• Anonym (Ledsen)

Sambo och jul

Jag är nybliven sambo och min kille vill inte att vi firar jul och nyår tillsammans, utan att vi åker på varsitt håll och firar med våra nära. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, och kan inte låta bli att känna mig lite ledsen...

• Svar på tråden Sambo och jul
  • Anonym (S)

Lägger till, vårt första nyår firade vi dock ihop med hans mamma och deras familjevänner. 

• Anonym (man51)

Vad menas med "nära" i detta fall? 

För mig, och många, så är julen givetvis att betrakta som en familjehögtid. Mamma, pappa, mor-och-farföräldrar och fan och hans moster. 

Och inte sällan så får man kuska land och rike runt, vartannat år hit, vartannat år dit... och ibland (om man är ung, och i en ny relation) så kanske man hamnar på olika ställen, första julen...

Men nyår är för mig inte en "familjehögtid". Det är snarare en "vänskapshögtid", då man firar med sina vänner. Inte nödvändigtvis Morbror Axel från Örkeljunga som man i princip aldrig träffar, eller kanske inte ens har så stort utbyte av...

Så, ja, jag kan förstå din besvikelse, speciellt om det handlar om både jul OCH nyår...

Är man sambo så anser jag att då har man även köpt in sig i ett släktskap och en vänskapskrets, och då bör man vara inkluderad... inte exkluderad...

• NinniQX

Hur länge har ni varit ett par? Om det bara är några månader så förstår jag men är man sambo känns det lite konstigt att inte fira tillsammans. 

• Anonym (men)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-12 21:29:50 följande:
    Sambo och jul

Jag är nybliven sambo och min kille vill inte att vi firar jul och nyår tillsammans, utan att vi åker på varsitt håll och firar med våra nära. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, och kan inte låta bli att känna mig lite ledsen...

Så gjorde jag och min man också, ända tills vi fick gemensamma barn. Ingen av oss ville avstå att fira med våra egna familjer, och var inte redo att börja egna traditioner ännu. Så vi firade ofta en liten jul tillsammans innan jul och sen på varsitt håll med våra familjer. Nyår firade vi ofta ihop, men reser man långt till familjen så kan det ju vara bekvämt att stanna över nyår också.

Tycker inte du behöver dra så stora växlar på detta.
  • Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 10:29:04 följande:

Inga problem med att fira med föräldrar men då tar man ju med sin sambo. 

Fast sambon kanske vill fira med sin familj?
  • Anonym (Tre år)

Vi firade inte jul ihop förrän efter tre år, när vi hade gift oss. Innan dess åkte vi åt varsitt håll Och sågs sen på annandag jul. 

• Anonym (Paula)
    Anonym (men) skrev 2024-12-13 11:19:33 följande:
    Fast sambon kanske vill fira med sin familj?
    Inga problem, man kan skiftas om på julafton och träffa den andra sidan en annan dag i julhelgen. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 11:38:02 följande:
    Inga problem, man kan skiftas om på julafton och träffa den andra sidan en annan dag i julhelgen. 
    Är ju inte säker att man bor så nära sin familj, eller att de olika familjerna bor så nära varandra. 
  • Anonym (Paula)
    Anonym (men) skrev 2024-12-13 11:48:25 följande:
    Är ju inte säker att man bor så nära sin familj, eller att de olika familjerna bor så nära varandra. 
    Nej, då får man väl låta bli om man inte vill fira med sin sambo.

Jag bara tycker det är konstigt att vissa väljer att leva med någon som man sedan inte vill fira högtider med. 

Men naturligtvis gör var och en som de själva vill. 
  • Anonym (J)

Har han någon vid sidan av? Om ni varit med varann länge. 

• Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 12:22:52 följande:
    Nej, då får man väl låta bli om man inte vill fira med sin sambo.

Jag bara tycker det är konstigt att vissa väljer att leva med någon som man sedan inte vill fira högtider med. 

Men naturligtvis gör var och en som de själva vill. 
    På sikt skapar man ju egna traditioner med den nya familjen som är ens sambo och eventuellt barn. Men många firar nog på varsitt håll ett tag när man precis flyttat ihop. Inget konstigt alls. 
  • Anonym (JB)

Men åk med honom då om det är så viktigt för dig att ni är tillsammans? Det innebär dock inte att ni automatiskt ska vara hos din familj nästa år. 
    Min man och jag firar väldigt sällan tillsammans då jag vill fira med min familj och han hellre vill resa eller annat. 

• Agda90

Jag och min man träffades i början av året. Vi flyttade ihop i oktober samma år och har aldrig varit ifrån varandra någon ful, nyår eller andra högtider. Det var 25 år sedan.

• Yllop
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-12 21:29:50 följande:
    Sambo och jul

Är du inte ens välkommen till hans familj?
    Eller vill du fira julen enbart med honom?
  • Anonym (C)
    Jag tänker att det beror på omständigheterna som hur gammal man är, om det finns barn med i bilden, avstånd till familjerna etc som avgör hur man väljer att göra. Många av mina kompisar och kusiner började fira jul ihop först efter att de fått barn tillsammans. Först då började de med vartannat år. Själv är jag inte sambo ännu men har ändå snart firat två av tre jular ihop med min kille. Detta beror dock på att jag inte har några syskon och att min egen kärnfamilj är tämligen liten så jag väljer att fira med hans på julafton och min egen dagen före.
  • Anonym (My)

Jag förstår.Kanske nästa år kan ni fira ihop .Sina närmaste (familj)är viktigaste.

• Elin pelin

Vi firade var för sig tills vi fick barn (vi hade då varit sambos nästan 5år). Mycket av detta är pga att min familj inte bor nära så då stannar man flera nätter. Jag träffar min familj 4ggr/år och jag var inte villig att offra det för hans familj. Sen hade jag syskonbarn som jag ville fira med (de slog hans mormor och farmor som var 90+ med hästlängder i mysighetsfaktor).
    Nyår firade vi ihop även innan vi var sambos.

Bor ni nära kan ni väl fira juldagen eller lilljuafton ihop i år och sen diskutera hur ni gör nästa år?

• Anonym (Freja)

kanske är beroende på åldern. När jag var i 20års åldern firade jag och dåvarande partner på varsitt håll på julafton men sågs igen på nyår. nu firar jag och min sambo julen tillsammans och kör varannat år hos våra släkter . idag är jag i 40 års åldern och vi har barn ihop. så har vi väl gjort sen 35årsåldern iallafall

Svar på tråden Sambo och jul