Inlägg från: Anonym (Despairing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Despairing)

90% av jobben försvinner pga ai

Nobelpristagaren pratar om ett tvåsamhälle i framtiden då han förutspår att 90% av jobben försvinner 
    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/73yzo9/daron-acemoglu-varnar-for-ai-utvecklingen

H
    ur tror du man kan lösa det här?

Ska staten tvinga företag med en viss omsättning att ha si eller så många människor anställda? Eller ska man införa medborgarlöner? Eller ska staten hitta på jobb åt människor? Eller ska studier räknas som avlönat arbete? Ska arbetstiden förkortas markant så man delar på arbetstiden? Fler idéer?

Det kanske leder till att fler flyttar ut från staden och blir självförsörjande?

uppe för diskussion.

• Svar på tråden 90% av jobben försvinner pga ai
  • Anonym (Despairing)
    Anonym (Josef) skrev 2024-12-10 14:13:51 följande:

Jag tycker det är jättebra, vi behöver inga fler LAZY jobs  där folk sitter på facebook under arbetspass. Nu kan alla latmaskar oroa sig över framtiden

Vad menar du? Vad är ditt förslag på lösning? Om din idé handlar om att vissa ska ha alla pengar och vissa inte ens har mat på bordet så kommer det att resultera i ett postapokalyptiskt samhälle med enorm brottslighet och gated communities med ai-väktare. Det här är ju ett problem för alla, även de som isf skulle ha jobb.
  • Anonym (Despairing)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-10 14:17:46 följande:

En utveckling som förutspåtts länge, nu verkar det hända inom vår livstid. Skoj!

Arbeta mindre kanske?

Ja, det är ju en variant med förkortad arbetsdag, kanske i kombination med tidigare pension.
  • Anonym (Despairing)
    Anonym (Josef) skrev 2024-12-10 14:24:54 följande:
    iaf, jag tycket utvecklingen går åt rinktigt bra håll. Hoppas 90% av jobben försvinner innerlight från hjärtat
    Då är det ju inte bara det som är lata som går utan jobb.
  • Anonym (Despairing)

Jag tror att de företagen som har en viss omsättning kommer att tvingas ha si och så många människor på arbetsplatsen. Sen så kanske ai:n utför jobbet men människorna är som en slags manager/ övervakare

Svar på tråden 90% av jobben försvinner pga ai