Inlägg från: Anonym (Lilly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilly)

Bara två får ärva

Anonym (4) skrev 2024-12-09 13:52:05 följande:
    Det är han själv som började kalla sig deras pappa och i skolan kallar även lärarna honom för det, så jo det anser han att han är.

Vad säger han själv angående skillnaden på barnen? Han gör ju uppenbarligen skillnad på dem. Anser han sig vara pappa till alla så blir ju frågan om han tycker det är ok att särbehandla några av sina barn och isf varför? 
    Anser han sig inte vara pappa till alla barnen så behöver ni båda ändra ett beteende så barnen inte blir mer missledda och förvirrade än de redan blivit.

Oavsett så behöver ta jobbiga samtal med barnen där nu förklarar skillnaden dem emellan och hur han motiverar skillnaden. Om ni inte förklarar varför så kommer barnen själva hitta på en förklaring och den går garanterat ut på att de inte är älskade pga att det är något fel på dem.
    Ta gärna hjälp av en barnpsykolog så ni inte fuckar upp barnen mer än nödvändigt. 

• Anonym (Lilly)
    MammaTillDansband skrev 2024-12-10 12:35:35 följande:

Är det ingen annan än jag som tycker att TS´ mans sätt att hantera det här arvet är lite märkligt? När han ärver en stor summa pengar är hans första tanke att ge pengarna till sina två minderåriga barn?

Jag kan bara tala för mig själv, men skulle någon av oss vuxna i den här familjen få ett stort arv, hade pengarna använts för hela familjens bästa. Sånt som alla får glädje av. Exempel: kontantinsats till en ny bostad, förbättra familjens befintliga bostad, köpa sommarstuga eller en skogsfastighet, och så vidare. Barnen ärver ändå sina föräldrar när de dör så småningom, och även om de får vänta på pengarna tills dess, får de en uppväxt i en bättre ekonomisk situation.

Jag håller med om att det är konstigt. Det är dessutom riktigt dumt att ge mycket pengar till barn. Man har ingen aning om hur barnen kommer hantera pengar när de är 18 år och får tillgång till pengarna.

Jag hade en kusin som slutade skolan, flyttade hemifrån, är köpte en mc och sprit och körde ihjäl sig när han var 18 och fick tillgång till ett arv. Har man en jobbig tonårsperiod kan mycket pengar ställa till mer än det hjälper. 

Svar på tråden Bara två får ärva