-
Det är stor skillnad att kunna gå i lugnt tempo och att klara att stå på en buss i rörelse.Lynx123 skrev 2024-12-10 07:16:22 följande:Du kunde gå på bussen utan hjälpmedel. Det kunde inte den äldre. Alltså behöver den äldre sätet mer än du. Betyder inte att du är fullt frisk, men du kan ta dig omkring utan rullator.
-
Varför?Ensam hemma skrev 2024-12-10 11:38:23 följande:
Jag blir imponerad av att TS med hjärtproblem, yrsel, lågt blodtryck, dåliga knän och höfter kan ta sig till busshållplatsen men bussen stannar förmodligen vid ytterdörren.
-
Jag har aldrig sagt att hon skulle stå, men det ska inte jag heller tvingas göra.Lynx123 skrev 2024-12-10 15:41:04 följande:Särskilt för en person med rullator.
-
Man kan inte sluta leva för det. Jag klarar mig bra om jag håller mig till det jag behöver.Ensam hemma skrev 2024-12-10 15:02:01 följande:Med så många allvarliga problem som hastigt kan få dig att råka riktigt illa ut t ex ramla.
-
Vad har det med saken att göra? Jag behövde inte platsen mindre för att hon också behövde den. NÅGON ANNAN skulle ha gett sin.Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 17:00:45 följande:Du klarar att gå i lugnt tempo utan rollator, damen måste ha rollator. Varför inbillar du dig att hennes balans skulle vara bättre än din när själva rollatorn visar på motsatsen?Anonym (R) skrev 2024-12-10 11:19:41 följande:Om dur frisk och inte exempelvis höggravid eller så, anser jag att det är givet att du lämnar din plats till en äldre med rollator
Menar du att höggravida är sjuka?
Som höggravid kände jag mig definitivt inte varken sjuk eller i behov av att tvinga andra att ge mig sin sittplats.
----
Att resa sig för äldre ser jag som en självklarhet, och då kan jag informera att jag säkert ses som äldre av vissa här också. Är nyligen 60 fyllda. Skulle utan att blinka ge min plats till en dam/herre/oavsett ålder på personen min sittplats. -
Jag behövde sitta och så var det med den saken. I värsta fall hade hon fått vänta på nästa buss, men jag är väldigt skeptisk till att varenda en på bussen behövde sitta. Varför skulle min hälsa vara mindre värd än andras?Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 17:42:31 följande:Någon annan?
Visst, alltid "någon annan" så länge du slipper. Vad vet du om de andras ev behov? -
Finns ingen lag som stödjer dig i det. Jag har ingen skyldighet att berätta privata saker för chauffören, eller snarare alla som är i närheten. Räcker att säga att jag behöver platsen.Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.
I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.
Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till. -
Jag har som sagt aldrig sagt att hon skulle stå, däremot behöver jag OCKSÅ sitta, så hon skulle ha frågat någon annan. Är du en sån som ljuger av bekvämlighetsskäl så får det stå för dig. Är det jag som kommer på och det är fullt blir det jag som får be andra att resa sig.Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:01:02 följande:Men bra, då hoppas jag att du accepterar när jag säger att jag behöver platsen mer än dig när vi ses på bussen.
Att du beter dig bättre än du ger sken av... tvivlar dock starkt. -
Du kanske mådde helt okej som gravid då och det kan du vara lycklig över.Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:17:44 följande:Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.
Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?
Jag reser mig inte på bussen nej, men som du antagligen vet finns det många andra att fråga. Jag har mitt eget liv att ta ansvar för, hon har ansvar för sitt. Behöver hon sitta får hon be någon frisk att resa sig. -
Egoist är det sista jag är, men mitt liv är inte mindre värt än din mammas. Det är någon annan - någon frisk, som ska ge sin plats.Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:28:18 följande:I rest my case.
Orkar inte med egoister som inte ens tar hänsyn till en riktigt gammal människa.
*ruskar bara på huvudet* -
Man behöver inte styrka något alls, det enda man behöver säga är att man behöver platsen. Chauffören har inte rätt att veta mer än så. Klart alla kan säga så, alla är inte ärliga, men har svårt att tro att hela bussen är fylld av sjuka eller friska lögnare.Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.
Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.
Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det.
Du inser inte att det är jobbigt nog som det är i en sits som min? Att redan som ung behöva dras med massa hälsoproblem, och sen utöver det inte tas på allvar? -
Varför är det det? Jag känner folk som skaffar rullator för att tex kunna stanna och vila, alt ha som bärhjälp vid handling.Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:
Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator?
Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre.
Jag vet inte vem av oss som "behövde den mest", men oavsett så behövde inte jag den mindre än jag behövde innan hon steg på. Jag har flertalet gånger svimmat när jag varit ute för att jag överskattat vad min kropp orkar. Jag stannar ofta och vilar och den ynka trappan upp till lägenheten gör att jag nästan spyr av utmattning när jag kommer upp. Jag drar mig verkligen för att gå ut, men jag blir inte direkt friskare av att bara vara inomhus heller. -
Rullator kan visst köpas. Finns tom på amazon.
Varför skulle det stå mellan oss? Jag argumenterar ju hela tiden för att de skulle ha bett någon annan resa sig.
"Ränna runt"? Vad vet du om vad jag gör och vad som
krävs för att jag ska orka? Ni är inte det minsta insatta och kan inte uttala er om min hälsa. -
Och det är rimligt att jag ska behöva riskera att svimma och kanske skada mig rejält i fallet, istället för att de ber någon annan resa sig? Jag har ett allvarligt hjärtfel, jag har tur om jag ens blir så gammal. Uttala dig inte om vad du anser att jag borde klara, för du vet ingenting.Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 21:18:10 följande:
Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd.
Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen.
Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände?
Det kvittar vad som hände. Chauffören var en idiot och företaget har informerats om händelsen. -
Det är vad hon borde ha gjort, jag hade redan plats.Anonym (Em) skrev 2024-12-10 22:17:58 följande:
Hur svårt är det att vända sig till random yngling och säga kan jag få sitta, jag mår inte bra?
I många länder skulle denna situation inte uppstå, folk ger upp sin plats gladeligen utan frågor, men i Sverige kan det behövas att fråga.
Jag har ibland frågat om hjälp, få en sittplats, hjälp med barnvagn, väska el.dyl. när det behövts. Folk hjälper till om man bara frågar. Ingen big deal.
-
Och riskerat att bli stående? Varför skulle jag lämna platsen jag redan hade när båda hade behov att sitta? Rimligare är att hon frågar någon annan. Som du säger "spelar det så stor roll vem...?"Anonym (Em) skrev 2024-12-10 22:59:40 följande:Spelar det så stor roll vem av er som gjorde det? Du kunde väl ha frågat någon och låtit den gamla damen ta din plats.
-
Alla har inte andra alternativ.Anonym (Bizz) skrev 2024-12-11 15:28:19 följande:Är man i ett så uselt skick så kanske man ska välja ett annat färdsätt än buss?
Istället för att förlita sig på att andra ska ge upp sina sittplatser. -
Jag har inte grälat eller varit otrevlig, jag förklarade lugnt att jag behövde platsen. Det var inte jag som gjorde fel.Anonym (Hella) skrev 2024-12-11 18:05:51 följande:
Om man frågar vänligt och förklarar sitt problem så brukar folk hjälpa till. Om man däremot är otrevlig och kräver att andra ska göra något för en så brukar de flesta titta bort och inte låtsas höra.
Har man dessutom inlett det hela med att inte vilja resa sig för en gamling med rollator och gräla med chauffören så är det inte troligt att man får hjälp.
-
Mitt behov blir inte mindre för att fler behöver sitta. Han borde ha sett till så båda fick sitta. Klart det är diskriminering, han tog inte mitt på allvar för att hon hade rullator. Han borde ha hanterat det som om båda hade det. Varför skulle de bli "medskyldiga" om hon skadat sig, men inte med mig? Är osynliga handikapp mindre viktigt?Lynx123 skrev 2024-12-18 06:55:08 följande:Håller med, men i det här fallet har han prioriterat en äldre dam med rullator så då handlar det knappast om diskriminering. Om hon hade gjort sig illa under färden hade många varit medskyldiga då hon så uppenbarligen hade funktionssvårigheter.