Inlägg från: Anonym (Du so mo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du so mo)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Tipsar om vegetarisk Jansson. Blir jättegod med soltorkade tomater och oliver, då får man den där lite syrliga umamismaken också. 

• Anonym (Du so mo)
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 15:02:25 följande:
    Jag förstår dig! 

Tycker att köttindustrin i sig är väldigt grym. Därför äter jag vilt hellre för då är det människor som lägger ned tid på att jaga och använda lite strategi istället för att pumpa in djur på löpande band. Det låter inte som bra jägare att rulla in djur på ett slakteri. 

Bara för att det är naturligt för oss att äta kött betyder det inte att vi behöver begå folkmord på djur på stora industrier. Även om jag är en del av den processen vilket jag jobbar för att bli bättre på att se andra alternativ.
    Såg precis du är vad du äter på Netflix. de ställde tvillingpar mot varandra (där den ena fick äta vegansk och den andra carnivore diet). Köttindustrin är ganska hemsk. Allt från laxodlingar till gris och nöt.
  • Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:46:37 följande:
    Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
    Så sarkastisk. Hur tror du vegetarisk variant på Jansson ser ut?
  • Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.
    Du verkar lättstött.
  • Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 15:31:29 följande:
    Jag kallar mig då köttätande vegan. Om det inte spelar någon roll vad man kallar saker.
    Hamburgers innehåller ingen ham, buffalo wings innehåller ingen buffel.
    Finns det inga andra saker som du kan gå och bekymra dig över? Du får gärna kalla dig för köttätande vegan om det gör dig lycklig i det här sammanhanget. Du inbillar dig säkert att andra blir kränkta av det då du själv blir så lättkränkt. 
  • Anonym (Du so mo)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-27 13:56:04 följande:

Det finns gott om kvinnor och män som inte har järnbrist och som är vegetarianer eller veganer.

Man kan inte leva enbart på måltider med sojafärs och quorn. "Knepet" är nog snarare att ha en mycket varierad kost och få i sig olika näringsämnen från olika livsmedel

Alla kan vara överkänsliga mot några saker. Själv har jag aldrig fått något sådant av quorn - men jag äter det dock sällan. Inte alls softa.

Det måste vara tillåtet att diskutera en etisk fråga utan att det kallas för det värdeladdade ordet "moralpredikande"/ även då man inte har den åsikt du stöder. Anser du allt framförande av synpunkter i en etisk debattfråga som du inte delar för "moralpredikande"? Dessutom är det 100% frivilligt att ta del just av mina ord,

Kvinnor? Jag skiljer inte på kvinnor och män här.

För min del är det bla pga kärlek jag har till djur och den glädje i hjärtat jag nu har i förhållande till dem på ett sätt jag inte hade på den tiden jag själv var storkonsument, till och med frossare, av animalier. När jag ser tillbaka på den jag var då skulle jag inte exakt säga att mitt dåtida jag var en verklig djurvän.

Orden "matdjur" och "slumpmässiga" är dina värdeladdade ord som du använder för att "förminska" djur.. Dessa djur ser ju sig inte själva som vad du kallar "matdjur" och då kan ju kanske någon lika gärna se mig eller dig som "slumpmässig". Någon som hypotetiskt ville äta dig skulle kunna kalla dig ett "matdjur".

Jag strävar inte efter det så kallade "naturliga" som självändamål.

Det har inte ett dyft med någon Disney att göra. Jag ser inte ens på sådana filmer.

Precis, det finns mängder av vegetarianer och veganer som inte har några problem alls. Tycker snarare det är enbitna köttätare som tar de största riskerna med sin kosthållning och hälsa.
  • Anonym (Du so mo)
    Rataxes skrev 2024-12-27 20:59:10 följande:

Själv har jag inga problem med detta, det finns så gott som obegränsat med vildsvin (och hjort) där vi bor. Vildsvinsskinka smakar alldeles förträffligt. Det kött vi ibland köper kommer från gårdsslakterier. 
    Bra även ur ett preppingperspektiv med att kunna jaga själv. Frysen alltid full med mat.

Chang Frick?
  • Anonym (Du so mo)
    Rataxes skrev 2024-12-27 22:08:43 följande:
    Nej, men jag uppskattar jämförelsen 😎

Du kände tydligen ett behov av att avfärda min Chang Frick fråga. Det berättar mer för mig än om du skulle välja att ignorera den.

"Chang Frick" är väl inte en jägare som är uppskattad av riktiga jägare förresten. (Sorry)

• Anonym (Du so mo)
    Rataxes skrev 2024-12-27 22:59:34 följande:
    Vad jollrar du om?
    Jag är inte Chang Frick, men uppskattar hans frispråkighet och humor. Att någon kopplar ihop mig med.honom tar jag som en komplimang.

Vad är "riktiga jägare" för något? De som sitterr i ett torn och väntar på att en älg ska komma förbi? Eller en som jagar rödlistade lokatter med hund?
    Jag förväntade mig nästan att du skulle skriva något liknande ovanstående XD
    typ: Chang Frick är inte alls en dålig jägare, det är alla andra jägare som är dåliga
    *fniss
  • Anonym (Du so mo)
    Rataxes skrev 2024-12-28 10:25:38 följande:
    Förklara då varför just Chang Frick är en dålig jägare Tomte
    Du kan ju inte ens beskriva vad en bra jägare är! 🤡
    Varför tar du det personligt? Du sa ju att du inte alls var Chang Frick...?
  • Anonym (Du so mo)
    Rataxes skrev 2024-12-28 16:33:54 följande:
    Varför drar du överhuvudtaget upp honom?

Har du någon issue med Chang kan du väl ta det direkt med honom på X istället?
    För att jag kallade Chang Frick för en dålig jägare sett från andra jägares synvinkel?
    hoppsan, du var då lättstött å Chang Fricks vägnar
    *host*
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet