Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
Utseende/Smaktyp/Konsistens - men visst tycker jag det är OK att kalla det något annat också.
Depression, anemi och vitamin B12-brist hände efter 17 långa år av vegkost som man dessutom aldrig blev mätt på heller. Kraftigt håravfall och kala fläckar i skallen som tog flera månader att växa ut, efter att jag bestämde mig för att återgå till den kost min kropp behöver för att kunna uppta rätt näring.
Behöver hemjärn och animaliskt B12 för att fungera optimalt, inte undermåliga syntetiska vegtillskott som blutsaft eller Vegetariana. Fullkomligt meningslöst skräp som inte hade noll effekt på ens egen hälsa.
Jag tror att du inte åt en optimal kost. Jag har som sagt bra värden enligt senaste sådana kollen. Vad gäller B12 finns olika troligen bättre och sämre tillskott. Vad gäller mitt hår kan jag säga som äldre man att jag har både hårmängd och hårfärg som kan tas för en yngre man än vad jag är.
Var du möjligen tonåring när du blev vegan? Många sådan har hoppat in i det utan att ha de tillräckliga kunskaperna.
Jag åt både ?rätt? mat och kosttillskott som vegetarian. Blev ändå sjuk och nedsatt.
Symtomen försvann också kort efter att jag återgick till att äta kött, fisk och fågel. Ingen svår matematik precis.
Och jag kommer inte att offra min hälsa igen för några slumpmässiga nyttodjur som jag har noll anknytning till och som knappast bryr sig om mig i retur heller. Precis som jag inte tänker låsa in mig i lägenheten och aldrig gå ut, för att riskera trampa på några slumpmässiga insekter. De är också kännande varelser.
Sen är jag högst tveksam till att äldre veganer överlag skulle ha hälsa som en 20-åring, med tanke på hur slitna, tärda och bleka de brukar se ut.
Jag har ingenstans påstått att alla äldre veganer har en hälsa som en ung person. Däremot har tydligen inte vegankosten haft så negativ inverkan på mig som vissa kanske tror att den borde ha. Det var till mig sköterskan sa att jag hade värden som en ung person. För att ta ställning till om du åt, som jag ser det, rätt skulle jag behöva veta exakt vad du åt och det går förstås inte att reda ut i en kortfattad debatt, För min del började jag som laktovegetarian när jag skippat kött/fisk men gick senare över till veganskt
Sedan har jag inte alls sagt som en befallning "Du ska äta vegetariskt eller veganskt". Däremot sa jag att jag personligen ser det som djurvänligare. Sedan har jag själv en kärlek till dessa "slumpmässiga" (som du kallade det) djur som föds upp eller dödas som vilda, även om jag aldrig sett dem. För min egen personliga del kan det inte hjälpas att jag känner större frid i mitt hjärta i förhållande till djur nu. Jag kan inte göra något åt dina känslor, men jag följer mitt hjärta och känner glädje i att göra det -speciellt som jag själv var storkonsument av animalier förr - ja till och med "frossare",
Jag har inte sagt något om tvång. Jag bara har som idealvision att på lång lång sikt skall andra värderingar bli vanligare och uppfödning av djur och fiske fasas ut långsiktigt- inte genom statligt tvång utan genom vikande efterfrågan.
röst på ugnsrostad blomkål, simpelt men toppen
Kalla dig vad du vill, men det är ju inte lika mycket poäng med det. I de ena fallet handlar det om att beskriva något man äter - och egentligen finns 4 faktorer-form/färg/konsistens/smaktyp + att de flesta vet vad köttbullar är (ja jag åt sådana innan jag blev först laktovegetarian och sedan vegan) och kan då snabbt få en bild av det.
Vegan betyder (enligt mitt språkbruk): "Person som inte konsumerar några djurprodukter alls". Laktovegetarian = "Person som inte äter kött/fisk/ägg men äter mjölkprodukter". Lakto-ovo-vegetarian = "Person som inte äter kött/fisk men däremot mjölkprodukter/ägg". Jag tycker "köttätande vegan" blir otydligare i vad som menas.