Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Vem är offer och förövare?

Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 09:19:50 följande:
    Man kan inte ge ett samtycke när man halvsover. Om någon av parterna vaknar upp helt på morgonen och inte uppfattat precis vad som hänt så kan man anmäla personen för oaktsam våldtäkt. 

Just det du beskriver är nog inte så väldigt vanligt iförsej men jag förutsätter att båda tycker det är ok och på något sätt har uttalat att det är ok?  Min sambo är till exempel ok med att jag väcker honom med en avsugning då och då, det är inte våldtäkt eller sexuellt överg eftersom jag vet om att han tycker det är ok. Skulle jag däremot väcka en random okänd kille som hade däckat på en fest med en avsugning skulle det vara ett övergrepp.  Lite sunt förnuft får man ju ha ändå. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 23:08:29 följande:
    Nej för att om din sambo vaknar upp och upplever att detta är extremt obehagligt så är det oaktsamt för att samtycke är färskvara och just där och då precis i stunden. spelar ingen roll om han 22 på kvällen säger det där. Sedan är sannolikheten 0 att han anmäler dig för detta. 
    När man är i en relation brukar det vara så att man kan ha ett generellt samtycke (som såklart kan tas tillbaks närsomhelst). Vet inte exakt hur det funkar med lagen men som du säger , sannolikheten att han anmäler är 0 så det är ganska irrelevant. Att han väcker mig genom att typ ta på mina bröst eller ta på min rumpa och trycka k*ken mot den om han vill ha sex är ju också tekniskt sett ett övergrepp enligt dig. Men som sagt, i relationer vet man oftast förhoppningsvis vad partnern tycker ok och vad som inte är ok. Skulle han däremot gjort samma sak med en okänd tjej är det solklart ett övergrepp. 

Sen just det där att faktiskt börja ha samlag med nån som sover vet jag inte om det är så vanligt i relationer heller , oftast väcker man väl personen innan och ska man göra det även i en relation måste man ju veta att partnern verkligen tycker det är ok. 
  • Anonym (Jag)
    Hjelm skrev 2024-12-17 07:32:05 följande:

Jag får alltid väldigt dåliga vibbar av såna här trådar, där folk är nästan osunt intresserade av gränserna för samtycke in i minsta detalj. Startas de av någon som vill checka av i förväg hur långt han kan gå utan att åka fast för det?

Jo jag håller med , om man verkligen vet att det är ok för den man är tillsammans med behöver man väl inte skriva sånt,
    Sen har jag väl aldrig direkt hört talas om att man glider in och ut i varandra när man sover .. det låter inte så vanligt 
Svar på tråden Vem är offer och förövare?