Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 21:47:51 följande:
Hur lär vi barnet att somna bredvid oss?
Vårt barn är strax över året och somnar bara vaggandes. Barnet sover på oss föräldrar och går inte att lägga ner j sängen om någon av oss inte är där, vaknar så fort vi försöker lämna. Det har fungerat, vi går och lägger oss när barnet ska sova helt enkelt. Men nu börjar vi föräldrar längta allt mer efter lite egentid på kvällen, men hur ska vi göra för att lära om barnet att somna bredvid istället för på oss? Att söva i spjälsäng har vi provat, det resulterar bara i timmar av skrik och gråt. barnet är ju för litet för att förstå att hen ska sova om vi säger det med ord, när börjar barnet förstå tillräckligt för det? Känns som en lång väntan så här ett år in utan att vi har någon tid alls för varandra som par, men jag vill inte heller göra någon ?cry it out?. Tips någon på mjuka sätt? Vi har en bra kvällsrutin upplever vi.
Mina barn ville sällan/aldrig somna eller sova ensamma i den åldern. Vi brukade oftast natta i vår säng, liggandes bredvid, och sen försöka smyga iväg utan att de vaknade. De sov nästan helt med oss fram till ca 1½-2 års ålder.
Ibland fick de somna och sova i soffan bredvid oss medan vi tex kollade på TV eller så. Och sen bars de upp och lade sig i sängen med oss när vi gick och la oss.
Många i vår omgivning var snabba att påpeka att det var dåligt för dem att sova med oss, att de aldrig skulle lära sig att sova själva, bli självständiga osv. Men de är 16 och 19 år nu, och det har gått alldeles utmärkt för dem.
Från 2-3 års ålder somnade de i egna sängar men kom över till oss under natten. Sen blev det glesar och glesare, fler och fler nätter när de sov kvar i egna sängar. Från ca 6-7 års ålder kom de inte alls längre :(
Visst, vi sov kanske lite krassligt där under några år när alla trängdes i sängen, men det var en kort tid i det stora hela och nu när de är stora så kan jag sakna den där tiden. Och jag är glad att vi fick den utan att det skulle bråkas en massa .
Vi lärde dem inte att somna eller sova ensamma i egna sängar, de gjorde det självmant när de var redo.