• Anonym (ton)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:12:59 följande:
    Orimligt att tonåringen ska betala? Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
    Du kan backa, precis nu. 

Det är inte ditt barn. Era respektive barn behöver inte ha samma upplägg, utan din sambos dotter kan ha ett annat upplägg med sina föräldrar. För att kunna ha dealen med att köpa alla kläder själv bygger det ju ändå på att man har nåt slags startgarderob. Så det är kanske bra om hon får det nu och sen kan köpa det extra hon vill för sina pengar. 

Och man kan lära sig att hantera ekonomi fast man gör sina missar under tonåren. 

Det viktiga är att du inser att det här inte är din strid att ta. Du är orimlig i att det är inte din sak. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:35:30 följande:
    Det blir en stor grej eftersom vi har två barn som lever under samma tak med samma deal. Hade det inte varit uttalat att samma gäller för dem hade problemet varit mindre, men det måste man väl kunna förstå att om samma deal gäller och en har fått leva med konsekvenserna kommer den ungdomen tycka att det känns ganska sugigt.

Sambon är av åsikten att man inte ger kläder i julklapp? gav även förslag på att hon kan gå presentkort i julklapp för att shoppa.
    Dessa båda barn har tvingats in under det här taket, det är inget de själva valt. Och de kanske inte alls vill ha eller ska ha samma deal. Och det kommer aldrig att bli rättvis mellan syskon, och aldrig, aldrig någonsin mellan styvsyskon. Det är bara dumt att ens försöka. 

Du känns ganska sugig som person. Jag skulle inte vilja ha dig som styvfarsa till mina ungar. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Det är svårt att känna sig likvärdig och gilla varandra i en bonusfamilj. Men det kommer att vara ännu svårare om man tvingar på ungdomar nåt slags rättvisa som egentligen inte finns. Ungdomar har olika behov och behöver därför olika upplägg. Detta gäller syskon, men ännu mer styvsyskon. 

Om din dotter skulle känna sig orättvist behandlad så kan du förklara för henne att styvsyskonet har helt andra föräldrar än hon och därför kommer de att ha olika förutsättningar. Det är lika likvärdigt som om de skulle gå i samma klass, eller samma innebandylag - helt olika. De bara råkar bo under samma tak. 

Och ja, det är rimligt att de har olika tider för att komma hem om de har olika behov kring det. 

Det är alltid ett jäkla liv på tonåringar, det är livet med ungdomar. Du kan inte komma ifrån det genom att vara så fyrkantig. 

Respekten mellan dem som ni satt ihop under samma tak kan komma av att man samtalar, får uttrycka sina behov och få dem tillgodosedda. Inte genom påtvingad likvärdighet. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:28:50 följande:
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
    Du kan ju ändra reglerna för din dotter om du upplever att hon blir förfördelad här.

Istället för att försöka tvinga ner din sambos dotter på samma nivå som din dotter, i nåt slags försök att skapa rättvisa. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 01:13:12 följande:
    Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
    Du låter så oerhört snål och ogin. Mot både ditt eget barn och nu din sambos barn. Varför ska barnen hålla till godo med bara minimum? 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 13:07:52 följande:
    Det handlar varken om att vara snål eller ogin. Våra barn får massor med saker och upplevelser men just den här gången handlar det ju om att hon, trots upprepade påminnelser och erbjudanden om att göra en budget, har bränt alla pengar och gett bort alla kläder och nu förväntar sig att få allt serverat trots att överenskommelsen sedan 8 månader tillbaka varit att hon sak köpa baskläder själv. Därför är det väl inte så konstigt att få hålla tillgodo med minimum tills man har nya pengar att köpa det "extra" för?
    Du beskrev ju själv vad du tycker är en basgarderob. Och ja, det låter snålt och ogint. 
  • Anonym (ton)
    Jemp skrev 2024-12-19 21:02:18 följande:
    Tills dottern får pengar imorgon?
    Jag tänker på det stora hela, hur TS ser på barnens behov. 
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?