Inlägg från: Anonym (orimlig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Anonym (tonårsmamma) skrev 2024-12-16 12:14:25 följande:

Alla tonåringar är olika och har olika förutsättningar.
    Din dotter klarade att få studiebidraget på sitt sätt beroende på hur hon är och din sambos dotter på sitt sätt, precis som biologiska syskon gör.
    Bonusdottern klarade inte av det.

Vad fick bonusdottern för hjälp innan med att tänka på hur hon skulle göra med pengarna?
    Det är ett ganska så stort krav att en 16 åring när hon får sitt första studiebidrag ska klara av att tänka budget och sen när hon misslyckas ska hon då "straffas"
    och stå sitt kast. Hon ska på något vis skämmas för att den hårda vägen förstå att hon gjort fel.

Nej tycker att ni ska hjälpa henne och sätta er ner och göra en budget, gå igenom vad saker och ting kan kosta, hur hon kan fördela bidraget och vara exakta med vad som ska ingå.

Nu känner hon sig säkert misslyckad och ditt sätt att agera förstärker det istället för att hjälpa henne. 
    Hon var inte mogen att ta hand om bidraget själv och inse hur hon skulle fördela det och troligtvis hade ni inte hjälpt henne innan utan hon fick fria händer och det gick snett och nu blir det som ett straff när du resonerar att hon då minsann inte ska få nya kläder.

Träna på att hjälpa henne ja men inte att "straffa" som du tänker även om du inte ser det som straff men det blir det.

Man får räkna med att 16 åringar gör fel första gången och ta med i beräkningen och då se vad hon behöver hjälp med för att lyckas.

Hon har haft studiebidraget i åtta månader nu och både jag och sambon har flera gånger försökt hjälpa henne med att planera och inte leva från "löning till löning" och bränna allt på energidryck, snus och godis. När det kom fram att hon ofta lånat pengar av sin bonussyster fick hon som ett alternativ att henens pengar betalas ut två gånger i månaden istället för en klumpsumma en gång i månaden.

Jag ordnade ett sommarjobb till henne och när hon inte tog den chansen sa min sambo åt henne att det blir inga extra pengar om man inte ens anstränger sig för att dryga ut dem med det man kan. 

På så vis tycker jag att vi försökt hjälpa henne så mycket vi kan, men hon ahr inte varit mottaglig. Det i sig tyder ju på att hon kanske inte är mogen för att hantera pengarna, men min sambo ser det inte på det sättet.
  • Anonym (orimlig?)
    Cat71 skrev 2024-12-16 12:14:33 följande:

Varför inte LÅNA dottern pengarna?
    Dvs nästa studiebidrag skall betalas tillbaka.

Dels lär hon sig att hushålla och bara köpa det mest nödvändiga, dels lär hon sig att föräldern visst ställer upp men bara till en viss del. 

Det har jag också föreslagit, men det var tydligen taskigt för då kunde hon inte köpa saker nästa månad...
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:24:38 följande:
    Barn är inte dumma i huvudet. De fattar att olika delar av familjen kan ha olika regler, även bland biobarn. Kan man sköta sig så får man förmåner, kan man inte det så är man inte betrodd.
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-16 12:28:00 följande:
    Men det är helt normalt att barn i en bonusfamilj har olika regler. De har olika familjer, vuxit upp olika och det finns mycket som kan bli orättvist. Oavsett vad du och din sambo bestämmer nu kan det ju finnas t.ex. en mormor eller en farbror eller kanske pappan för den delen, som tycker att självklart ska flickan få nya kläder och tar med henne på en ordentlig shoppingtur. Och det kan ju såklart din dotter tycka känns lite surt, men de är ju fria att göra det, och samtidigt har de ju ingen "skyldighet" att göra något liknande för din dotter.

Det som är bra för din del här nu är ju att din dotter är ju ändå 17 år och nästan myndig, hon är inte 5. Du kan förklara för henne att 1) du inte kan styra vad din sambo eller hennes ex köper till sin dotter eller 2) vilken deal kring månadspeng flickan har. Du kan ju liksom förklara sakligt och rationellt med din dotter och förhoppningsvis kan hon förstå att även om ni bor ihop är ni ju olika familjer med olika förutsättningar och regler.

