• Terraste

Vill inte gå

Hej! 
    Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj. 

Jag vill inte gå längre på detta bröllop, det är min makes systers bröllop. Det började för några veckor sen. 
    Min man tar med barnen och åker till hans föräldrar. Dom är där länge och hälsar på. Senare på eftermiddagen kommer man och barn hem. Min man berättar vad hans kära mor har sagt.
    Låt mig försöka citera:
    "Du och T måste se till att ha fina kläder på bröllopet. Ni är inte mycket för att klä upp er och kommer ofta i vanliga halvdana kläder när ni hälsar på och när ni är hemma. Ni ska inte behöva känna er uttittade på bröllopet för att ni klär er fel. Jag kan hjälpa T att köpa kläder så att det blir rätt"
    Min man berättar att hans mor inte ville att jag skulle ta illa upp så därför säger hon det när jag inte är där. Jag tog illa upp. Jag klar mig vardagligt, jeans och T-shirt eller alternativt mjukisbyxor i T-shirt för det är det jag trivs i. Är det tillställningar så klär jag upp mig. Jag var på bröllop förra året och hade då en ljusgrön långklänning med lite blomstertid på överdelen ä. Jättefin är den.

Hur som helst. Dagen efter ringer bruden min man och säger att hon gärna följer med mig och shoppar till bröllopet. För hon jade pratat med sin mor och modern hade berättat att jag behövde hjälp att hitta kläder. 
    Jag blev både ledsen och förbannad. Gick några veckor och nu har jag beställt kläder som jag fått hem. En grå kavaj med tillhörande kjol och topp, en blå långärmad vadlång klänning och en lavendellila byxdress.
    Nu till det som gör att jag inte längre vill gå. Kostymen är som sagt grå och linnet är champagne färgat. Bruden godkände inte toppen, den är för vit, kjolen och kavajen är för mörk. Den blå klänningen godkändes inte heller för den var för vardaglig och lavendellila passade inte på ett bröllop. Jag har alltså köpt kläder för att kunna ha på bröllopet. Ska skicka tillbaka allt.
    Hon erbjuder sig återigen att följa med och välja kläder. 
    Eller att jag ska ta klänningen från förra årets bröllop. Den klänningen är golvlång, har smala axelband och v-ringad urringning och plus att jag var höggravid när jag bar den. Den går emot alla principer vad gäller klädkod kavaj och den var absolut inte godkänd för några veckor sen. 

Och inte nog med det så kom svärmor över med 3 olika klänningar som hon köpt och tyckte jag skulle ha på bröllopet.

Jag vill inte längre gå på bröllopet. Detta vet även min man om och han tycker att jag ska bita ihop och fira med dom. Jag känner mig inte ens välkommen då jag inte ens kan få välja kläder. Jag är 35 år och blir behandlad som en fluglort.
    Jag funderar istället på att be min chef beordra in mig den dagen så jag har en anledning att slippa gå eller hoppas på att bli sjuk tills dess. 
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill inte gå
  • Anonym (Hej)

Jag hade inte gått! Punkt.

• TriC

Jag hade inte accepterat det där, och därför stannat hemma. 

Jag hade inte heller hittat på saker som övertid, utan markerat att de gått över gränsen. 

• Terraste

Jag är helt 100 på att vara hemma och strunta i det. Men sen är frågan vad det blir för konsekvenser av det.

• Anonym (E)

Jag hade blivit tokig, MEN jag hade sagt att jag löser kläderna själv och tagit på mig det jag ville och gått på bröllopet, hållt det avstånd det går utan att skapa dålig stämning. Jag håller helt med om att det är gränslösa men utesluter du bröllopet så kommer det att bli väldigt svårt att ha en bra relation i framtiden, så länge du är gift med din make så kommer de att finnas i ditt liv, man behöver inte älska varandra för det men det kan vara värt att vara den större personen och bita ihop denna gång, deras barn och era barn blir ju kusiner

• Anonym (Kim)

Det var värst vad du blir överkörd. Att oombett få hjälp med kläderna. Ok du verkar inte direkt ha sinne för kläder och klädkoder. Så å ena sidan behöver du hjälp. Inte tänkt på att be om råd själv? Att utebli är heller inget bra alternativ. Det kommer att få följder. Välj någon av svärmors klänningar. Gillar du den så ha den annars drar du på dig något du själv valt men med risk för att någon dissar det. Tänk på att det är mer som ska till. Hår, skor, accessoarer, makeup och hur du för dig. Du kan inte stövla fram som en skogshuggare utan lite grace. Låt de hållas. När bröllopet är över så tar du upp den kränkande situationen till diskussion. 

