• Anonym (Nä)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Du fattar inte det här med föräldraansvar tydligen. Om dottern verkligen behöver kläder så MÅSTE föräldrarna köpa det, vad hon än har slösat pengarna på. Hon klarar tydligen inte att få hela bidraget själv så det är bättre att ge månadspeng. Och din dotter behöver inte ha samma, om hon verkar klara av sin del. Man får faktiskt göra skillnad på barn i ett hushåll.

• Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:31:47 följande:

Föräldraansvar kan ju också vara att lära sitt barn att pengar tar slut och då får man leva med det. 

Jag gjorde samma sak när jag fick min första lön och kände mig rikast i världen men sen lärde man sig det.

Hon har ju kläder, bara inte de kläder hon vill ha. Som sagt hon går inte naken.

Såklart man kan gör olika, jag la också förslaget att hon kan återgå till att ha ?vanlig? månadspeng och då få kläder köpta åt sig. En av två kan ju inte ha 1250kr i fickpengar och den andra ska klara alla utgifter på det.

Vad du tycker och vad lagen säger är olika saker. Som förälder har man skyldighet att se till att ens barn har nödvändiga kläder även om hennes pengar tar slut, vilket jag skrev redan i första inlägget. Att ungen sedan vill ha en massa extra behöver hennes föräldrar inte stå för.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Barn är inte dumma i huvudet. De fattar att olika delar av familjen kan ha olika regler, även bland biobarn. Kan man sköta sig så får man förmåner, kan man inte det så är man inte betrodd.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-16 11:32:08 följande:
    Det låter ändå som att ditt barn har en ganska knapp ekonomi eller är väldigt bra på att hushålla. En tusenlapp räcker tyvärr inte så långt idag om man ska inkludera kläder.

Håller med. I alla dessa trådar om studiebidraget tycker jag att det är orimligt mycket som den pengen ska räcka till idag enligt folket här.
    Man behöver inte kläder för 12k om året.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:05:25 följande:
    Hennes mamma var med mig tills dottern började hota med att flytta till pappa... Pappan är aldrig överens med någon om något, särskilt inte sitt ex, förutom när vi introducerade detta förslag och han tyckte det var bra.

Jag är helt för att diskutera och eventuellt förändra. Antingen så att sambons dotter går tillbaka till månadspeng för nöjen och inte behöver ha ansvaret om det är för stort för henne, eller att förändra för båda. Det jag motsäger mig är att slippa ta konsekvenserna av en överenskommelse för att man kommer med hot. Eller för den delen alls behöva ta några som helst konsekvenser för den överenskommelse man efterfrågat.
    Om din sambos dotter får sin vilja igenom för att hon hotar med att flytta till pappa så kommer hon framöver att äga din sambo. Mamman måste våga säga nej ändå. "Flytta till pappa du, han har samma regler kring pengarna och vi är överens om det."
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:28:50 följande:
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
    Den som inte sköter sig får det nödvändiga och framöver andra regler. Kanske bara halva summan så att mamman kan lägga undan till just kläder eller annat viktigt.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-16 12:34:53 följande:
    Man behöver inte kläder för 12k om året.

Pengen ska inte enbart gå till kläder, det förstår väl vem som helst. Folk radar upp all sköns grejer som hygienartiklar, mobilabonnemang, busskort, nöjen, fritidsaktiviteter ovanpå kläder. Kanske inte just i denna tråd men i många av de jag läst här. Då räcker inte 1250 kr långt idag.

I ts fall kan jag förstå båda sidor men som många skriver, hon kanske behöver lite guidning i hur långt pengarna räcker.
    Även ungdomar måste lära sig att mätta mun efter matsäcken. Om pengarna inte räcker för att man slösat bort allt så kanske man inte är redo att ta det ansvaret och att föräldrarna måste ta en del av det, och då så klart att ungdom/barn inte får lika mycket per månad att röra sig med. Dessutom så är de saker som du räknar upp sånt som föräldrarna ändå ska stå för om CSN/barnbidrag etc inte räcker och ta ur egen ficka. Då kan det vara läge att istället fundera på vad som är rimligt att ungdomen ska ha som rena nöjespengar (månadspeng) samt vad föräldern ska stå för ändå och vad ungdomen/barnet ska se till att köpa själv.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:44:46 följande:
    Precis så som jag tänker också. Och sambon lät som hon tänkte så också innan helvetet brakade lös...
    Som sagt, hon måste lära sig att stå fast vid sina beslut, annars kommer hon bli överkörd igen och igen av dottern.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 13:09:58 följande:
    Hon har uppfostrat en mästare i manipulation som tyvärr vet exakt var hon ska trycka för att mamma ska ge sig. Oftast funkar det bäst att i arg och skrikig ton anklaga mamma för att inte bry sig om henne och sen hota med att flytta till pappa...

Samtidigt som det är en principsak för mig att man inte kan hålla på så och få sin vilja igenom när man gör det så är det ju också jobbigt att se min sambo känna sig så otrygg i sitt föräldraskap att hon låter det ske och blir ledsen. Det är väl också en av anledningarna till att jag lägger mig i saken.
    Jag tycker att din sambo ska syna hennes bluff! Dessutom är det inte bara att sticka till pappa så fort det inte passar, han ska också godkänna det. Och det är bättre isf om föräldrarna kommer överens om att hon kanske bor hos pappan en vecka eller två. Underhållet kan de lösa sinsemellan om det är aktuellt, men dottern ska inte vara den som styr och bestämmer.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?