Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Bara två får ärva

Är det ingen annan än jag som tycker att TS´ mans sätt att hantera det här arvet är lite märkligt? När han ärver en stor summa pengar är hans första tanke att ge pengarna till sina två minderåriga barn?

Jag kan bara tala för mig själv, men skulle någon av oss vuxna i den här familjen få ett stort arv, hade pengarna använts för hela familjens bästa. Sånt som alla får glädje av. Exempel: kontantinsats till en ny bostad, förbättra familjens befintliga bostad, köpa sommarstuga eller en skogsfastighet, och så vidare. Barnen ärver ändå sina föräldrar när de dör så småningom, och även om de får vänta på pengarna tills dess, får de en uppväxt i en bättre ekonomisk situation.

• MammaTillDansband

Vi kan inte veta vad arvlåtaren hade för åsikter, eller vad det stod i ett eventuellt testamente, för det har inte TS skrivit något om. 

Om föräldern som ärver köper något som har ett bestående värde behöver det inte alls vara sämre totalt sett för barnen, än om de får arvet direkt själva. 2 miljoner som läggs in i en fastighet lär behålla sitt värde och ge familjen en nytta, medan en fancy husbil för 2 miljoner inte kommer vara värd så många kronor efter ett antal år, även om familjen fått roliga semestrar under tiden.
    Jag tvivlar på om det är en bra idé att ge stora pengar till omyndiga barn. Pengarna måste skyddas mot att barnet som nybliven 18-åring bränner hela rasket på skit.

Skulle TS´ man ändra sig och köpa exempelvis en fastighet för pengarna, kommer ändå de gemensamma barnen få en större del av kakan när föräldrarna är döda. De gemensamma barnen ärver ju både TS och mannen, medan TS´ särkullbarn endast ärver TS (och sin pappa). De gemensamma barnen ärver 75% och särkullbarnen 25%, om inte ett testamente säger något annat.

Oavsett vad juridiken säger, är det en stor risk att det här arvet slår in en kil mellan TS och mannen. 

Svar på tråden Bara två får ärva