Inlägg från: Anonym (Djurvän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-31 03:35:29 följande:
    Har du någon källa till ditt allra första påstående? Jag har snarare hört att en majoritet av alla veganer återgår till omnivorism i slutändan. 

Sen kan du lägga ner din larviga halmgubbe i den andra meningen. Jag har aldrig påstått mig leva på vegofärs under min tid som vegetarian utan åt varierat då också. Dock inte tillräckligt då min kropp behövde HEMJÄRN (jag kan upprepa detta tills du lär dig att fatta min poäng) för att fungera optimalt och detta finns inte i vegetabilier. 

Jo, det du gjort hela tiden i denna tråd är att moralpredika eftersom du inte ser till något annat perspektiv än ditt eget vilket också gör dig väldigt inskränkt.

Också oerhört nonchalant av dig att vägra se till hur verkligheten faktiskt råder. Män och kvinnor ÄR olika och kvinnor har oftast en lägre järnhalt än män, just för att de menstruerar en vecka i månaden. Således så är inte din blodfattiga diet något optimalt för alla, långt ifrån, skulle jag säga. 

Det är inte bara min uppfattning utan en överväldigande majoritet av jordens befolkning som väljer att tillföra kött och andra biprodukter från djur i sin diet och se djur som mat. Det är inget konstigt med detta. Människan är ingen naturlig herbivor, det har vi heller aldrig varit. 
    Att bry sig mer om djurens välmående än människors hälsa är onaturligt på riktigt. Du ser inte detta någonstans i övriga djurriket, att arter bryr sig om andra arter framför sin egen. 

Ja, det finns med all säkerhet många rovdjur som hade betraktat mig som villebråd och gärna ätit upp mig om de fick tillfälle. Inget konstigt med detta utan snarare naturens mening. Nu råkar jag dock ha hjärna nog att hålla mig borta från såna djur eftersom jag är människa och kan tänka längre än så. 

Ha det så trevligt med ditt onaturliga leverne då. Fast det tror jag inte att du kommer få. Tråkigt och andefattigt att leva veganskt och dessutom ohälsosamt.

Och det spelar ingen roll om du tittar på Disney eller inte. Ditt naiva resonerande kring nyttodjur vittnar om en sådan barnslig världssyn oavsett. 

Av de som blir veganer i tonåren slutar många pga flera orsaker-bla det sociala trycket/ de gifter sig med en icke vegansk person etc etc, Många tonåringar har inte tänkt igenom sina val ordentligt och har dåliga kunskaper i näringslära och annat. Jag blev först laktovegetarian vid ca 35 och vegan efter 50, och hade tänkt igenom då.

Jag tänker inte försöka bevisa något - men jag har ett relativt stort nätverk och har tagit del av ett relativt stort antal mäns och kvinnors erfarenheter, och erfarenhet säger en del som jag tycker inte stämmer med ditt totala svartmålande av veganers kost. Inte alla veganer mår så dåligt som du verkar uppfatta det som. Det finns även lyckliga veganer.

Du tolkade mig fel, Jag påstod inte att just du levde på soja- och quornfärs.

Jag vet inte exakt hur just din kroppskemi är, men jag vet fortfarande att det finns många olika sätt att variera kosten. Det handlar inte bara om att variera utan även om hur man varierar den-vad man äter m.m.  Jag vet i alla fall att det FINNS män och kvinnor som inte har järnbrist och lever ANTINGEN som vegetarianer (vilket jag började som eller veganer. 

En ärlig fråga :Moralpredikar då eventuellt  inte du själv i så fall- med din relativt hårda ton? Jag har inte ens använt Ord som "rätt"/"fel"/"god"/"ond". Nej-detta är enbart att uttrycka sig i en debatt, inget moralpredikande. Dessutom är det fortfarande frivilligt att läsa + att det måste vara tillåtet att drivas av kärlek till även de icke mänskliga kännande varelserna - att se bortom det mänskliga , att ha en mer utsträckt omsorgscirkel. Det måste vara OK. Nej, det är inte inskränkt.

I mina nätverk och bland de jag känner med flera  finns de som inte har järnbrist och som är kvinnor. 

Jag har aldrig sagt att man inte skall bry sig om människor. Man kan bryssoig både om djur och människor.

Jag är inte bunden vid att leva som vissa anser naturligt. Vi kan själva som individer välja vad vi konsumerar, t.ex äter. Det ingår också i naturen-möjligheten att välja som självständig individ. Det finns exempel på altruism i djurvärlden över artgränserna faktiskt

Exakt vad menar du med "naturens mening"? Hur kan alls naturen ha en "mening"? Är naturen en individ? Bara en individ kan ha en mening.

