Orimligt att tonåringen ska betala?
Alla tonåringar är olika och har olika förutsättningar.
Din dotter klarade att få studiebidraget på sitt sätt beroende på hur hon är och din sambos dotter på sitt sätt, precis som biologiska syskon gör.
Bonusdottern klarade inte av det.
Vad fick bonusdottern för hjälp innan med att tänka på hur hon skulle göra med pengarna?
Det är ett ganska så stort krav att en 16 åring när hon får sitt första studiebidrag ska klara av att tänka budget och sen när hon misslyckas ska hon då "straffas"
och stå sitt kast. Hon ska på något vis skämmas för att den hårda vägen förstå att hon gjort fel.
Nej tycker att ni ska hjälpa henne och sätta er ner och göra en budget, gå igenom vad saker och ting kan kosta, hur hon kan fördela bidraget och vara exakta med vad som ska ingå.
Nu känner hon sig säkert misslyckad och ditt sätt att agera förstärker det istället för att hjälpa henne.
Hon var inte mogen att ta hand om bidraget själv och inse hur hon skulle fördela det och troligtvis hade ni inte hjälpt henne innan utan hon fick fria händer och det gick snett och nu blir det som ett straff när du resonerar att hon då minsann inte ska få nya kläder.
Träna på att hjälpa henne ja men inte att "straffa" som du tänker även om du inte ser det som straff men det blir det.
Man får räkna med att 16 åringar gör fel första gången och ta med i beräkningen och då se vad hon behöver hjälp med för att lyckas.
Jag ordnade ett sommarjobb till henne och när hon inte tog den chansen sa min sambo åt henne att det blir inga extra pengar om man inte ens anstränger sig för att dryga ut dem med det man kan.
På så vis tycker jag att vi försökt hjälpa henne så mycket vi kan, men hon ahr inte varit mottaglig. Det i sig tyder ju på att hon kanske inte är mogen för att hantera pengarna, men min sambo ser det inte på det sättet.