Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (Hur och vad?) skrev 2024-12-09 10:55:12 följande:

Vad exakt sa du? och hur sa du det?
    Om du berättade om ditt funktionshinder eller sjukdom som gör att du behöver sitta på handikapp platsen är det konstigt att chauffören fortsatte att säga att du måste flytta på dig. är det just handikapp platsen du behöver eller bara att sitta ner? 
    sjukdom eller funktionsnedsättning syns inte alltid men om man berättar brukar folk förstå.

Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-12-09 11:06:43 följande:
    Bad du själv att någon annan skulle erbjuda din plats?
    Nej, inte mer än att jag sa att då behöver jag få en annan plats.
  • Anonym (Jag)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:19:34 följande:
    Men ok jag ska spela med. Så varför bytte du inte plats bara? Det är väl inte svårt och hade förhindrat hela situationen både för dig och för chauffören.

Du kunde uppenbarligen ta dig till bussen utan problem, nog mäktar du förflytta dig en halv meter inne i bussen? Eller tänker jag fel nu?
    Läser du ens vad jag säger? Bussen var full.
  • Anonym (Jag)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:28:32 följande:
    Missade. Men ok, man kan ju stå och hålla fast sig? Hur många stationer hade du att åka?
    Nej jag kan inte stå på bussen, jag måste sitta. Jag behöver sitta innan bussen ens börjar röra sig, så det är stressande nog som det är.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Marie) skrev 2024-12-09 12:51:49 följande:
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.TS skriver ju att det fanns andra lediga platser
    Du missförstår, menar att det fanns fler som kunde ha gett sin plats.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lady Louise) skrev 2024-12-09 13:25:11 följande:
    Fast TS har ju förklarat att hen har dåliga knän och höfter samt yrsel.

Så detta vet vi nu. 

Det är ju ändå skillnad att gå med rollator, eftersom man förmodligen är mer handikappad om man går med rollator än om man kan ta sig fram utan.

Även om man kan gå 1 m utan rollator så betyder det inte att man är fit for fight så att säga.

Busschauffören gjorde fel som insisterade på att TS skulle flytta på sig, men jag tycker nog fortfarande att en pensionär som går med rollator har företräde före en yngre person med yrsel. 

Det blir lite potato-potatoe av det hela. Svårt att jämföra lidande.

Min mamma går med rollator och hon skulle inte kunna stå en sekund i en åkande buss utan att ramla. 

Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:20:46 följande:
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.
    Fast här gör du samma misstag som chauffören. Du antar att hon kunde gå helt normalt och obehindrat bara för att du tyckte att det såg ut så. 

Det är med andra ord väldigt lätt att tycka att någon som är handikappad är friskare än de egentligen är. 
    Det sa jag inte, men hon hade kunnat gå nån meter i en stillastående buss till ett annat säte. Det såg jag ju själv, för hon fällde själv ihop den på bussen och stod utan medan de tjafsade om min plats.

Nej jag kan absolut inte stå och du missade det där med blodtrycket? Får jag kraftiga blodtrycksfall svimmar jag. Det är inte "bara yrsel", det är som sagt på grund av att jag är hjärtsjuk. Du förminskar min sjukdom som du inte vet något om.
  • Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 13:59:44 följande:

Den äldre damen med rullator hade förtur så jag tycker att chauffören agerade korrekt.

Varför? För yngre kan inte vara sjuka?
  • Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 22:31:13 följande:
    Nej, det har jag inte. Jag talar om respekt för.en äldre person med rullator. Denne har onekligen svårare att stå på en buss än TS, annars hade hen inte haft rullator.
    Så jag ska ta att skadas "av respekt för en äldre"? Varför skulle inte båda få sitta? Jag är allvarligt sjuk.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 05:20:51 följande:
    Då fick väl hon resa på sig, man är inte handikappad för att man har en barnvagn med en unge i heller.
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Så vad har då din ålder med saken att göra?
    Du säger ju själv att även unga kan vara sjuka, men så rätt som det är så måste du påpeka att du minsann inte är någon "barnunge" för du är faktiskt över 30...?

Jaha?

Den äldre damen skulle fått en av era platser, är du så sjuk som du säger... hur vågar du ens ta bussen då? Tänk om det inte hade funnits en handikapplats ledig? Hade du gått hem igen då?
    Och varför ska en med barnvagn ses som handikappad? Ungen ligger ju för fasiken i vagnen!

--------
    Hoppas att du inte klämde svansen i dörren när du klev av.
    De med barnvagnar har också rätt att sitta där, det finns tom skyltar om det.
    Jag pratar om min situation specifikt, iom att han använde argumentet att jag är ung, då påpekade jag bara att SÅ ung är jag inte.

Jag tar bussen för att jag inte har något val. Och jag behöver ingen handikapp-plats, bara jag slipper gå i trappan.
  • Anonym (Jag)
    Goneril skrev 2024-12-10 07:21:31 följande:

Svarar som jag gjorde i din andra tråd, är du allvarligt sjuk ska du ha färdtjänst. Du kan inte förvänta dig full service av allmänheten.

Jag har ingen annan tråd, såg däremot att någon startat en med typ samma bakgrund.

Jag har inte rätt till färdtjänst annat än till och från sjukhuset. Vadå full service? Jag hade redan en plats.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?