Exakt vad menar du med andefattigt här?

Hur kan du veta att jag har tråkigt? tror du inte jag kan laga god mat?

Ordet "nyttodjur" är de facto ett värdeladdat ord med subjektivt innehåll. För som sagt skulle ett lejon kunna se både mig och dig som varandes "nyttodjur".

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-02 13:25:36 följande:
    Take a wild guess Einstein. 
    Jag vill ha svar av dig. Du har faktiskt en hård ton på ett sätt som jag inte har. Jag är en "snäll vegan",Glad
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-02 13:50:32 följande:
    Nej, du är verkligen ingen snäll vegan eftersom du vägrar ta hänsyn till det faktum att inte alla mår bra av veganism eller vegetarianism. Du nonchalerar alla mina tidigare poänger vilket gör det helt omöjligt att respektera dina åsikter. 

Du är inte mer värd i mina ögon heller bara för att du påstår dig bry dig om andra djur. Inte när du samtidigt struntar i djur av din egen sort som mår dåligt av veganism och fått återgå till att bli allätare. Sluta sprida en massa lögner. 

Är et inte snarare så att du läser in saker jag inte har skrivit? Jag har inte skrivit  "veganism är för alla".  Själv började jag som laktovegetarian när jag skippade kött o fisk.

Jag bemöter en del du skriver, men jag läser allt.

Inte heller har jag skrivit "jag är mer värd".

Jag struntar inte i människor. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-02 14:15:01 följande:
    Jo, du struntar i människor eftersom du tidigare skrivit att du hoppas att hela världen blir vegansk i framtiden. Då bryr man sig inte om människor som mig ex., som försökt få dig att begripa i typ 20 inlägg nu att jag inte mådde bra av att vara utan kött då mina järnvärden dök ner till bottennivå nästan, efter 17 år av självplågeri. 

Det är klart att jag hoppas på en till större del vegansk värld än idag, men jag har inte sagt att alla utan undantag måste bli veganer.

Däremot kan jag säga att om jag kunde bli det så finns det i alla fall fler som kan. Jag var nämligen väldigt "anti-vego" själv.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (M) skrev 2025-01-02 20:05:46 följande:

Miljömässigt är det väl snarare möjligen en varierad kost med något mer vegetariskt än idag. 

Jag menar grönt och frukt funkar sisådär att odla på våra breddgrader, vilket gör det mesta grönt till säsongs varor. Skulle man ändå odla året runt krävs enorma mängder energi för att göra det. Annars så krävs ju transport av dessa produkter från andra länder. Sedan har vi de alternativ ts tar upp där det mesta är processat alltså tillverkat av industrin sällan miljömässigt försvarbart om man ska vara ärlig. Sedan har vi det faktum att utan organiska gödselmedel ökas också utsläppen för att producera och transportera konstgödsel.

Ekologisk mat skulle inte finnas längre. Det skulle heller inte vara försvarbart då vi skulle behöva odla ännu mer än vad vi gör nu och mer andra grödor som är svårare att odla vilket sannolikt skulle öka behovet av växtskyddsmedel. För ja ska vi täcka upp för de näringsämnen som fås genom en mer varierad kost så behövs andra grödor än vad vi i huvudsak odlar nu. Priserna på maten skulle också öka ännu mer och svinnet skulle öka drastiskt eftersom den mat vi odlar som inte håller kvaliteten som krävs för livsmedel idag först och främst blir till foder. 

Priserna skulle också öka eftersom det cirkulära inom jordbruket skulle försvinna med att odla mat och även foder till djuren som ger gödsel som gödslas på maten och fodret idag inte skulle finnas. Detta innebär att alla lantbrukare skulle vara tvungna att köpa in sitt gödsel alltså en ökad kostnad. Utöver inkomstbortfallet av att inte ha djur som ju är en inkomstkälla utöver allt annat som de ger. 

Biogasproduktionen skulle störtdyka. Mycket mark skulle sluta användas helt med följd att det växer igen, betesmark som ofta pratas om i sammanhang som biologisk mångfald. Sannolikheten är att vi skulle få några få stora lantbruks bolag som äger hela marknaden, eftersom många mindre är beroende av just djuren, delvis för att mycket mark inte duger till mycket annat än bete för djur. Just nu diskuteras också att man ska börja plantera skog på åkermark bl.a. för för en mer långsiktig kolsänka, vilket skulle innebära mindre odlingsbar mark när man skulle behöva mer. 

