bara jobbar kvällar, var är han då under dagarna? Varför bidrar inte han till hushållsarbetet?

Vet ej om du är man/kvinna eller mamma för den delen. Men, läs källor, bl.a. livsmedelsverket där står rekommenderat upp tilll ett år eller längre. Min Barnmorska rekommendera även ett år åtminstone, samt 99% av alla mammor jag känner ammar till ett år.
    Efter 6mån handlar det såklart i kombination med mat. Sedan, bröstmjölken har sjukt många fördelar, bara bra o amma sitt barn så länge det går. Men hur länge man väljer o ammar är upp till var o en. Jag väljer o göra det ett år.

Här snackar vi inte om hur mitt liv med sambon funkar, jag snackar om ett uttryck män använder sig av. Du menar altså, ska jag göra mindre sysslor så att uttrycket "sitter hemma med barnet"ska stämma? Eller vad är din argument.. det är inte mitt liv jag snackar om här somsagt eller hur man delar upp sysslor hemma alls. Skulle en kvinna inte göra några sysslor hemma alls, eller göra precis allting, skulle män oavsett använda sig utav samma uttryck. Det i sig är ett problem, inget annat.
  • Anonym (T)

Håller helt med, det är vidrigt. Men det är då man langar över barnet till pappan och drar iväg över helgen. Samt att han kommer få höra sen när han är föräldraledig. 

• Anonym (T)
    Jemp skrev 2024-12-17 23:08:25 följande:

Det undrar jag också, var är mannen??
  • Anonym (A)
    Anonym (Minou) skrev 2024-12-18 02:41:40 följande:
    Vet ej om du är man/kvinna eller mamma för den delen. Men, läs källor, bl.a. livsmedelsverket där står rekommenderat upp tilll ett år eller längre. Min Barnmorska rekommendera även ett år åtminstone, samt 99% av alla mammor jag känner ammar till ett år.
    Efter 6mån handlar det såklart i kombination med mat. Sedan, bröstmjölken har sjukt många fördelar, bara bra o amma sitt barn så länge det går. Men hur länge man väljer o ammar är upp till var o en. Jag väljer o göra det ett år.

Här snackar vi inte om hur mitt liv med sambon funkar, jag snackar om ett uttryck män använder sig av. Du menar altså, ska jag göra mindre sysslor så att uttrycket "sitter hemma med barnet"ska stämma? Eller vad är din argument.. det är inte mitt liv jag snackar om här somsagt eller hur man delar upp sysslor hemma alls. Skulle en kvinna inte göra några sysslor hemma alls, eller göra precis allting, skulle män oavsett använda sig utav samma uttryck. Det i sig är ett problem, inget annat.
    Du duckade frågan om var mannen är på dagarna om han arbetar kvällar.
  • Ascendere

Kan inte svara för alla män men personligen vill jag inte sitta hemma med barnen, jag vill ut och slakta drakar, rädda jungfrur, kriga mot onda härskare, upptäcka nya kontinenter och hela den biten. 
    Däremellan kan det vara skönt att komma hem och vila upp sig hos fru och barn.

Jag är född i fel tid, det vet jag, men jag vet också att jag definitivt inte är ensam om att känna så här.

• Jemp
    Anonym (Minou) skrev 2024-12-18 02:41:40 följande:

Alla män använder sig absolut inte av det. 

Så att din man använder uttryck som förringar vad du gör hemma har ingenting att göra med vad du gör eller med hans bristande erfarenhet av att vara hemma med barn och hushåll menar du?

• Anonym (Minou)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 13:08:17 följande:
    Du duckade frågan om var mannen är på dagarna om han arbetar kvällar.
    Asså va? Vrf så nyfikna o vad har det med tråden o göra? Sambon är hemma under morgonen, han hjälper till med hemma sysslor när han är hemma, det som går. Resten av dagen då jag är hemma gör jag sysslorna hemma.

Varsågod. Jag ignorerar dessa inlägg framöver utöver ämnet.

Är inte uppdelning av sysslor o vem gör vad o vart min sambo är när han inte jobbar,som tråden handlar om eller något jag klagat över heller. Hemma sysslor kan jag stå 100% för om jag vill, eller han 100%,eller 50/50 , vad som funkar så länge båda är överens. Oavsett vilket, pratar jag om att män ändå skulle säga att kvinnan "sitter" hemma. Även om en kvinna inte gör några sysslor alls hemma säger vi, o tar endast hand om barnet, är det ett jobb i sig där man inte bara kan "sitta".
  • Anonym (Minou)
    Jemp skrev 2024-12-18 14:48:48 följande:

Alla män använder sig absolut inte av det. 

Så att din man använder uttryck som förringar vad du gör hemma har ingenting att göra med vad du gör eller med hans bristande erfarenhet av att vara hemma med barn och hushåll menar du?

Inte alla, men många. Hört det många gånger, i min bekantskap/bland vänner, och i arbetet. Från män.

Att jag nämner att min sambo även sagt så menar jag ej just om mig(som jag skrev långt innan kan vara att uttrycka sig så men att man inte riktigt menar så, utan uttrycker det så bara), kan handla om en annan nybliven mamma även.  O jag vet ju själv,oavsett vilka sysslor utöver man gör, hur det är o ta hand om en nyfödd/bebis. Så ja, det triggar en ändå.

Sambon jobbar ej bara kvällar frivilligt.
Svar på tråden När män använder uttrycket "sitter hemma med barnen/t" under föräldraledighet