• Anonym (Brigitte)

Utsatt för härsarbeteende vill lämna jobbet

Nu vet jag inte om det är rätt tråd. Undrar däremot om det är fler som har blivit utsatt för härskarbeteende /psykopat chefer på jobbet samt hur ni hanterat detta?

Jag tar det ifrån början.

Började i Somras på ett nytt jobb där jag har en roll som ser till att kontoret ska funka som det ska. Min chef är inte en chef utan mer som en "supervisor" Som  har hand om det administrativa rollen, men ska även se till att jag gör mitt. Det började väldigt långsamt. Jag fick klagomål om att jag aldrig gjorde mina task vilket inte stämde, jag är väldigt ambitiös utav mig och ser till att jag får mitt arbete gjort, och försöker alltid att göra mitt bästa utav mig. Efter att vi hade haft vårt möte där jag fick utstå mycket kritik valde jag att ta till mig det som sas och ändra vissa beteende.Ex att cc-a personen på alla mina mejl så att hen är medveten om att jag gör det jag gör, bekräftar alla mina mejl till personen i sig mm. Därefter fick jag sedan höra om att jag gör mina arbeten alldeles för fort och aldrig "lyssnar" på vad personen i sig säger.
    Jag försökte därefter att skriva ned allting vad som sas när personen stod bredvid mig och gav kommandon, på så vis kunde hen se och rätta mig om jag inte hängde med vad som sas.
    Efter ett tag kom personen i sig fram till mig och undrade varför jag gjorde si och så, trots att det var ordrar jag hade fått utav kollegan. När jag sedan berättar och visar upp min lapp påstår kollegan att det var inte alls vad som sas. Det har kommit till en punkt att jag istället mejlar kollegan för att få allting skriftligt på så vis kan båda parter komma överens om vad som sas el ej. Men det slutar inte där. Jag har under dessa månader vänt ut och in på mina tankar och undrar om det är jag som är knäpp?
    Jag blev lagt för operation och var borta i 2 månader för sjukskrivning. När jag väl kommer tillbaks till jobbet blir jag beskylld för allt fel som kollegan har gjort under tiden jag var sjukskriven. Det kan handla allt om ordrar, små misstag som kollegan har gjort. Hen påstår att det för att jag hade gjort si och så trots att jag aldrig befann mig på plats.
    Som person är väldigt social jag gillar att ta kontakt med människor och är alltid intresserad för intressanta samhälls ämnen bla, men det skulle aldrig falla mig in på att skvallra om kollegor eller andras liv. Det är deras ensak inte mitt.

Hen kunde därför börja gå förbi mig flera ggr och snegla på mig för att höra vad vi pratade om. Om jag exempelvis sitter i ett bord med kollegor kan jag se hur jag blir stirrad på långt håll. När någon ber mig om hjälp för någonting kommer kollegan och lägger sig mitt i för att ta över mitt jobb. Om jag går in i ett rum där hen befinner sig i med andra kollegor, kan det helt plötsligt bli jätte tyst mellan henne och dom andra.

Det har nu kommit till en punkt att jag orkar inte jobba kvar längre på det företaget där jag sitter i just nu och vill helst lämna. Tyvärr har jag ingen chef på det företaget som jag kan vända mig till heller, och HR jobbar väldigt nära med den här personen så det känns lönlöst att kunna vända sig till dom. Det här har aldrig hänt mig förut, och vill därför börja byta jobb. Däremot är jag rädd för vad nästa arbetsgivare kommer att undra.

Till min fråga. Har någon utav er gått igenom någonting liknande? hur han ni hanterat detta? och vad kan man säga på intervjun? jag vill inte låta som en gnällspik över min händelse.

Skulle vara tacksam om någon arbetsgivare eller HR skulle kunna ge mig lite input.

Svar på tråden Utsatt för härsarbeteende vill lämna jobbet