Vall som odlas på åkermark för foder är en exemplarisk gröda då den är flerårig till skillnad mot de flesta som är ettåriga och skapar en friskare jord och fungerar som kolsänka under tiden den odlas. 

Alltså effekten av att hela samhället skulle sluta med kött skulle vara helt enorm. Omställningstiden skulle behöva vara väldigt lång och vi skulle av många anledningar få räkna med mycket högre livsmedelspriser, som också skulle bli påverkade i ännu större utsträckning av ett dåligt odlingsår än vad det redan gör. 

Jag tror att samhälls mässigt och miljömässigt skulle sannolikt det bästa vara mer småskaligt och närproducerat. 

Jag är djurrättsaktivist och inte miljöaktivist. Jag är höger-djurrättsman (långt åt höger) och vegan av främst djurrättsskäl , inte miljöskäl och inte hälsoskäl (Men som bonus har jag dock ändå tyckt mig uppleva klart förbättrat blodflöde i kroppen/ renare blodkärl i samband med att jag blev vegan.)

Något som är synd är att djurrättsfrågan är helt bortglömd. för idag talas det bara miljö. Alltid när det tals vegetariskt eller veganskt skall det kopplas till klimatet, och jag som verkligen brinner för djurrätt tycker det är synd. Jag tycker att mer än en fråga åt gången skall kunna beaktas och vara aktuell i ett samhälle.

Jag säger inte alls att det är generellt fel med import/export av livsmedel, Jag säger inte alls att allt måste vara svenskproducerat. Däremot använder tex Gogreen svenska råvaror, så proteingrödor odlas faktiskt i Sverige och det vill jag utveckla - verkligen.

Själv har jag ingen princip om att generellt välja ekologiskt. Jag tror varken att det alltid är bäst miljömässigt eller djurrättsmässigt. Jag har faktiskt tex valt bort ett stort företags grå förpackningar med havremjölk, då dessa är ekologiska och har sagts vara gödslade med benmjöl( även om DR har ansett det som en vegansk produkt, då jag i det sammanhanget är radikalare än Djurens Rätt). jag är på sikt för en successiv utfasning av uppfödning av kött- o mjölkdjur o av fisket. Jag tror att med en långsiktig övergång så måste det inte bli sådana "hemska" konsekvenser  som du talar om.

Det finns alternativa användningar för betesmark. Ja t.ex. har inte alls något emot mer skog i Sverige på lång sikt. Jag tycker om skogsmiljöer och skog kan ge stora inkomster, bla exportinkomster,

Biogas kan produceras på olika sätt, bla från sopor och rötslam. Sedan vill jag absolut understryka att jag INTE föreslår TVINGANDE LAGSTIFTNING . Jag säger inte "förbjud producentledet". Istället säger jag att jag vill vara med och påverka värderingar och efterfrågemönster i konsumentledet - och detta mycket långsiktigt. Jag vill tex gärna vara med och sprida och popularisera goda veganska recept. Det kan väl inte vara så fel? Eller...?.

En omställning till ett i huvudsak veganskt samhälle går inte över en natt, utan det handlar i så fall om en successiv förändring enligt tillgång och efterfrågan, alltså de ekonomiska lagarna- inte statens rent juridiska lagar (som jag ser det).

Jag har ingen princip om att allt måste vara småskaligt eller närproducerat, Jag är så långt från miljöpartistisk ideologi man bara någonsin kan komma-i typ alla frågor.

Jag känner en inre glädje och mer frid i förhållande till djur när jag nu inte längre efterfrågar uppfödande och dödande av djur - som jag gjorde på den tiden jag själv var en inbiten storkonsument, till och med frossare, i animalier. På den tiden tänkte jag att jag "är typ den siste i hela världen som blir vegetarian". Och här är jag nu-blev först laktovegetarian och senare efter ett antal år vegan. Glad

• Anonym (Djurvän)
    Eurydike skrev 2025-01-03 12:17:48 följande:

Mitt julbord var nästan helt veganskt, förutom mimosasallad och två ostar. Nästa år får det bli helt veganskt 😋

