Inlägg från: Anonym (f hallberg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f hallberg)

Bara två får ärva

Anonym (4) skrev 2024-12-09 12:43:46 följande:

De kommer aldrig ärva något ens i närheten och vet inget annat än att han är deras pappa.

De vet inte att han inte är deras pappa?

I så fall är det dags att upplysa dem om detta.

Hur som helst så blir det aldrig rättvist i styvfamiljer. Så ser livet ut idag och dessa två barn är inte de enda som har helt andra förutsättningar än sina halvsyskon.

Han har ingen skyldighet att dela med sig till de två äldsta. 
  • Anonym (f hallberg)
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 12:47:51 följande:
    Han är ju deras pappa också, även om de inte delar gener.
    Nej, han är ju inte deras pappa och detta blev ju tydligt nu om inte annat.

Inte ens han själv anser det. Ni har helt olika uppfattning om verkligheten, du och barnen och han. 
  • Anonym (f hallberg)
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 13:52:05 följande:
    Det är han själv som började kalla sig deras pappa och i skolan kallar även lärarna honom för det, så jo det anser han att han är.
    Men hans handlingar tyder ju inte på det.

Om han verkligen ansåg sig vara deras pappa hade han väl delat med sig av pengarna till dem? 

Det verkar som att ni har olika syn på det hela eftersom det har blivit en sån här grej av det. 

Mitt ena syskonbarn har två barn med en miljonär och ett barn med en helt vanlig person. Självklart kommer de två förstnämnda barnen ha en helt annan livssituation än det andra barnet. Det är så det funkar när man har olika föräldrar. Alla är förstås lika älskade!

Tur ändå att livet handlar om mer än pengar. 
  • Anonym (f hallberg)
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 14:52:18 följande:
    14, 10 och 7. Ja vi är gifta.
    Du kanske kan se att det lika gärna skulle kunna vara era två yngre barn som skulle känna sig förfördelade av att de pengar som juridiskt tillhör dem ska gå till deras äldre syskon?

Jag har själv en annan pappa än mina syskon och de har ett betydligt större arv att vänta. Min pappa hade noll och inget att ge vidare till mig. Jag har inga speciella känslor kring det utan det är bara en självklarhet för mig att vi har olika pappor och olika arv. Tror säkert dina barn känner precis likadant.
  • Anonym (f hallberg)
    olof 45 skrev 2024-12-09 15:00:47 följande:

Jag säger lite emot de andra här - jag tycker INTE man gör skillnad mellan barnen! 

Han visste att du hade barn när han valde att gifta sig med dig samt skaffa barn med dig. 

Är hans arv skriven som enskild egendom, eller tillfaller det äkenskapsboet (vad de nu heter)? Annars kan du argumentera att hälfen är ditt enligt lag, och du vill att din hälft ska tillfälla de äldsta barnen, nu när han itne verkar bry sig om dem. Eller säg att du kommer testamentera  till och på alla sätt favorisera de två äldsta, om han tycker att det är rätt det han gör just nu.

Att ge större summor pengar till "sina" barn, men NOLL till sina bonusbarn som kallar en för pappa? Nej. Låter så kalkulerat och kallt. 

Förstår att du känner dig besviken TS. Du som såklart älskar alla fyra barnen...

Tanken är god, men du har inte koll på juridiken. Du har fel.

Hans arv är hans och bara hans.
  • Anonym (f hallberg)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-09 15:14:25 följande:
    Det beror på. Om man inte skrivit äktenskapsförord och testamentet inte anger det som enskild egendom så skulle det räknas med vid en skilsmässa. Men fram till dess gör han som han vill med arvet, och han får mycket riktigt skänka det till sina barn om han vill.
    ALLT räknas med vid skilsmässa om inget annat är skrivet. Då är hans arv bara en av många tillgångar såsom huset, bilar, sommarstuga, sparade medel med mera. 

Nu när han har givit bort det till barnen är just det arvet ute ur bilden och kan inte tillkomma de två äldsta barnen. 

TS och hennes man bör även se över testamenten och försäkringar eftersom hon kanske felaktigt tror att de två äldsta barnen skulle ärva maken på samma sätt som de två yngsta. Så kommer det ju inte att bli om de inte gör något åt saken. 
  • Anonym (f hallberg)

Jag tänker att det här är en ganska typisk situation med styvbarn. Alla har inte miljoner att fördela, men jag har märkt att t ex min svägerska förutsätter att min bror ska dela med sig av sina rikedomar till hennes två äldsta barn (från tidigare äktenskap) utan förbehåll. Det har nu inte blivit riktigt så och arvsmässigt kommer det ju inte bli så heller. 

Men vad jag vill säga är att man inte får glömma att för mamman är alla fyra barnen helt lika - hon älskar dem alla lika mycket och det är ju precis så det ska vara. För pappan är det dock inte riktigt samma sak. Han vet uppenbarligen vilka som är hans biologiska barn och de har en särställning för honom. Annars skulle han inte ha gjort som han har gjort med sina arvspengar. 

Detsamma gäller ju andra släktingar, kanske den person som TS make har ärvt ifrån. Den personen kan ha uttryckt på något sätt att hen ville att pengarna skulle gå till hans barn - de biologiska barnen. 

Det är endast för mamman och mammans släktingar som alla barnen har samma position. 

Svar på tråden Bara två får ärva