Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Anmäla vård systemet

Hela systemet är rubbat inte bara sjukvården. Media är oxå vinklat. Om jag var du hade jag absolut inte lagt mina pengar på detta. Om.du läser mycket media och pratar med folk som faktiskt varit på.plats kan du se sanningen. Du kommer inte vinna om du tar upp kampen. Motståndskraften är för stor och om du ens lyckas få upp något i media kommer det blåanekas och motbevisas. Även om motbevisen är fabriktiserade.

• Anonym (Nej)

Alltså det finns säkert ställen som bedrivs korrekt men ju högre upp i leden du kommer finns korruption. Det ligger inbakat i hela systemet så därför kan det finnas framför ögonen på dig utan att du märker.

Jag rekommenderar det inte. Speciellt om du ska nämna namn. Människor som gör som du säger är ofta ambitiösa och har gjort det åt andra. De har skaffat sina kontakter och det kan sluta illa. 

Bättre att du lämnar det ifred och ja byter iaf område(att bo på) för att må bättre psykiskt. 

• Anonym (Nej)

Men kolla själv runt vad som händer med de som går emot mängden. De som hjälper där man inte ska eller de som pekar på felen alla ser men ingen säger något om. De smutskastas alltid om de är offentliga, ibland även personer som inte är offentliga och de får oftast personliga problem.

• Anonym (Nej)
    Anonym (karo) skrev 2024-12-13 08:58:48 följande:
    Jag jobbar själv på Karolinska och kan bekräfta att det du skriver stämmer. helt och hållet. Jag har i princip bara patienter som är mina vänner och bekanta. Dessa får all vård de behöver eller inte behöver. Resten av tiden på jobbet ägnar jag åt att fika och avslå remisser :)

Nu under julen så är våra avdelningar fulla med vänner och bekanta, så vi hänger där och umgås på ett trevligt sätt. Nästan som en kul julfest! Riktiga patienter skickar vi hem om de skulle våga sig till akuten eller nåt. Om en kompis till mig vill ha en röntgen eller lumbalpunktion så kan vi åka hit till mitt jobb närsomhelst och ordna det. 

Om nån annan patient skulle behöva röntgen eller kommer med symtom på nåt så skrattar vi. Oj vad vi skrattar hela dagarna :)

Mitt råd till dig är att skaffa lite bättre vänner. Känner du folk i vården så får du komma närsomhelst och få vilken vård du vill. Men folk utan vänner, nä, det kan du glömma.
    Det finns många bra människor inom vården. Skulle vilja påstå att de flesta med hjärtat på rätt ställe söker sig ditt. Men håller du inte med om att det finns saker som försvårar erat jobb? Rutiner eller liknande som inte hade varit så kostsamt att ändra på. Klagomål eller förslag som du eller dina kollegor framfört men det kommer ingen lösning. Finns det inte sanning i det?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (karo) skrev 2024-12-13 14:30:26 följande:
    Med den trådstarten fanns det inte mycket substans att ta på allvar. 
    Håller med att de låter konstigt att TS själv jobbat där 15år och först nu märker av detta. Men det finns sanning i vad hon säger. Tycker inte du själv att vården behöver mer resurser för att kunna bedöma patienter korrekt? Sen det här med att man känner någon och får fördelar existerar nog mer på vissa platser än andra. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (karo) skrev 2024-12-13 14:56:14 följande:
    Det är rätt stor skillnad på hur du lägger fram frågeställningen och hur TS skrev sitt inlägg. Man kan inte ta ett inlägg som TS på allvar.

Dina frågeställningar däremot är helt relevanta och du skriver på ett sätt som känns resonabelt och med eftertanke. Jag håller verkligen med dig om att det finns mycket som borde kunna fungera bättre inom vården. Men utifrån TS så tror jag att den som skrev det inlägget inte är riktigt tillräknelig. 
    Tror mest TS är arg och besviken. Men om du tror så varför gör du narr av hennes inlägg. Du som vårdpersonal borde väl ha insikt om att chansen finns att TS tar dig på allvar och tror att dina patienter enbart är vänner och bekanta. 
  • Anonym (Nej)
    Lilloo dallass skrev 2024-12-15 19:29:45 följande:

Jag nedvärderar inte hur hårt vårdpersonal jobbar, jag har själv jobbar som sjuksköterska. MEN

Nu vet jag inte om du är läkare.
    Läkare vägrar se bortom sina egna begränsningar och låter deras ego stå i vägen för patientens hälsa. Jag var en skicklig sjuksköterska och har sett deras arrogans på nära håll ? de blundar för allt som inte syns på blodprover eller standardiserade bilder. Det är en stor anledning till att jag lämnade yrket.

