Anonym (karo) skrev 2024-12-13 08:58:48 följande:
Jag jobbar själv på Karolinska och kan bekräfta att det du skriver stämmer. helt och hållet. Jag har i princip bara patienter som är mina vänner och bekanta. Dessa får all vård de behöver eller inte behöver. Resten av tiden på jobbet ägnar jag åt att fika och avslå remisser :)
Nu under julen så är våra avdelningar fulla med vänner och bekanta, så vi hänger där och umgås på ett trevligt sätt. Nästan som en kul julfest! Riktiga patienter skickar vi hem om de skulle våga sig till akuten eller nåt. Om en kompis till mig vill ha en röntgen eller lumbalpunktion så kan vi åka hit till mitt jobb närsomhelst och ordna det.
Om nån annan patient skulle behöva röntgen eller kommer med symtom på nåt så skrattar vi. Oj vad vi skrattar hela dagarna :)
Mitt råd till dig är att skaffa lite bättre vänner. Känner du folk i vården så får du komma närsomhelst och få vilken vård du vill. Men folk utan vänner, nä, det kan du glömma.
Jag nedvärderar inte hur hårt vårdpersonal jobbar, jag har själv jobbar som sjuksköterska. MEN
Nu vet jag inte om du är läkare.
Läkare vägrar se bortom sina egna begränsningar och låter deras ego stå i vägen för patientens hälsa. Jag var en skicklig sjuksköterska och har sett deras arrogans på nära håll ? de blundar för allt som inte syns på blodprover eller standardiserade bilder. Det är en stor anledning till att jag lämnade yrket.
När det gäller min nacke, så har mina röntgenbilder tydligt visat att det inte finns något mellanrum mellan mina kotor, att ledvätskan är borta, och att nacken är helt stel som lett till en tydlig patologisk förändring som påverkar blodflödet och nervsignaler. Hur läkare gång på gång valt att kopiera varandras svar är katastrofalt och hur de nedvärderade mig som människa. Inte en enda gång har jag ens fått smärtstillande.
Jag ser fram emot den dag AI tar över deras jobb, för då kanske patienter äntligen får den vård de förtjänar. Många läkare verkar ha glömt bort varför de valde yrket ? det är patienten som ska stå i centrum, inte deras ego.
Jag var tyvärr aldrig en patient när jag jobbade som sjuksköterska, stackars patienter som blivit hemskickade.