Du har gjort det du kan för att få mamman att följa dealen du har med din dotter för att det ska bli så rättvist som möjligt, men i grund och botten går det ju inte att det ska bli exakt lika. Det känns som en del av att bli bonusfamilj, att mycket kan bli lite orättvist. 
    Det här med vad andra släktingar gör det går ju båda vägarna så det läggs ingen vikt vid. Det är det som händer under vårt tak som BÅDA tjejerna reagerar på så fort det blir något olikt. Det var ju därför hon ville ha samma deal, för att min dotter fick mer pengar i månaden. Förmodligen förstod hon inte vidden av de utgifter som kom med mer pengar heller.

Du har rätt, jag kan inte göra mer och det dryga är att jag hamnar ju mittemellen min sambo och min dotter när båda tycker att den andra är orättvis och löjlig. Ville mer med den här frågan se om jag var så orimlig som de fick det att låta hemma Vet inte om jag blev så mycket klokare :D

Jag har kommit fram till slutsatsen att jag ock sambon måste prata i lugn och ro när hennes dotter inte just har skrikit på henne och så ska jag sätta mig ned med dottern också.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-16 12:34:53 följande:
    Man behöver inte kläder för 12k om året.

Pengen ska inte enbart gå till kläder, det förstår väl vem som helst. Folk radar upp all sköns grejer som hygienartiklar, mobilabonnemang, busskort, nöjen, fritidsaktiviteter ovanpå kläder. Kanske inte just i denna tråd men i många av de jag läst här. Då räcker inte 1250 kr långt idag.

I ts fall kan jag förstå båda sidor men som många skriver, hon kanske behöver lite guidning i hur långt pengarna räcker.
    Jag håller med om att det i många fall blir överdrivet vad som ska ingå i den pengen och vi har förökt hitta lite balans. Produkter som kan anses ingå i "hus och hem" tycker varken jag eller sambon att barnen ska stå för. I vårt fall ingår inte hygienartiklar så som tvål, schampo, och intimprodukter, vi står för mobilabonnemang och telefonbyte har skett i samband med födelsedagar. Busskort har de via skolan som gäller för två resor per dag (när de är hos oss går de till skolan), i övrigt har båda mopeder som de bara betalar bensinen för. 
  • Anonym (orimlig?)
    MsM84 skrev 2024-12-16 12:30:58 följande:

Jag tycker det är bra föräldraskap att lära barn ta ansvar för sin ekonomi. Dvs barnet behöver tvingas ta ansvar för situationen på något sätt, om det är minskat ansvar, att julklapparna blir kläder, att man får en avbetalningsplan på de kläder som köps, eller om man bara får gå med fåtal plagg till man sparat ihop att köpa mer. Men barnets förälder behöver vara med på banan. 

Precis så som jag tänker också. Och sambon lät som hon tänkte så också innan helvetet brakade lös...
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:52:36 följande:
    Den som inte sköter sig får det nödvändiga och framöver andra regler. Kanske bara halva summan så att mamman kan lägga undan till just kläder eller annat viktigt.
    Ja, men det är ju precis det jag menar. Att någon konsekvens måste komma. Då får man kanske gå tillbaka till som det var innan eller bita i det sura äpplet och ha lite mindre kläder i nån vecka till tills nästa utbetalning om man nu vill fortsätta ha ansvaret. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 13:04:31 följande:
    Ja, men det är ju precis det jag menar. Att någon konsekvens måste komma. Då får man kanske gå tillbaka till som det var innan eller bita i det sura äpplet och ha lite mindre kläder i nån vecka till tills nästa utbetalning om man nu vill fortsätta ha ansvaret. 
    Inte bara att man får en helt ny garderob och så fortsätter man som inget har hänt till nästa gång hon behöver nya kläder och det blir samma grej igen eftersom det magiskt löste sig sist.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:57:07 följande:
    Som sagt, hon måste lära sig att stå fast vid sina beslut, annars kommer hon bli överkörd igen och igen av dottern.
    Hon har uppfostrat en mästare i manipulation som tyvärr vet exakt var hon ska trycka för att mamma ska ge sig. Oftast funkar det bäst att i arg och skrikig ton anklaga mamma för att inte bry sig om henne och sen hota med att flytta till pappa...