• Terraste
    Anonym (E) skrev 2024-12-10 22:50:46 följande:

Jag hade blivit tokig, MEN jag hade sagt att jag löser kläderna själv och tagit på mig det jag ville och gått på bröllopet, hållt det avstånd det går utan att skapa dålig stämning. Jag håller helt med om att det är gränslösa men utesluter du bröllopet så kommer det att bli väldigt svårt att ha en bra relation i framtiden, så länge du är gift med din make så kommer de att finnas i ditt liv, man behöver inte älska varandra för det men det kan vara värt att vara den större personen och bita ihop denna gång, deras barn och era barn blir ju kusiner

Det är det jag menar, jag försöker lösa kläder själv men vad jag än väljer så duger inget.
    Toppen och kjolen var jättefina och kavajen över var pricken över iet. Det tyckte t.o.m min make. Han tyckte även lavendeldressen var fin. Den blåa klänningen tyckte han var lite mer alldaglig men ändå tillräckligt fin för bröllop.
    Jag är inte mycket för att klä upp mig, känner mig mest obekväm så därför vill jag ha sånt jag trivs i och som ändå passar ett bröllop.
    Men när ingenting duger så bryter jag ihop och känner ett agg mot dessa 2. Så som dom 2 beter sig mot mig beter dom sig inte mot min makes brors sambo. Trolig anledning - hon klär sig som dom anser är korrekt.

För att vara helt ärlig så tror jag inte svärmor och svägerskan tycker om mig.
  • Anonym (Sara)

Det här är ju en engångshändelse, som kanske etsar sig fast som ett problem om inte alla blir nöjda, är det värt det? Kan du inte bara gå och shoppa med någon i familjen och ni hittar tillsammans något som både du och dom är nöjda med, det kan det väl vara värt för husfridens skulle, en enda gång. Ja jag tycker de är löjliga men ibland för man stå ut med att någon är löjlig, det är ju bara en gång. Resten av livet kan du bestämma helt själv hur du är klädd, bjud på detta att en gång gå dem till mötes, era relationer i framtiden blir antagligen lättare då. 

• Tow2Mater

Väljer de kläder till alla andra som ska komma också? Det här är ju löjligt. Strunta i dem och ta på dig det du anser passar.

• Anonym (M)

Varför visar du ens kläderna för dem, skyll dig själv då om du får åsikter.

• Anonym (E)
    Terraste skrev 2024-12-10 23:08:54 följande:
    Det är det jag menar, jag försöker lösa kläder själv men vad jag än väljer så duger inget.
    Toppen och kjolen var jättefina och kavajen över var pricken över iet. Det tyckte t.o.m min make. Han tyckte även lavendeldressen var fin. Den blåa klänningen tyckte han var lite mer alldaglig men ändå tillräckligt fin för bröllop.
    Jag är inte mycket för att klä upp mig, känner mig mest obekväm så därför vill jag ha sånt jag trivs i och som ändå passar ett bröllop.
    Men när ingenting duger så bryter jag ihop och känner ett agg mot dessa 2. Så som dom 2 beter sig mot mig beter dom sig inte mot min makes brors sambo. Trolig anledning - hon klär sig som dom anser är korrekt.

För att vara helt ärlig så tror jag inte svärmor och svägerskan tycker om mig.
    Det kan ju vara så enkelt att de aldrig sett dig uppklädd och sen kanske de tyckte att något annat skulle passa bättre, alltså inte för att kritisera utan de kanske har goda avsikter fast beter sig rejält klumpigt, skit i att fråga dem helt enkelt 
Svar på tråden Vill inte gå