Amen syster. Ja någon gång fuskar jag väl  själv med tex någon bit toblerone till jul (mjölkprodukter men aldrig kött/fisk).
  • Anonym (Djurvän)
    Eurydike skrev 2025-01-03 21:38:03 följande:
    Kan förstå att du fuskar ibland, det gör jag med, men jag tycker bara att det är skönt att slippa köttet. Jag har alltid undvikit kött i mat, så jag får säkert i mig mer protein nu när jag inte bara äter sås och kolhydrater 😅 Det finns riktigt god vegansk choklad som jag brukar beställa när jag vill lyxa till det. Den är svindyr, men det kan det vara värt ibland 😋 Jag hittade också en box med veganska julostar som jag ska beställa nästa år. Några av ostarna har jag ätit förut och de är väldigt lika vanliga mögelostar 🧀
    Tack för tips. Ja, själv började jag också som laktovegetarian när jag skippade kött/fisk/skaldjur och var det ganska länge efter det.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (M) skrev 2025-01-03 16:05:07 följande:
    Jo men hållbarhetsaspekten går ju inte att bortse ifrån oavsett om man pratar miljömässigt eller ekonomiskt. Du bortser från det mesta jag tar upp med svaret att du inte pratar om miljömässiga frågor. Det faktum att djuren är en del av det cirkulära systemet som lantbruk generellt bygger på är inte något man bara kan bortse ifrån. Vi har också det faktum att jordhälsan skulle bli sämre utan djurhållning. Det är bevisat eftersom konstgödsel inte är en ren ersättning av naturgödsel utan bara ett tillskott av de kortsiktigt viktigaste näringsämnena, långsiktigt utarmar det jorden. 

De produkter som skulle behöva odlas mer av är generellt också grödor (exempelvis balj- och oljeväxter) som inte går att odla intensivt på samma plats till följd av växtsjukdomar vilket begränsar möjligheterna till den ökade produktionen som skulle krävas. Dessutom är många utav dessa grödor rätt så specifika med vilken jordart de växer i vilket gör det till en olönsam gröda på många platser till följd av dåliga skördar. 

Vi vill ha hållbara jordbruk där man tar tillvara så mycket som vi kan, att vi använder kött och benmjöl att gödsla med är ett utmärkt sätt att ta tillvara på restprodukter. Ja skog är bra, men att få ut mycket mat på mark som vi inte kan odla mat på (betesmark) tycker jag är viktigare i ett samhälle med ökad befolkning och där vi faktiskt borde tänka på beredskap för eventuella kriser. Dessutom pratar man ju om att odla skog på åkermark, som kanske för länge sedan var skog som sannolikt den mesta marken var för riktigt länge sen om man ska vara sån. Det är ju vad man ska göra i Danmark nu. Hur håller det ihop med en ökad befolkning men minskad matproduktion? Att vall (foder) är något som stöds utav forskningen för en förbättrad jordhälsan bl.a. här har vi en del i det cirkulära systemet där alla delar i jordbruket stöttar upp varandra. Dessutom borde vi vara riktigt rädda om och ta hand om vår matjord får annars kommer vi till slut inte ha mat alls.

Att man redan idag dessutom pratar om att maten är dyr så är det inget mot vad som skulle hända om vi skulle gå över till det du förespråkar. Detta skulle som alltid drabba de som har det sämst ställt, att vi har kött och mjölkprodukter gör det förhållandevis enkelt och hyfsat billigt att se till att folk får näringsriktig mat. För faktum är att för att en vegetarisk kost långsiktigt ska fungera för gemene man behövs en avsevärt ökad kunskap för att folk skulle veta hur man äter rätt för att få i sig alla näringsämnen som behövs.

Behovet av kosttillskott skulle också öka, då vi normalt får i oss vitamin B 12, D vitamin och järn via animaliska livsmedel. Så vi skulle sannolikt se ett ökat problem med näringsbrist i samhället. 

Skulle något dessutom hända i världen som begränsa importen av mat skulle vi dessutom blir ännu mer sårbara eftersom det är väldigt svårt att leva på endast vete, morötter och socker, som är det enda vi är självförsörjande på idag men vi ligger rätt bra till vad gäller mejeriprodukter, ägg och griskött så med det som komplement skulle vi sannolikt klara oss bra mycket bättre.

I ett land som Sverige där vi är begränsade av en kort odlingssäsong och annat jag tagit upp är det inte realistiskt. Sen är jag inte emot vegetarisk eller vegansk kost som så, och äter själv vegetariskt ibland som en del i en varierad kost, man behöver ju inte äta kött varje dag såklart.

Jag har inte sagt att hållbarhet är oviktigt, bara att för mig personligen så har djurrättsfrågan varit avgörande, Jag "litar" inte riktigt på miljöveganer. De har människan i centrum - inte de som får betala det yttersta priset för animalierna-djuren själva. Dessutom ingår ändå inte uppfödda djur i något "naturligt" (om man nu ska använda ett sådant ord). De finns för att de har fötts upp av människor. Det finns andra kretslopp också.

