Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Bara två får ärva

Anonym (4) skrev 2024-12-09 12:47:51 följande:
    Han är ju deras pappa också, även om de inte delar gener.
    Har han adopterat de två äldsta?
  • Anonym (F)

I en familj med flera pappor finns det precis det, flera pappor och flera personer att ärva. 
    Biologiska barn har man för evigt. Partners och deras barn kan komma och gå. Var är tidaxeln här? Hur gamla är de fyra barnen?
    Är ni gifta? I så fall kanske han vill skydda pengarna från framtida bodelning. Det hade juridiskt kunnat skötas på enklare sätt men men.... svårt att veta hur han tänker. Tråkigt att en stor summa pengar ska skapa problem när det borde vara precis tvärt om.

• Anonym (F)

Har den som han fick arvet ifrån önskemål om hur pengarna ska hanteras/ärvas? Att det ska ges till biobarne?

• Anonym (F)
    Anonym skrev 2024-12-09 21:08:22 följande:

Hej ts, jag tycker du ska rådfråga en jurist.
    Det finns nämligen en annan aspekt. Om ni är gifta och ni inte har äktenskapsförord eller arvet är testamenterat som enskild egendom så är hälften dina.
    Men om arvet är testamenterat som enskild egendom eller ni har äktenskapsförord så är pengarna helt din mans att förfoga över. 

Nej. Det gäller först vid bodelning.
  • Anonym (F)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-10 05:33:39 följande:
    Rätt, men det krävs förtydligande! eftersom det handlar om mycket betydelsefulla summor som kan påverkar Ts gifrtorättsgods avsevärt kan ts man bli skyldig att kompensera detta vid, ja, en bodelning. Om arvet inte testamenterats som enskild egendom eller om det finns ett äktenskapsord som beskriver annat. Han kan alltså inte ge bort pengarna utan eventuella konsekvenser vid en bodelning, tex om han avlider innan ts eller vid skilsmässa. Så ja, när båda lever och ingen skilsmässa är på tal är arvet hennes man att fritt förfoga över, men inte helt utan konsekvenser. 
    Det finns så många sätt att komma runt det här.
  • Anonym (F)
    MammaTillDansband skrev 2024-12-10 12:35:35 följande:

Är det ingen annan än jag som tycker att TS´ mans sätt att hantera det här arvet är lite märkligt? När han ärver en stor summa pengar är hans första tanke att ge pengarna till sina två minderåriga barn?

Jag kan bara tala för mig själv, men skulle någon av oss vuxna i den här familjen få ett stort arv, hade pengarna använts för hela familjens bästa. Sånt som alla får glädje av. Exempel: kontantinsats till en ny bostad, förbättra familjens befintliga bostad, köpa sommarstuga eller en skogsfastighet, och så vidare. Barnen ärver ändå sina föräldrar när de dör så småningom, och även om de får vänta på pengarna tills dess, får de en uppväxt i en bättre ekonomisk situation.

Jag tror att den som skänkte pengarna till TS man ville att det skulle bli på det här sättet. TS svarar inte på om det är så, eller vet helt enkelt inte.
    Den som skänkte pengarna såg inte den potensiella konflikten eller orättivisan, struntade i den eller också finns det information som inte kommit fram.
Svar på tråden Bara två får ärva