• Anonym (Ingenamn)

Min flickvän har viganism

Jag är i en relation med en kvinna jag älskar väldigt mycket. vi har varit med varandra i snart 6 år men dom senaste åren har varit lite tuffare när de kommer till sex. Vi misstänker att hon har nån typ av viganism (Slidkramp). De går nästan inte att ha sex och när vi väl försöker blir de inget riktigt. hon säger att hon tycker de är jobbigt men gör inte så mkt för att förbättra de. Jag tycker sex är väldigt viktigt och klarar inte en relation utan nån typ av sex. vi älskar varandra men känslan av att hon inte vill/kan/försöker ha sex är väldigt jobbig. Jag har tålamod med vet inte hur länge jag klarar det här. Nån som Varit i en likande situation?

• Svar på tråden Min flickvän har viganism
  • Anonym (En till)
    Anonym (Ingenamn) skrev 2024-12-14 22:47:05 följande:
    Min flickvän har viganism

Jag är i en relation med en kvinna jag älskar väldigt mycket. vi har varit med varandra i snart 6 år men dom senaste åren har varit lite tuffare när de kommer till sex. Vi misstänker att hon har nån typ av viganism (Slidkramp). De går nästan inte att ha sex och när vi väl försöker blir de inget riktigt. hon säger att hon tycker de är jobbigt men gör inte så mkt för att förbättra de. Jag tycker sex är väldigt viktigt och klarar inte en relation utan nån typ av sex. vi älskar varandra men känslan av att hon inte vill/kan/försöker ha sex är väldigt jobbig. Jag har tålamod med vet inte hur länge jag klarar det här. Nån som Varit i en likande situation?

Jag är en man i en liknande situation, jag är tillsammans med en kvinna som också lider av vaginism. Detta gör det omöjligt att ha ett fungerande sexliv tillsammans och min sambo är ovillig att ens försöka ta tag i problemet. I vårt fall är positionerna så låsta att vi inte ens pratar om saken längre.
    Hon är tillfreds med situationen med jag går sönder inombords. Jag känner mig bortvald, ful och äcklig eftersom hon aldrig vill vara intim. Hade jag haft en smula självförtroende så hade jag avslutat relationen.

Utifrån mina egna erfarenheter skulle jag råda dig att lämna om sex är viktigt för dig. (Vilket du själv skriver)
    Men faktumet att jag själv sitter i en liknande situation visar bara att det är mycket lättare att ge råd i andras problem än att ta tag i sina egna. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (En till) skrev 2024-12-15 00:28:17 följande:

Jag är en man i en liknande situation, jag är tillsammans med en kvinna som också lider av vaginism. Detta gör det omöjligt att ha ett fungerande sexliv tillsammans och min sambo är ovillig att ens försöka ta tag i problemet. I vårt fall är positionerna så låsta att vi inte ens pratar om saken längre.
    Hon är tillfreds med situationen med jag går sönder inombords. Jag känner mig bortvald, ful och äcklig eftersom hon aldrig vill vara intim. Hade jag haft en smula självförtroende så hade jag avslutat relationen.

Utifrån mina egna erfarenheter skulle jag råda dig att lämna om sex är viktigt för dig. (Vilket du själv skriver)
    Men faktumet att jag själv sitter i en liknande situation visar bara att det är mycket lättare att ge råd i andras problem än att ta tag i sina egna. 

Till er båda. 

Utan o avsluta relationen. För antar ni älskar dom som era partners utöver sexet. Går det inte sätts er ner o prata om att sex är viktigt och om dom går med på att ha älskarinnor? För ni känner er bortträngda och oönskade när intimiteten lackar. Funkar inte det så får det ju bli skiljda vägar. Jag vet inte hur gamla ni är men vill man leva ett liv där man inte har ett 100% förhållande? 

Man ser kvinnotrådar med liknande situationer och där säger ALLA kvinnor att dumpa mannen utan o blinka. Som om mannen har inget som helst annat värde 
  • Anonym (Ingenamn)
    Anonym (En till) skrev 2024-12-15 00:28:17 följande:

Känner precis likadant, så skönt att man inte är ensam iaf   Tack för svar
  • Anonym (Ingenamn)
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-15 09:45:42 följande:
    Till er båda. 

Utan o avsluta relationen. För antar ni älskar dom som era partners utöver sexet. Går det inte sätts er ner o prata om att sex är viktigt och om dom går med på att ha älskarinnor? För ni känner er bortträngda och oönskade när intimiteten lackar. Funkar inte det så får det ju bli skiljda vägar. Jag vet inte hur gamla ni är men vill man leva ett liv där man inte har ett 100% förhållande? 

Man ser kvinnotrådar med liknande situationer och där säger ALLA kvinnor att dumpa mannen utan o blinka. Som om mannen har inget som helst annat värde 
    Tack för svar. Har också funderat på ?älskarinna? men de känns inte riktigt rätt även om hon hade varit ok med det. Har också tänkt på att om hon skulle vilja utforska att ha en trekant där hon inte behöver delta i penetration men ändå sexuellt men tror inte hon har något intresse för kvinnor på ett sexuel sätt. Har också tänk på om man ska prata om det hela och kanske försöka hitta en till kvinna så att man är 3 personer i relationen men samma sak där är jag orolig att hon inte kommer vara bekväm med det eller öppensinnad nog för de. Tack för svar
  • Anonym (En till)
    Anonym (Ingenamn) skrev 2024-12-15 17:38:11 följande:
    Känner precis likadant, så skönt att man inte är ensam iaf   Tack för svar

Har ni pratat om problemet, vad säger din partner, är hon villig att ta tag i problemet och söka hjälp för att ni ska få ett fungerande samliv?

