Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
Jag tåler inga baöjväxter eller spannmål. Min protein källa är kött, ägg och fisk.
Majeriprodukter från ko är uteslutet men från get och får fungerar det bra.
Jag kan inte heller inta några växtbaserade oljorr utan att förstöra mitt immunförsvar.
Jag har varit svårt sjuk pga att vården total ignorerade mina symtom och skickad hem mig med alvedon. Jag ficl vända mig till en privat läkare för att få hjälp.
Tror du att jag frivilligt skulle gå tillbaka till ett liv med smärtor som gjirde mig sängliggande? Eller att jag tappade hår, hade sköra naglar,inga ögonnbryn kvar, magsmärtor som var så kraftiga att jag spydde pga dem?
Jag hade massor av symtom, mycket mer än vad jag skrivit här. Hälften försvann när jag slutade äta spannmål och baljväxter!
Jag tycker att människor som du inte tänker längre än näsan räcker är farliga. Det finns gott om människor som, utöver den fria viljan, fortsätter äta kött. Så nej, vi ska inte fasa ut djurhållningen. Däremot ska den göras bättre! Mer gräsbeteskor istället för kor som matas med sojaoch majs t.ex.
Det finns i o f s många vegetabiliebaserade proteinkällor. Det är långt ifrån allt som kommer från baljväxter.
Jag beklagar att du fick dålig vård i den allmänna sjulvården.
Du har kanske missförstått en del av vad jag skrivit. Jag har tänkt en hel del, så att säga "längre än näsan räcker". Jag har aldrig skrivit att man men statens lagtvång skall fasa ut djurhållningen, Vad jag menade med uttrycket fasa ut var i stället att om vegetabiliebaserade rätter blir populärare och efterfrågan på vegetabilier av olika slag ökar så finns också förutsättningar för efterfrågan på animalier att minska, och i så fall minskar produktionen av animalier enligt ekonomins samband,
Detta är i så fall en långsiktig process, inget abrupt som sker över en natt, och det är det jag är för - dvs bla att popularisera olika vegetabiliska alternativ vilket medför mindre uppfödning av djur/ mindre dödande av dessa.
Jag är också för en uppvärdering av djur i det allmänna medvetandet - mer kärlek hos fler människor till våra icke mänskliga medvarelser som tillsammans med att det finns många goda vegetabiliebaserade rätter skulle kunna ,minska på efterfrågan på dödandet av både landdjur och (ÄNNU MER) vattendjur.
Miljarder landdjur och biljoner vattendjur (ännu många fler) rör det sig om.
Hur "bra" djurhållning än görs så är slutet ändå alltid det samma -att djuren dödas. Kött/fisk/mjölk/ägg-produktion bygger alla 4 på massdödande. Även äggproduktion - där i princip tex olönsamma hankycklingar mals ned levande i 1000-tal varje dag - och helt lagligt - i Sverige.
Det måste vara tillåtet att tex dela vegetabiliebaserade recept och matinspiration och att säga att man tycker synd om de många djur som dödas i biljoner, utan att man skall anklagas för att vara dum.
Jag skrev bara, utan skällsord emot någon alls och helt stillsamt utan hårda ord, i startinlägget, dels med positiv vinkel att många goda vegetabiliebaserade och spännande rätter finns, att jag har medlidande med djuren och att jag ser vegetabiliebaserade alternativ som positiva.