Samtidigt som det är en principsak för mig att man inte kan hålla på så och få sin vilja igenom när man gör det så är det ju också jobbigt att se min sambo känna sig så otrygg i sitt föräldraskap att hon låter det ske och blir ledsen. Det är väl också en av anledningarna till att jag lägger mig i saken.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-16 15:18:26 följande:
    Jag tror att detta med en arg och skrikig ton och hota med att flytta till pappa är förstås för att hon känner att hon är i kraftigt underläge i ert hem nu när du har bestämt att hon ska få mindre pengar att röra sig med. Det är inte så konstigt, det är ett slags självförsvar. 

Faktum är att risken finns att hon faktiskt flyttar hem till pappa om hon där får fortsätta vara den hon har varit och förmodligen trivs med. Det går som sagt inte att komma efter 16 år och försöka förändra någon över en natt, särskilt inte med hjälp av en bonuspappa. Det kommer slå fel varje gång. Det är som att be om onödiga konflikter. 

Jag tycker inte att hennes mamma gör allting rätt, men jag kan förstå dynamiken. 
    Hon är inte på något sätt i underläge, hon är bara inte i det överläge hon varit van att vara när det varit bara de två. 

JAG har inte bestämt att hon ska få mindre pengar att röra sig med. Hon ville ha samma som sin bonussyster och det fick hon. Det var ett gemensamt beslut med båda hennes föräldrar och henne själv. Sen att hon uppenbarligen inte förstod innebörden kan väl inte ligga enbart på mig?
  • Anonym (orimlig?)
    Ess skrev 2024-12-16 15:38:02 följande:

Jag hade backat totalt och låtit föräldrarna sköta sitt barn.
    Sen hade jag skött mitt eget barn själv, utan att blanda in sambon och vad hennes dotter får och inte får. Tycker du tex att din dotter klarar av att komma hem senare på helgkvällar, så kör på. Vad sambo och hennes dotter hade tyckt om det hade jag högaktningsfullt skitit i. 

Det är ju det här som är det svåra. Allt min dotter får ska hon också ha för att det ska vara rättvist. När min dotter fick vara ute längre på kvällarna fick hon också vara det, förutsatt att hon var tillsammans med min dotter (de umgås en del). Så att inte blandas in med varann är som svårt?
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Cinnamon) skrev 2024-12-16 15:46:14 följande:

Kraftigt underläge? 

Först vill hon ha det som ts dotter och hon får som hon vill. Men det var inte bra för pengarna räcker inte. Då ska hon ha lika som ts dotter PLUS ännu mera. För annars flyttar hon till pappa. Just det. Så det så. Som om detta inte vore nog så lånar hon pengar av ts dotter när hon slösat upp sina egna. 

Den här unga damen är myndig om två år. Men visst, ge henne allt hon kräver och vinka lite glatt när hon gör TV-debut i Lyxfällan sedan. 

Det är precis det här jag försöker säga! 
  • Anonym (orimlig?)
    Kvittning skrev 2024-12-16 16:34:25 följande:

Jag förstår båda sidorna och övergången kan vara lite svår. När mitt barn gick över till att köpa kläder själv så köpte vi faktiskt in en hel del kläder innan övergången just för att första månaden inte skulle vara med "tom garderob" så jag tycker inte att det är helt orimligt att göra på det sättet. 

Sedan är det ju såklart hemskt orättvist då din dotter inte fick samma sak. Skulle det kanske kunna kompenseras med att hon också får en bonusshoppingrunda nu i efterhand. För hennes del så kan det ju vara en belöning för att hon har klarat av att hantera allting så bra. 

Hon hade gott om kläder och fick en shoppingrunda med mamma i våras, strax innan den nya överenskommelsen, men nu har hon tröttnat på kläderna och gett bort det mesta till en kompis. 

absolut kan min dotter få en likvärdig runda om det skulle vara så att det blir en tur med sambons dotter. Docl slipper hon ju fortfarande undan sitt ansvar då. Men jag kommer inte bråka mig blodig för det här. 

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-16 16:36:21 följande:
    Om pappan är med på tåget kan hon ju flytta dig eftersom det ändå inte blir mer pengar. De var väl överens, flickans föräldrar? 

Det är lätt att skylla på barnet i det här fallet, men hon har inte uppfostrat sig själv. Det jag menar är att det är tufft att komma efter 16 år och börja uppfostra någon på ett sätt som man borde ha börjat med när hon var 8. 