Här är det som jag sa tidigare helt låsta positioner. I början gick min partner med på att söka hjälp. Hon träffade en psykolog och fick ett träningsprogram med olika övningar som hon skulle utföra på egen hand. Men någonstans här skar det sig helt och hon ville inte fortsätta. Vad som egentligen hände har jag aldrig riktigt fått veta.

• Anonym (Lo)

hur var sexlivet innan hon fick denna åkomma/diagnos?
    När det började bli ett problem för et, stannade sexlivet upp då eller försökte ni med alternativa sätt att dela närhet och intimitet, tex oralt och smekningar, eller är ert bara penetration som står på menyn?

• Anonym (Trist)

Min fru tappade elasticiteten i slidan när hon passerade klimakteriet. Det gör jätteont för henne att ens tänka på samlag. Hon är nöjd med att bli smekt till orgasm men det är svårt eller går inte för mig att komma med hennes hand.
    Saknar verkligen att få ha ett riktigt samlag men det känns ju knäppt att skiljas och börja söka efter en ny kvinna för ett sådant I-lands problem.

• Anonym (kanske)

Kommer anala samlag upp på tapeten? 

• Anonym 8238942384

Nu finns det ju saker att göra för att förbättra. Tex

- östrogen för att bygga upp slemhinnorna o förbättra lusten.
    - dildosar i olika storlekar. Börjar med den minsta o låter den sitta inne en stund då o då. Efterhand som det blir lättare ökar man storleken. Dvs stretching av vaginan där man tar det försiktigt o ökar sakta med tiden.
    - icke penetrerande samvaro. Att massera varandra o ha fysisk närhet utan penetration för att återställa lusten

• beli

Och så kan jag verkligen rekommendera boken Sexbuffé av Marika Smith. Finns även som ljudbok. Vidgar sexuella horisonter. Alla borde läsa den.

• Anonym (r)
    beli skrev 2024-12-16 15:17:08 följande:

Och så kan jag verkligen rekommendera boken Sexbuffé av Marika Smith. Finns även som ljudbok. Vidgar sexuella horisonter. Alla borde läsa den.

JAAAAAAAAAAA
    Åtminstone lyssna på hennes podd men ljudboken är inte lång. Sex måste inte vara så kuk-i-fitta-fixerat och genom att ta bort press på hur något ska gå till kan annat komma fram.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Trist) skrev 2024-12-16 03:36:57 följande:

Saknar verkligen att få ha ett riktigt samlag men det känns ju knäppt att skiljas och börja söka efter en ny kvinna för ett sådant I-lands problem.

Det beror ju på hur ni har det i relationen i övrigt, och hur viktigt sex är för dig. 
  • Anonym (En till)
    Anonym 8238942384 skrev 2024-12-16 13:17:16 följande:

Nu finns det ju saker att göra för att förbättra. Tex

- östrogen för att bygga upp slemhinnorna o förbättra lusten.
    - dildosar i olika storlekar. Börjar med den minsta o låter den sitta inne en stund då o då. Efterhand som det blir lättare ökar man storleken. Dvs stretching av vaginan där man tar det försiktigt o ökar sakta med tiden.

Det var denna behandling som min partner blev erbjuden, men valde att avbryta. Om inte hon har något intresse av att lösa problemet så kan inte jag göra något annat än att acceptera hennes beslut eller att lämna. Tyvärr har jag en historik av att stanna kvar i relationer alldeles för länge pga obefintligt självförtroende. 

• Anonym (JB)

Hon har alltså inte varit hos läkare?

• Anonym (Flerp)

Vaginism beror i princip alltid på någon form av sexuellt trauma. Det är alltså ett problem man behöver jobba med hos tex psykolog . Att hålla på med dildos eller tjata om analsex lär ha precis motsatt effekt.

• Anonym (Lo)
    Anonym (En till) skrev 2024-12-16 15:51:39 följande:

Det var denna behandling som min partner blev erbjuden, men valde att avbryta. Om inte hon har något intresse av att lösa problemet så kan inte jag göra något annat än att acceptera hennes beslut eller att lämna. Tyvärr har jag en historik av att stanna kvar i relationer alldeles för länge pga obefintligt självförtroende. 

Låter konstigt att ni inte kan prata om var det kommer från och vad som hände under hennes behandling som gjorde att hon gav upp. 

har ni alltid haft problem med sexet? eller fanns det en tid där hon faktiskt njöt och vilka delar gillade hon då? Tänker att oralsex både för henne och dig kan vara en tillfällig lösning, men kanske hon helt enkelt inte vill ha sex alls (då är set ju mentalt eller hormonellt)?

• Anonym (En till)
    Anonym (JB) skrev 2024-12-16 16:22:06 följande:

Hon har alltså inte varit hos läkare?

Varför drar du den slutsatsen?
    Det krävs en diagnos innan en behandling får påbörjas. Det är endast läkare som får ställa diagnoser.

Men det känns som att jag kapar tråden av TS nu.  
Svar på tråden Min flickvän har viganism