Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (?) skrev 2024-12-09 11:06:43 följande:
    Bad du själv att någon annan skulle erbjuda din plats?
    Fast man ska inte behöva det. 

Jag arbetar inom kollektivtrafiken, nej chauffören har inte gjort något olagligt, men kanske olämpligt. I normala fall brukar inte ens chaufförer lägga sig i så mycket som denna verkar ha gjort.

Man kan klaga på en chaufför hos det bolag denne arbetar på, bara skriv ner bussnummer, tid och sträcka/plats. Sedan kommer det inte direkt leda någon vart, men busschaufförerna kanske får en påminnelse om att alla funktionsvarianter/sjukdomar inte syns.
  • Anonym (f)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:52:21 följande:
    Men om man har ett problem vad är det som hindrar från att berätta så folk vet och lämnar en i fred?

Och hur tog han sig till bussen isf ens? Jag försöker bara förstå
    Hur tog sig kvinnan med rullator till bussen? Då kanske båda kan stå.
  • Anonym (f)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 13:07:33 följande:
    ....med rollatorn. Den biten har vi ju på plats.
    Bara för man inte har rullator betyder det inte att man kan stå, bara för att man har rullator, betyder det inte att man inte kan gå utan. 

Säger någon att den behöver sitta pga sjukdom så bör busschauffören lyssna. Men det finns en hel del knepiga busschaufförer. Såklart många trevliga och bra också, men definitivt en grupp som behöver stöd i att bli bättre medmänniskor och bättre förare.

Jag jobbar själv extra som kontrollant, så jag träffar alla sorters lokförare, tågvärdar, resenärer och busschaufförer hela dagarna. Inte ovanligt att folk skadar sig just pga de inte fått sitta när de behöver.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?