Vad gäller handelsgödsel så tror jag att det går att utveckla och förbättra mycket. Jag är själv en utexaminerad civilingenjör i kemiteknik - med just livsmedel som inriktning sista studieåret.

På lång sikt tror jag det går att balansera tillgång och en ökad efterfrågan på bla baljväxter. Viktigt är också att arbeta med befolkningsfrågan, tex FN:s arbete. Jag tror att den exponentiella folkökningen (antalet människor har mer än fördubblats under min livstid) måste brytas. Men ekonomisk utveckling och utbildning som ger företagsamhet etc brukar också sänka nativiteten,- På lång sikt - och ett vegetabiliebaserat samhälle är ett mycket långsiktigt projekt- är jag för inte bara en stabilisering utan även en minskning av den mänskliga världsbefolkningen. Jag säger inte heller att allt måste vara närodlat. Jag är inte generellt emot internationell livsmedelshandel.

Jag understryker åter att jag INTE är för statligt lagtvång utan en successiv och mycket långvarig övergång pga succesivt ändrade värderingar och successivt ändrade efterfrågemönster, så det finns tid att göra anpassningar med tanke på de sämst ställda.

Jag är inte emot kosttillskott, B12 har jag själv tagit, men det mesta går vad jag förstår att hitta i vegetabiliebaserade livsmedel.

Sedan är det inte alls så att det är bara morötter, socker och vete som odlas i Sverige. Ett vegoföretag som är känt och använder svenska råvaror år Gogreen, och tex vegetabiliska proteinkällor finns en hel del, även sådana som går att odla här. Dessutom-vore det i ett absolut krisläge och jag hade att välja på att svälta ihjäl eller äta animalier skulle jag äta animalier. Men som det nu är tänker jag aldrig gå tillbaka till animalier. Jag har mer frid i mitt hjärta gentemot mina icke mänskliga medvarelser och jag har uppfattat det så att jag fått bättre blodflöde i den perioden då jag blev vegan

Jag tänker fortsätta att dela goda vegetabiliebaserade recept. Det kan ingen hindra mig från, och jag tänker fortsätta att tala för djurrätt -dock inte den "vanliga svenska vänsterdjurrätten".(är både högerman samt troende så jag står så långt ifrån dessa strömningar som är möjligt). Jag är snarare  inspirerad av sådana som Andrew Linzey än av sådana som Peter Singer.

Tack för att du håller en god och lugn ton och skriver mycket seriöst och genomtänkt! Det är trevligare att diskutera med dem som så gör än med de som är mer "argsinta",  Glad

• Anonym (Djurvän)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:39:05 följande:

Det är en jävla tur att jag inte umgås med några vetetarianer eller veganer eftersom accepterar inte mina gäster kött, fisk och fågel som fullvärdig kost så får de ha med sig egen mat och tillaga. Man kan laga så oerhört många top of the line rätter bara baserat på kött, fisk och fågel med tillägg som potatis, potatisgratäng, potatismos, pasta i alla dess former, ris, rotmos, gul lök, spenat, brocolli, ärtsoppa, bruna bönor mm mm mm.

Fast nu finns det ju en del av oss veganer eller vegetarianer som inte kräver så mycket och är snälla och artiga och inte kräver att du ska laga något annat, och inte gör något väsen av sig. Jag är lite sådan, Det är bara här i debattråden jag uttrycker åsikter.Glad
  • Anonym (Djurvän)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:59:04 följande:
    Mitt inlägg kanske blev lite felvinklat men förstå mig om jag uttrycker det så här. Det är betydligt fler vegetarianer och veganer som kritiserar kött, fisk och fågelätare än vad det är kött fisk och fågelätare som kritiserar vegetarianer och veganer. Gråter

Själv skulle jag nog kalla mig för ALLÄTARE!

Det kan vara fler. Där kan du har rätt - men jag möter i debatten ofta ganska "hårda"/"argsinta" omnivorer.

Sedan förespråkar jag vegetariskt, men en skillnad är ju att djur är upplevande varelser på ett sätt som, vad jag vet, inte växter är. (Jag vill vara deras röst som får betala det yttersta priset för animalierna, och inte kan tala för sig själva.) Dessutom-om växter också skulle vara upplevande organismer-så är det så att man vill värna dem är det   nog ett utmärkt val att äta vegetariskt-för det går åt massor av växter till djuruppfödning - och det glöms ofta,

Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet