Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
Sen kan du lägga ner din larviga halmgubbe i den andra meningen. Jag har aldrig påstått mig leva på vegofärs under min tid som vegetarian utan åt varierat då också. Dock inte tillräckligt då min kropp behövde HEMJÄRN (jag kan upprepa detta tills du lär dig att fatta min poäng) för att fungera optimalt och detta finns inte i vegetabilier.
Jo, det du gjort hela tiden i denna tråd är att moralpredika eftersom du inte ser till något annat perspektiv än ditt eget vilket också gör dig väldigt inskränkt.
Också oerhört nonchalant av dig att vägra se till hur verkligheten faktiskt råder. Män och kvinnor ÄR olika och kvinnor har oftast en lägre järnhalt än män, just för att de menstruerar en vecka i månaden. Således så är inte din blodfattiga diet något optimalt för alla, långt ifrån, skulle jag säga.
Det är inte bara min uppfattning utan en överväldigande majoritet av jordens befolkning som väljer att tillföra kött och andra biprodukter från djur i sin diet och se djur som mat. Det är inget konstigt med detta. Människan är ingen naturlig herbivor, det har vi heller aldrig varit.
Att bry sig mer om djurens välmående än människors hälsa är onaturligt på riktigt. Du ser inte detta någonstans i övriga djurriket, att arter bryr sig om andra arter framför sin egen.
Ja, det finns med all säkerhet många rovdjur som hade betraktat mig som villebråd och gärna ätit upp mig om de fick tillfälle. Inget konstigt med detta utan snarare naturens mening. Nu råkar jag dock ha hjärna nog att hålla mig borta från såna djur eftersom jag är människa och kan tänka längre än så.
Ha det så trevligt med ditt onaturliga leverne då. Fast det tror jag inte att du kommer få. Tråkigt och andefattigt att leva veganskt och dessutom ohälsosamt.
Och det spelar ingen roll om du tittar på Disney eller inte. Ditt naiva resonerande kring nyttodjur vittnar om en sådan barnslig världssyn oavsett.
Av de som blir veganer i tonåren slutar många pga flera orsaker-bla det sociala trycket/ de gifter sig med en icke vegansk person etc etc, Många tonåringar har inte tänkt igenom sina val ordentligt och har dåliga kunskaper i näringslära och annat. Jag blev först laktovegetarian vid ca 35 och vegan efter 50, och hade tänkt igenom då.
Jag tänker inte försöka bevisa något - men jag har ett relativt stort nätverk och har tagit del av ett relativt stort antal mäns och kvinnors erfarenheter, och erfarenhet säger en del som jag tycker inte stämmer med ditt totala svartmålande av veganers kost. Inte alla veganer mår så dåligt som du verkar uppfatta det som. Det finns även lyckliga veganer.
Du tolkade mig fel, Jag påstod inte att just du levde på soja- och quornfärs.
Jag vet inte exakt hur just din kroppskemi är, men jag vet fortfarande att det finns många olika sätt att variera kosten. Det handlar inte bara om att variera utan även om hur man varierar den-vad man äter m.m. Jag vet i alla fall att det FINNS män och kvinnor som inte har järnbrist och lever ANTINGEN som vegetarianer (vilket jag började som eller veganer.
En ärlig fråga :Moralpredikar då eventuellt inte du själv i så fall- med din relativt hårda ton? Jag har inte ens använt Ord som "rätt"/"fel"/"god"/"ond". Nej-detta är enbart att uttrycka sig i en debatt, inget moralpredikande. Dessutom är det fortfarande frivilligt att läsa + att det måste vara tillåtet att drivas av kärlek till även de icke mänskliga kännande varelserna - att se bortom det mänskliga , att ha en mer utsträckt omsorgscirkel. Det måste vara OK. Nej, det är inte inskränkt.
I mina nätverk och bland de jag känner med flera finns de som inte har järnbrist och som är kvinnor.
Jag har aldrig sagt att man inte skall bry sig om människor. Man kan bryssoig både om djur och människor.
Jag är inte bunden vid att leva som vissa anser naturligt. Vi kan själva som individer välja vad vi konsumerar, t.ex äter. Det ingår också i naturen-möjligheten att välja som självständig individ. Det finns exempel på altruism i djurvärlden över artgränserna faktiskt
Exakt vad menar du med "naturens mening"? Hur kan alls naturen ha en "mening"? Är naturen en individ? Bara en individ kan ha en mening.
Exakt vad menar du med andefattigt här?
Hur kan du veta att jag har tråkigt? tror du inte jag kan laga god mat?
Ordet "nyttodjur" är de facto ett värdeladdat ord med subjektivt innehåll. För som sagt skulle ett lejon kunna se både mig och dig som varandes "nyttodjur".