Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 20:02:40 följande:
Förtjänar ingen lagbrytare någonsin en andra chans enligt dig?
Det var en hård syn.
Uttrycket "alla förtjänar en andra chans", håller jag inte med om. Det finns många som inte förtjänar en andra chans. Krigsförbrytare. Seriemördare. Psykopater som utan skuld eller ånger begår grova våldsbrott.
Men tycker du att TS man hör till denna kategori? Han har gjort jäkligt fel, men är det oförlåtligt?
Delvis beror det också på vilka brottsoffren är. Moraliskt är det värre att blåsa förvirrade äldre på några tusenlappar, än att blåsa staten på några hundra tusen genom att skattefiffla. Även om båda givetvis är fel.
Om TS partner vore min bror, son, morbror, kär vän, anställd (om jag vore arbetsgivare), ja då skulle jag vara beredd att ge en andra chans under rätt omständigheter.
Men som min partner? Aldrig! Vi skulle ha helt olika värderingar och jag skulle inte känna att jag kunde lita på honom alls efter ett sådant svek.Och skulle inte vilja att han hjälpte till att uppfostra vårt barn med sneda värderingar. Han har alltså med berått mod äventyrat vår framtid tillsammans, sett till att vi inte kan ses, förstört sin ekonomi, varit opålitlig! Jag kunde stå ut med det från tex min bror tror jag, men aldrig från någon jag delar säng med. Vi skulle vara för olika. Flera år i fängelse, det är frågan om ett grovt brott. Skulle inte stå ut med någon som är så korkad att han drar på sig detta.