Anonym (F) skrev 2024-12-16 09:32:52 följande:
Nej jag vet inte hur de räknar :). Men jag antar du har bättre betalt per timme om du jobbar helg.
I den verksamhet där jag har arbetat så skulle man kunna göra på två sätt:
1) man räknar ut såsom du försökt göra hur många % du vill/kan jobba och hur många % av din anställning det skulle motsvara. Om du landar på 29% så lägger man tjänstledighet för studier på 71% och sen schemalägger man de 29% du ska jobba. Du får då 29% av din månadslön varje månad + OB för fullgjorda pass.
Månadslönen kommer att vara samma varje månad men OB lär variera eftersom det infaller olika många helger i olika kalendermånader. Ibland kanske det blir två jobbhelger, ibland tre stycken. Du kommer att ha ett semesterintjänande men också en hög kvot eftersom du arbetar så pass få dagar i månaden.
2) man lägger dig helt och hållet tjänstledig för studier. Istället går du in på timlön + semesterersättning + OB för den tid som du arbetar (lönen räknar man fram utifrån din månadslön). Även här kommer lönen mellan månader att variera just för att det kan infalla olika antal jobbhelger på en kalendermånad.