Förhoppningsvis går det att väcka en ekonomisk medvetenhet, eller så blir hon som så många andra och ringer mamma när hon är 30 och vill ha pengar att betala räkningarna med.
    Det är absolut inte hennes fel, det är avsaknaden av handling och konsekvens samt att de gett med sig när hon skriker och hotar. Hon har lärt sig att det är ett vinnande koncept och kommer fortsätta så tills det inte funkar längre.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-12-17 07:31:15 följande:

Jag håller med Ts i allt. Men mamman tar ju det sista beslutet gällande hennes dotter och blir det så får ts ge sin dotter likvärdiga pengar som bonus.

Hjälper mamman bonusdottern denna gången så ska det INTE hända igen. Om så skulle jag avslutat relationen då din dotter påverkas negativt. 

Och vad är det för uppfostran med skrikiga tonåringar? Har två själv och de har aldrig ens höjt rösten till oss.

Ja, får hon det nu kommer min dotter definitivt att få likvärdigt, annars blir det ju lite Askungen och den elaka styvsystern kring det hela. 

Nog har min dotter höjt rösten mot mig och skrikit men aldrig på den här nivån och inte så fort man får ett nej? Hon har tidigt lärt sig att det inte är lönt att vara otrevlig om man vill ha något eller få sin vilja igenom. 

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (Anonym2) skrev 2024-12-16 23:11:16 följande:

Stå på dig! Bra att ungdomarna lär sig hantera och prioritera. 

lever i en bonusfamilj där dottern är fruktansvärt bortskämd och de är ständigt tjafs om pengar och att hon ska ha ha ha ha? 

Om man inte får träna på det nu och känna att det blir konsekvenser, hur ska man kunna hantera ett liv sen?
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Rättvisa på annat sätt) skrev 2024-12-18 22:58:36 följande:
    Kanske du kan använda det pedagogiskt istället och t ex spara pengar till något speciellt åt henne istället varje månad? T ex om bonusen blåser pengar på kläder så sparar du istället till lägenhet, framtida möbler, körkort,  fylla 20 år present eller något annat du inte sparar till åt din dotter idag. Då får hon se nyttan av att spara istället för att blåsa pengar på kläder som hon inte har behov av. Du behöver inte hantera det ökade flödet av pengar till bonusdottern på samma sätt gentemot din dotter även om du ser till at det blir rättvist i slutändan.  Använd pengarna till att göra det du tycker är viktigt för din dotter istället.
    Det var ett väldigt bra förslag! Vi får se var det landar, men definitivt ett väldigt bra alternativ istället för att shoppa bara för att.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-12-18 22:13:46 följande:

Hur går det Ts?

Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-19 09:45:04 följande:
    Du låter så oerhört snål och ogin. Mot både ditt eget barn och nu din sambos barn. Varför ska barnen hålla till godo med bara minimum? 
    Det handlar varken om att vara snål eller ogin. Våra barn får massor med saker och upplevelser men just den här gången handlar det ju om att hon, trots upprepade påminnelser och erbjudanden om att göra en budget, har bränt alla pengar och gett bort alla kläder och nu förväntar sig att få allt serverat trots att överenskommelsen sedan 8 månader tillbaka varit att hon sak köpa baskläder själv. Därför är det väl inte så konstigt att få hålla tillgodo med minimum tills man har nya pengar att köpa det "extra" för?
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-20 08:12:50 följande:
    Jag tänker på det stora hela, hur TS ser på barnens behov. 
    Jag ser på barnens behov som att man inte alltid kan tillgodose dem så fort de skriker och hotar.  Särskilt inte när man fått pengar och ansvar att tillgodose det behovet själv. Hon får nya pengar i helgen, det kommer en jul och snart en födelsedag. Hon kommer säkerligen också att få pengar då också och hon har haft alla möjligheter att önska sig kläder på dessa dagar också om det är något speciellt hon vill ha. Därav min definition av det minimala behovet hon har exakt just nu i denna stund. Hade det här behovet varit långt från dessa dagar, eller att alla kläder hon haft gått sönder på en och samma vecka eller något annat som hon inte hade kunnat rå över själv eller kunnat lösa så hade jag sett annorlunda på hennes behov.

Nu har hon lagt alla pengar på energidryck, snus och godis och utan betänkligheter gett bort nästan hela sin garderob och hotat sin mamma med att flytta till pappa om hon inte får nya. Det är inte saker hon inte kunnat rå över.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?