• Anonym (T)

Misslyckad kbt

Hur gör man i det läget när terapin ej fungerar?

psykologen pressar och tar upp vårdköerna, hon visar tydligt att hon tycker jag ska säga att det blivit bättre. 

Om det ej vore för att läkaren har tillgång till journalen så skulle ljuga och säga det blir bättre. Men jag behöver sjukskrivningen om det ej blir bättre. 

Vill heller ej slösa hennes tid. Hon har själv sagt jag slösar hennes tid när hon tyckt jag går för långsamt framåt. Ja, sjukt jag vet. 

Men att utsätta mig för ångesten har ej gjort det bättre, jag får hemsk huvudvärk, blir stimmig i huvudet. Utbränd? Ledsen. Deppig. 

Hon kan ej flytande svenska så är svårt att kommunicera. Jag tycker inte heller att hon är så bra på psykologi, väldigt ofta säger hon att hon ej förstår hur jag menar. 

Byta går ej då det gått lång tid, jag har kämpat på verkligen. Det hemska är att jag är körd sen. Läkaren har pratat om sjukersättning efter terapin så har tänker uppenbarligen att det är det enda som skulle fungera

• Svar på tråden Misslyckad kbt
  • Anonym (T)
    Hermis123 skrev 2024-12-15 18:37:16 följande:

Kräv att byta psykolog!
    Eller mottagning!

Går inte tyvärr. det är psykiatrin och har gått för lång period för att byta psykolog. Jag skulle gjort det från början men är för snäll och ville ej ställa krav eller göra henne ledsen
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (T) skrev 2024-12-15 18:40:27 följande:
    Går inte tyvärr. det är psykiatrin och har gått för lång period för att byta psykolog. Jag skulle gjort det från början men är för snäll och ville ej ställa krav eller göra henne ledsen
    Det är ju inte för hennes skull du går i terapi utan för din egen skull . 

Men om terapin överlag inte hjälper kanske du faktiskt får fundera på om sjukersättning är nästa steg. 

Du kan ju iallafall få begära annan form av kurator om du vill avbryta terapin. Tala med din läkare.
  • Anonym (Tid)

Hur länge har du gått i terapi?

• Anonym (T)
    Anonym (Tid) skrev 2024-12-15 18:49:23 följande:

Hur länge har du gått i terapi?

1-4 ggr per månad med start i slutet av förra året. Har varit väldigt olika med hur ofta jag gått.

Känns så slösaktigt för det har enbart varit plågsamt och ej blivit bättre men avslutar man så innebär det ju att chansen är borta liksom, så har hängt kvar med ett litet hopp liksom.

• Anonym (Tid)
    Anonym (T) skrev 2024-12-15 18:55:59 följande:

1-4 ggr per månad med start i slutet av förra året. Har varit väldigt olika med hur ofta jag gått.

Känns så slösaktigt för det har enbart varit plågsamt och ej blivit bättre men avslutar man så innebär det ju att chansen är borta liksom, så har hängt kvar med ett litet hopp liksom.

Om de har gett dig så många sessioner, så förstår jag att de börjar tycka att det är dags att avsluta. Tror tyvärr att det är slöseri med både tid och resurser. Förstår att du vill hålla kvar ett litet hopp, men det är nog bättre att testa något annat nu.
  • Mia448
    Anonym (Tid) skrev 2024-12-15 19:10:43 följande:
    Om de har gett dig så många sessioner, så förstår jag att de börjar tycka att det är dags att avsluta. Tror tyvärr att det är slöseri med både tid och resurser. Förstår att du vill hålla kvar ett litet hopp, men det är nog bättre att testa något annat nu.
    Så många är det ej. Finns de som går i terapi i 5 år. Men psykiatrin är ej en bra insats för det, de vill ta in och ut patienter så snabbt de kan pga de långa köerna. I vissa kommuner finns psykoterapeuter där man får gå lång tid men det är väldigt ovanligt att hitta. Psykologen har ansvar att avsluta och remittera vidare om terapin ej hjälper
  • Anonym (Tid)
    Mia448 skrev 2024-12-15 19:24:31 följande:
    Så många är det ej. Finns de som går i terapi i 5 år. Men psykiatrin är ej en bra insats för det, de vill ta in och ut patienter så snabbt de kan pga de långa köerna. I vissa kommuner finns psykoterapeuter där man får gå lång tid men det är väldigt ovanligt att hitta. Psykologen har ansvar att avsluta och remittera vidare om terapin ej hjälper
    Det är väldigt länge för kbt. Ja, det finns de som går i terapi i fem år, men då är det knappast KBT för ångest som bekostas av vården, inte en chans.
  • Mia448
    Anonym (Tid) skrev 2024-12-15 19:30:54 följande:
    Det är väldigt länge för kbt. Ja, det finns de som går i terapi i fem år, men då är det knappast KBT för ångest som bekostas av vården, inte en chans.
    Jo. Tex finns i Malmö och göteborg vet jag. Psykoterapi som går under regionen, vet en som gått i 6 år i göteborg
  • Anonym (Tid)
    Mia448 skrev 2024-12-15 19:46:36 följande:
    Jo. Tex finns i Malmö och göteborg vet jag. Psykoterapi som går under regionen, vet en som gått i 6 år i göteborg
    Tråden handlar om KBT och jag skrev KBT.
Svar på tråden Misslyckad kbt