Inlägg från: Anonym (Lady Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lady Louise)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Det är klart att chauffören får be dig flytta på dig vid behov.

Det är riskabelt att stå på bussen med rollator och handikapplatserna är till för de handikappade som just har rollator, svårt att gå och stå.

Vad var det som gjorde att du inte kunde tänka dig att lämna din plats för en äldre dam?

• Anonym (Lady Louise)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:12:29 följande:

Som jag sa i TS, jag behövde platsen. Det fanns massor av andra platser hon kunde ha bett om att få. Varför har hon mer rätt till den än någon annan som också behöver sitta? Ung är inte samma sak som frisk.

Om du ser ung och frisk ut är det väl inte så konstigt att folk tror att du är ung och frisk (även om du inte är det)?

Då får du öppna din mun och säga att du är handikappad och behöver platsen och förklara varför. Alla handikapp syns inte utanpå. Man kan inte förutsätta att folk kan läsa dina tankar och se alla dina sjukdomar. Min vän som är i 50-årsåldern och sjuklig har t ex alltid med sig papper på att hon har rätt till färdtjänst och gratis bussresor mm samt ett dokument om vilka sjukdomar hon har utifall något händer. 

Annars får du resa på dig och flytta på dig. Det är ju just handikapplats hon behövde, inte en vanlig plats. 
  • Anonym (Lady Louise)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 13:11:31 följande:
    Ok så han har ett problem....som inte syns och som han vägrar förklara men fortfarande kräver att folk ska tro på och respektera. Gotcha. 
    Fast TS har ju förklarat att hen har dåliga knän och höfter samt yrsel.

Så detta vet vi nu. 

Det är ju ändå skillnad att gå med rollator, eftersom man förmodligen är mer handikappad om man går med rollator än om man kan ta sig fram utan.

Även om man kan gå 1 m utan rollator så betyder det inte att man är fit for fight så att säga.

Busschauffören gjorde fel som insisterade på att TS skulle flytta på sig, men jag tycker nog fortfarande att en pensionär som går med rollator har företräde före en yngre person med yrsel. 

Det blir lite potato-potatoe av det hela. Svårt att jämföra lidande.

Min mamma går med rollator och hon skulle inte kunna stå en sekund i en åkande buss utan att ramla. 

Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:20:46 följande:
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.
    Fast här gör du samma misstag som chauffören. Du antar att hon kunde gå helt normalt och obehindrat bara för att du tyckte att det såg ut så. 

Det är med andra ord väldigt lätt att tycka att någon som är handikappad är friskare än de egentligen är. 
  • Anonym (Lady Louise)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:38:03 följande:
    Finns massor. Diabetes, till exempel.
    Du skrev att man inte kan få intyg, men det beror lite på vad man har för sjukdom.

Min vän är förtidspensionär och har både ett kort som visar att hon får åka gratis på bussen samt ha färdtjänst plus att hon alltid har med sig ett kort som hon har beställt från en organisation för en av de sjukdomar hon har där det står dels att hon är sjuk och vad sjukdomen heter plus vilka mediciner hon tar. 

Såna saker är väldigt viktigt om man skulle ramla ihop ute och behöva hjälp utan att kunna kommunicera med någon. 

T ex Västtrafik har speciella kort som man kan få om man har ett handikapp, men det förutsätter ett läkarintyg: www.vasttrafik.se/biljetter/mer-om-biljetter/rabatt-med-intygskort/
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?