Vill inte gå
Hej!
Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj.
Jag vill inte gå längre på detta bröllop, det är min makes systers bröllop. Det började för några veckor sen.
Min man tar med barnen och åker till hans föräldrar. Dom är där länge och hälsar på. Senare på eftermiddagen kommer man och barn hem. Min man berättar vad hans kära mor har sagt.
Låt mig försöka citera:
"Du och T måste se till att ha fina kläder på bröllopet. Ni är inte mycket för att klä upp er och kommer ofta i vanliga halvdana kläder när ni hälsar på och när ni är hemma. Ni ska inte behöva känna er uttittade på bröllopet för att ni klär er fel. Jag kan hjälpa T att köpa kläder så att det blir rätt"
Min man berättar att hans mor inte ville att jag skulle ta illa upp så därför säger hon det när jag inte är där. Jag tog illa upp. Jag klar mig vardagligt, jeans och T-shirt eller alternativt mjukisbyxor i T-shirt för det är det jag trivs i. Är det tillställningar så klär jag upp mig. Jag var på bröllop förra året och hade då en ljusgrön långklänning med lite blomstertid på överdelen ä. Jättefin är den.
Hur som helst. Dagen efter ringer bruden min man och säger att hon gärna följer med mig och shoppar till bröllopet. För hon jade pratat med sin mor och modern hade berättat att jag behövde hjälp att hitta kläder.
Jag blev både ledsen och förbannad. Gick några veckor och nu har jag beställt kläder som jag fått hem. En grå kavaj med tillhörande kjol och topp, en blå långärmad vadlång klänning och en lavendellila byxdress.
Nu till det som gör att jag inte längre vill gå. Kostymen är som sagt grå och linnet är champagne färgat. Bruden godkände inte toppen, den är för vit, kjolen och kavajen är för mörk. Den blå klänningen godkändes inte heller för den var för vardaglig och lavendellila passade inte på ett bröllop. Jag har alltså köpt kläder för att kunna ha på bröllopet. Ska skicka tillbaka allt.
Hon erbjuder sig återigen att följa med och välja kläder.
Eller att jag ska ta klänningen från förra årets bröllop. Den klänningen är golvlång, har smala axelband och v-ringad urringning och plus att jag var höggravid när jag bar den. Den går emot alla principer vad gäller klädkod kavaj och den var absolut inte godkänd för några veckor sen.
Och inte nog med det så kom svärmor över med 3 olika klänningar som hon köpt och tyckte jag skulle ha på bröllopet.
Jag vill inte längre gå på bröllopet. Detta vet även min man om och han tycker att jag ska bita ihop och fira med dom. Jag känner mig inte ens välkommen då jag inte ens kan få välja kläder. Jag är 35 år och blir behandlad som en fluglort.
Jag funderar istället på att be min chef beordra in mig den dagen så jag har en anledning att slippa gå eller hoppas på att bli sjuk tills dess.
Hur hade ni gjort?