• Anonym (Mamma)

Hur lär vi barnet att somna bredvid oss?

Vårt barn är strax över året och somnar bara vaggandes. Barnet sover på oss föräldrar och går inte att lägga ner j sängen om någon av oss inte är där, vaknar så fort vi försöker lämna. Det har fungerat, vi går och lägger oss när barnet ska sova helt enkelt. Men nu börjar vi föräldrar längta allt mer efter lite egentid på kvällen, men hur ska vi göra för att lära om barnet att somna bredvid istället för på oss? Att söva i spjälsäng har vi provat, det resulterar bara i timmar av skrik och gråt. barnet är ju för litet för att förstå att hen ska sova om vi säger det med ord, när börjar barnet förstå tillräckligt för det? Känns som en lång väntan så här ett år in utan att vi har någon tid alls för varandra som par, men jag vill inte heller göra någon ?cry it out?. Tips någon på mjuka sätt? Vi har en bra kvällsrutin upplever vi. 

• Svar på tråden Hur lär vi barnet att somna bredvid oss?
  • Anonym (. .)

Lugnande musik/ljud, mysbelysning i rummet...?
    Hur gör ni när ni söver barnet i spjälsäng? stryk över ryggen, sjung, läs till sömns? 

• Anonym (sömn)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 21:47:51 följande:
    Hur lär vi barnet att somna bredvid oss?

Vårt barn är strax över året och somnar bara vaggandes. Barnet sover på oss föräldrar och går inte att lägga ner j sängen om någon av oss inte är där, vaknar så fort vi försöker lämna. Det har fungerat, vi går och lägger oss när barnet ska sova helt enkelt. Men nu börjar vi föräldrar längta allt mer efter lite egentid på kvällen, men hur ska vi göra för att lära om barnet att somna bredvid istället för på oss? Att söva i spjälsäng har vi provat, det resulterar bara i timmar av skrik och gråt. barnet är ju för litet för att förstå att hen ska sova om vi säger det med ord, när börjar barnet förstå tillräckligt för det? Känns som en lång väntan så här ett år in utan att vi har någon tid alls för varandra som par, men jag vill inte heller göra någon ?cry it out?. Tips någon på mjuka sätt? Vi har en bra kvällsrutin upplever vi. 

Mina barn ville sällan/aldrig somna eller sova ensamma i den åldern. Vi brukade oftast natta i vår säng, liggandes bredvid, och sen försöka smyga iväg utan att de vaknade. De sov nästan helt med oss fram till ca 1½-2 års ålder. 

Ibland fick de somna och sova i soffan bredvid oss medan vi tex kollade på TV eller så. Och sen bars de upp och lade sig i sängen med oss när vi gick och la oss.

Många i vår omgivning var snabba att påpeka att det var dåligt för dem  att sova med oss, att de aldrig skulle lära sig att sova själva, bli självständiga osv. Men de är 16 och 19 år nu, och det har gått alldeles utmärkt för dem.

Från 2-3 års ålder somnade de i egna sängar men kom över till oss under natten. Sen blev det glesar och glesare, fler och fler nätter när de sov kvar i egna sängar. Från ca 6-7 års ålder kom de inte alls längre :(

Visst, vi sov kanske lite krassligt där under några år när alla trängdes i sängen, men det var en kort tid i det stora hela och nu när de är stora så kan jag sakna den där tiden. Och jag är glad att vi fick den utan att det skulle bråkas en massa .

Vi lärde dem inte att somna eller sova ensamma i egna sängar, de gjorde det självmant när de var redo.   
  • Anonym (Py)

Går det att prova att börja i små steg? Om barnet sover på er i vanliga fall, kanske du kan testa med att låta barnet sova på armen? Sen nära bredvid? Och sen bredvid, men utan att röra barnet så mycket? Efter det kanske barnet är redo att sova vidare, även om ni lämnar rummet.

• Anonym (Läsa?)

Jag tror att barn förstår mer än vi tänker i den åldern, så försök förklara enkelt att ni ska sova och mysa i sängen iställe. Gör det någon dag innan. Sen ligger du där och ev läser till barnet, sjunger eller så. Blir barnet ledsen så är du precis där och kan krama och trösta. 

Personligen sjöng jag och höll om lillen. Och nu har barnets pappa äntligen börjat kunna natta grnom att dom läser någon bok! Jag eller pappan är kvar tills lillen somnat och sen smyger vi ut, barnet sover i vår säng och med oss hela natten, är 2,5 år. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (. .) skrev 2024-12-09 22:07:57 följande:

Lugnande musik/ljud, mysbelysning i rummet...?
    Hur gör ni när ni söver barnet i spjälsäng? stryk över ryggen, sjung, läs till sömns? 

Barnet sover aldrig i spjälsäng, vaknar om hen inte ligger på oss. Så hen kan just nu bara vaggas till sömns. 
  • Anonym (Testa)

Haft samma problem med vår yngsta. Kändes som att det var vårt fel då vi verkligen njöt av denna sista lilla. De äldsta lärde vi snabbt att somna och sova i egen säng bredvid vår. Men den yngsta ville bara somna och sova på oss. Men vi blev tillslut utmattade av att aldrig ha någon egentid och främst jag som hade honom på mig 24/7. Fick tips på bvc att testa en sleepingbag och traggla med spjälsängen ett par nätter. 

Vi testade att introducera en nattrutin. Middag och därefter massor med bus för att trötta ut. Börja med kvällning (nedsläckning av huset för att indikera sovdags). Bad i relativt mörkt badrum, tandborstning och på med pyjamas. Därefter ner i sovsäcken. I spjälsängen serveras välling som vi fick hålla i då händerna är i sovsäcken, tillsammans med white noise ljud och smekningar på huvudet. Vi satt bredvid tills han somnade.

De första kvällarna var han arg som ett bi och ville komma upp i famnen, men vi satt bredvid i tystnad, klappade på huvudet och över ögonen. Det tog mellan 30-60 minuter innan han kom till ro. Den femte natten somnade han med flaskan och så fortsatte det därefter. 

Det tar cirka 4 dagar för ett barn att lära sig en ny rutin och det stämde på vår lilla. Han skrek men vi satt bredvid och fanns där. 

Svar på tråden Hur lär vi barnet att somna bredvid oss?