• Anonym (Kl)

Hur många procent blir då?

Hej! 

Jag jobbar nätter som är 100% och vi lägger schema för 12 veckors period och då ska vi jobba enligt avtal totalt 411 timmar för att vara exakt. Vi både lägger och diffar vårt schema själva så passen kan se väldigt olika ut. 

Jag kommer snart att studera och vill gå ner i tjänst, vill jobba två nätter varannan helg som motsvarar 120 timmar under 12 veckor. Det står lite still i mitt huvud just nu, men hur många procent jobbar man då? 

• Svar på tråden Hur många procent blir då?
  • Anonym (F)

Ska man bara räkna timmar blir det 120/411 dvs 29,2%.

Lönen behöver inte bli 29% av det du har nu då du bara jobbar helg under dina studier.

• Anonym (Kl)
    Anonym (Ann) skrev 2024-12-16 08:42:50 följande:

Cirka 30%

Anonym (F) skrev 2024-12-16 08:41:48 följande:

Lönen behöver inte bli 29% av det du har nu då du bara jobbar helg under dina studier.

Tack! 

Menar du att dom räknar lönen som timanställd? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-16 08:56:38 följande:
    Anonym (F) skrev 2024-12-16 08:41:48 följande:

Tack! 

Menar du att dom räknar lönen som timanställd? 
    Nej jag vet inte hur de räknar :). Men jag antar du har bättre betalt per timme om du jobbar helg.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2024-12-16 09:32:52 följande:
    Nej jag vet inte hur de räknar :). Men jag antar du har bättre betalt per timme om du jobbar helg.
    I den verksamhet där jag har arbetat så skulle man kunna göra på två sätt:

1) man räknar ut såsom du försökt göra hur många % du vill/kan jobba och hur många % av din anställning det skulle motsvara. Om du landar på 29% så lägger man tjänstledighet för studier på 71% och sen schemalägger man de 29% du ska jobba. Du får då 29% av din månadslön varje månad + OB för fullgjorda pass.
    Månadslönen kommer att vara samma varje månad men OB lär variera eftersom det infaller olika många helger i olika kalendermånader. Ibland kanske det blir två jobbhelger, ibland tre stycken. Du kommer att ha ett semesterintjänande men också en hög kvot eftersom du arbetar så pass få dagar i månaden.

2) man lägger dig helt och hållet tjänstledig för studier. Istället går du in på timlön + semesterersättning + OB för den tid som du arbetar (lönen räknar man fram utifrån din månadslön). Även här kommer lönen mellan månader att variera just för att det kan infalla olika antal jobbhelger på en kalendermånad.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-12-16 10:31:07 följande:

1) man räknar ut såsom du försökt göra hur många % du vill/kan jobba och hur många % av din anställning det skulle motsvara. Om du landar på 29% så lägger man tjänstledighet för studier på 71% och sen schemalägger man de 29% du ska jobba. Du får då 29% av din månadslön varje månad + OB för fullgjorda pass.
    Månadslönen kommer att vara samma varje månad men OB lär variera eftersom det infaller olika många helger i olika kalendermånader. Ibland kanske det blir två jobbhelger, ibland tre stycken. Du kommer att ha ett semesterintjänande men också en hög kvot eftersom du arbetar så pass få dagar i månaden.

2) man lägger dig helt och hållet tjänstledig för studier. Istället går du in på timlön + semesterersättning + OB för den tid som du arbetar (lönen räknar man fram utifrån din månadslön). Även här kommer lönen mellan månader att variera just för att det kan infalla olika antal jobbhelger på en kalendermånad.
    Wow snyggt! Det finns personer här som vet vad de pratar om :)
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-12-16 10:31:07 följande:

Tack för svaret! 
    Är det fortfarande min arbetsgivare som bestämmer om vilket alternativ då? 

Vilken av dessa alternativ skulle gynna mig mest rent ekonomiskt? 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-17 10:50:46 följande:

Tack för svaret! 
    Är det fortfarande min arbetsgivare som bestämmer om vilket alternativ då? 

Vilken av dessa alternativ skulle gynna mig mest rent ekonomiskt? 

Det är kollektivavtal som styr främst. Det är inte alltid det är möjligt att hantera en medarbetares arbete på deltid enligt modell 2.
    Vilken som blir mest ekonomiskt fördelaktig är omöjligt att säga. Då skulle du behöva sätta dig och räkna på exakt hur många helger som kommer att infalla under den kalenderperiod då du har för avsikt att jobba på det här sättet.
    Vissa månader kanske du får månadslön motsvarande mer arbete än som råkar falla in den månaden. Andra månader skulle timlön ha gagnat dig mer. 
    Du behöver ta upp frågan till diskussion.
Svar på tråden Hur många procent blir då?