Tecum skrev 2024-12-16 17:26:10 följande:
"Är hemma med barnen" eller "är föräldraledig" är de uttryck jag hört.
Men jag tycker du är kränkt i onödan. Formuleringen i sig övertolkar du, det behöver inte alls vara nedlåtande menat. Och i så fall är väl "föräldraledig" också stötande då man visserligen är ledig från jobbet men inte ledig i betydelsen att man går och latar sig eller kan göra vad man vill.
Ja men precis. Jag menar i båda fallen, hört det både på ett nedlåtande sätt och "oskyldigt" altså ej egentligen illa menat, att man använder det uttrycket "sitter hemma med barnet".
Men precis som du sa, kan man ju säga" är hemma med barnet? " "Tar hand om barnet hemma", eller "är ledig med barnet? " Att säga "sitter hemma med barnet" låter ju kränkande, som att man bara sitter ner hemma med ungen o latar sig och i stort sätt inte gör annat?
Jag som nybliven mamma ex, "sitter" knappast bara hemma med barnet. Jag lagar mat till mig o sambon, städar, diskar, tar ut barnet så hen får frisk luft och jag får röra på mig, ammar 100 gånger där emellan och pumpar ut mjölk, blöjbyten flera ggr, kan även då det samlas på ta 2 tunga påsar med kläder ner till tvätten MEdans barnet ligger i bärselen..ni förstår poängen. Allt detta o ändå kan en man använda sig av uttrycket " aa hon sitter hemma med barnet"?..
Sen tror jag faktiskt en del män ser det som att kvinnan(eftersom flest kvinnor då stannar hela första året med barnet hemma) har det så chill för man är ledigt i ett år ifrån jobb? Är ju fan inte direkt semester o ta hand om ett barn 24/7. Så man "sitter"inte bara. Missförstå mig inte, det är ändå underbart o vara hemma med sitt barn. Jag skulle dock inte vilja att nån ser det som att man "sitter hemma" då man gör så mycket mer än o bara ta hand om barnet. Att bara ta hand om barnet i sig är redan mycket jobb.
Som nån skrev här,ja vi ammar rätt mycket. Inte flera timmar i rad,men flera timmar om dan. Sen har vi ändå 24timmar per dag. Och vilken energi den amningen tar ifrån en. Och som jag skrev här ovan - det är just det man gör, lagar mat eller städar MEdans barnet sitter i bärselen på en.