När det gäller min nacke, så har mina röntgenbilder tydligt visat att det inte finns något mellanrum mellan mina kotor, att ledvätskan är borta, och att nacken är helt stel som lett till en tydlig patologisk förändring som påverkar blodflödet och nervsignaler. Hur läkare gång på gång valt att kopiera varandras svar är katastrofalt och hur de nedvärderade mig som människa. Inte en enda gång har jag ens fått smärtstillande.

Jag ser fram emot den dag AI tar över deras jobb, för då kanske patienter äntligen får den vård de förtjänar. Många läkare verkar ha glömt bort varför de valde yrket ? det är patienten som ska stå i centrum, inte deras ego.

Jag var tyvärr aldrig en patient när jag jobbade som sjuksköterska, stackars patienter som blivit hemskickade. 

Men nu drar du alla över en kant. Det passar inte alls med vad du förslog innan. Förresten vad då du var aldrig patient innan? Som sjuksköterska har du väldigt bra insyn i patienters vård. Mycket mer rimligt att du skulle gjort en anmälan då om alla läkare som  kopierar varandra. 

Du tänker inte rationellt pga din ilska verkar det som. Lite dålig stil att nästintill antyda att karo är läkare och sen dissa läkare eftersom hon inte står på din sida. Hon kan väl lika väl vara undersköterska, reptionist eller annat.
  • Anonym (Nej)
    Lilloo dallass skrev 2024-12-17 20:04:43 följande:

Nu skrev jag faktiskt om läkare, inte sjuksköterskor eller undersköterskor, och jag skrev dessutom ?nu vet jag inte om du är läkare? 

Nej, jag var inte så mycket patient än att jag sökte för kanske urinvägsinfektioner på vc. jag Slutade jobba som sjuksköterska 2020, och kände på att vara patient. 

Vi sjuksköterskor är aldrig med oftast när det tittar på röntgen bilder, tar beslut, skickar dem hem eller skriver dem ut patienter har jag antagit att det undersökt allt. Men efterhand hade jag jobbat på akuten idag hade jag definitivt uppmärksammat varenda lilla symtom. 

Fast om du har haft en patient kan du ju självklart följa upp och kolla deras fil. Inte kanske för att se vad som har hänt men i utbildnings syfte för att bli en bättre sjuksköterska. Men du verkar inte heller ha jobbat för att förbättra dig själv som sjuksköterska när du jobbade då. 

Vill inte hindra dig att anmäla men irriterad att du inte märkt av något när du själv jobbat där. 
  • Anonym (Nej)

Nej det vet jag inget om. Det jag vet om är att det finns högt uppsata människor som du in princip inte kan komma åt. Den som försöker ta ner dem trillar oftast ner själv. 

Just karolinska är ju väldigt känt så hade inte förvånat mig om en del där tillhör den skaran som är onåbar.

Om du nu trivs bra på ditt nya jobb hade jag inte anmält. Läs på om världen istället, börja från andra världskriget och hur världen ändrats efter det. Hitta mönstret om hur världen verkligen fungerar. När du gjort det kan du anmäla om du fortfarande ser någon mening med det. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (karo) skrev 2024-12-18 08:38:15 följande:
    Det har ingen betydelse för mig ifall TS tror på det jag skriver eller inte. Varför skulle det ha det?
    Ja för du ger en felaktig bild av verkligheten. Men visst det kanske inte betyder något för dig. Konstigt dock med tanke på att du arbetar med att hjälpa människor.
  • Anonym (Nej)
    Lilloo dallass skrev 2024-12-18 09:50:18 följande:
    Jaha varför skulle jag inte vara det?
    Amanda kanske är något på spåren. Min misstanke för att du hela tiden skriver ut sjuksköterska och inte skriver SSK.
Svar på tråden Anmäla vård systemet